Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Cillan
Vilket fint halsband Melon! Sånt pill har inte jag tålamod till inte heller de fina djuren som finns i tråden.

Jag har dock virkat min första duk idag. Den blev inte så stor, endast 10 cm i diameter, men mönstret var inte större och jag är inte så haj på att öka eller minska mönstren.

Bild
Den ska vara lila men på bilden ser den blå ut.

Jag har oxå försökt göra ett test med snäckmönster. Heter det så? Jag blir dock inte klok på det, det blir inte rätt antal maskor hur jag än gör.

Bild
Jag har inte fäst trådarna eftersom jag bara testade lite. Det hänger några luftmaskor utanför som blev för många.
Användarens profilbild
Av Fryle
Cillan skrev: Jag har oxå försökt göra ett test med snäckmönster. Heter det så? Jag blir dock inte klok på det, det blir inte rätt antal maskor hur jag än gör.

Bild
Jag har inte fäst trådarna eftersom jag bara testade lite. Det hänger några luftmaskor utanför som blev för många.
Vad är det du har bekymmer med?

Om det är vändningarna så är det så att om du avslutar varvet med en fast maska, börjar du nästa med tre luftmaskor, sedan två stolpar i fastmaskan som avslutade förra varvet. Om du slutar varvet med en snäcka gör du bara tre stolpar i den snäckan =en halv snäcka. Sedan gör du en luftmaska och ingen fast maska i början av varvet utan direkt en snäcka i nästa fastmaska.
Användarens profilbild
Av Cillan
Fryle skrev:
Cillan skrev: Jag har oxå försökt göra ett test med snäckmönster. Heter det så? Jag blir dock inte klok på det, det blir inte rätt antal maskor hur jag än gör.

Bild

Om det är vändningarna så är det så att om du avslutar varvet med en fast maska, börjar du nästa med tre luftmaskor, sedan två stolpar i fastmaskan som avslutade förra varvet. Om du slutar varvet med en snäcka gör du bara tre stolpar i den snäckan =en halv snäcka. Sedan gör du en luftmaska och ingen fast maska i början av varvet utan direkt en snäcka i nästa fastmaska.
Så det ser rätt så rätt ut då?

Det jag har bekymmer med är om hur många luftmaskor man ska börja med. Jag fattar inte riktigt det där med delbart 6 (tror jag det stod tidigare i tråden) + 2. Ska den siffrar man får fram vara en jämn siffra? typ 24/6 är 4. Kan man då ha 24 luftmaskor plus 2 eller vadå? :hmm: Trots att jag gjorde så blev det två luftmaskor över.

Vilket tålamod ni har med med men någon gång ska jag väl fatta :wink: .
Användarens profilbild
Av Molinia
Cillan skrev:
Molinia skrev:Nu ska virkas mössa! En sån här, fast med ullgarn (Marks och Kattens design):

Bild
Men sååå snygga mössor. Jag provade easy knitting en gång (har en ring) men på nåt sätt var inte det roligt, jag hade så mycket ambitioner om vad jag skulle göra men fick aldrig till det trots att jag flera gånger frågade på panduro och därför tröttnade jag. Bland annat hade jag en drömt om att göra benvärmare för att jag alltid fryser om benen just där men det blev aldrig. Undrar om man kan virka benvärmare 8) ? Jag gjorde dock en liknande mössa men det vore ju jättekul att virka en sådan.

Vart kan jag hitta mönstret?

Hur ska jag hinna med allt jag vill göra :hmm:? Jag är ju lite långsam av mig.....

Nu är jag nästan klar med mössan, och eftersom jag valde Eskimo från Drops, blev mönstret lite ändrat. Jag fick tag på mönstret via Hemflit i Umeå.
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Cillan skrev:
Fryle skrev:

Bild

Det jag har bekymmer med är om hur många luftmaskor man ska börja med. Jag fattar inte riktigt det där med delbart 6 (tror jag det stod tidigare i tråden) + 2. Ska den siffrar man får fram vara en jämn siffra? typ 24/6 är 4. Kan man då ha 24 luftmaskor plus 2 eller vadå? :hmm: Trots att jag gjorde så blev det två luftmaskor över.

Ja, det är kanske lite skumt... I filmen gör hon 25 maskor och så vändmaskan, fast hon säger delbart m 6 +2 :hmm: . Men om man bara skall göra en helt oveteskaplig filt kan man ju lägga upp lite extra och ta upp överblivna maskor (så gjorde jag :oops: ).
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:Vilka snygga och roliga saker ni gör!!

Bild
Virkat halsband. Det var till coronas bröllop med eftersom det var så kallt så syntes det inte under koftan.
Superfint halsband!

Och du är så söt, Melon! :heart: En gång var jag så missnöjd med mig själv och hur jag såg ut, och så satte jag upp håret och tänkte "Det blir säkert ännu värre" men så såg jag mig i spegeln och tänkte "Nu ser jag ut lite som Melon och hon är ju söt!" så jag slutade tycka jag var hemsk.
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:
melon skrev:Vilka snygga och roliga saker ni gör!!

Bild
Virkat halsband. Det var till coronas bröllop med eftersom det var så kallt så syntes det inte under koftan.
Superfint halsband!

Och du är så söt, Melon! :heart: En gång var jag så missnöjd med mig själv och hur jag såg ut, och så satte jag upp håret och tänkte "Det blir säkert ännu värre" men så såg jag mig i spegeln och tänkte "Nu ser jag ut lite som Melon och hon är ju söt!" så jag slutade tycka jag var hemsk.
Men åå det var den finaste komplimangen jag har fått på länge :loving: :heart: Kära vackra Muuminmamman, du ska ju inte tycka så om dig själv!! :heart: Jag tror jag är ganska lik dig på den punkten att vara missnöjd, man ser ju sina egna "fel" men än andra gör. Jag tror du skulle passa jättebra i kortkort hår!
Användarens profilbild
Av sussry
Så mycket JÄTTEFINA saker alla har gjort! :app:

Har också virkat lite:
En amigurumi sköldpadda som är omgjord till en ask (inte stoppat och sytt fast hela skalet, gjirt en knapphålsögla och sytt på en knapp):

Bild Bild

Kaktusar till mina grabbar:

Bild
Användarens profilbild
Av Humleblomstern
Sussry, så fina :love: ! Borde nog virka ett litet gäng kaktusar. Skulle passa bra i mitt kontor utan fönster på jobbet...

Själv har jag virkat två trasor i vågmönster. Jag virkar disktrasor bara i ena maskbågen för att de skall bli luftigare, och som en trevlig effekt av det blev vågmönstret mer framträdande.
Bild

Bild
Användarens profilbild
Av Cillan
Molinia skrev:
Cillan skrev:
Molinia skrev:Nu ska virkas mössa! En sån här, fast med ullgarn (Marks och Kattens design):

Bild
Men sååå snygga mössor. Jag provade easy knitting en gång (har en ring) men på nåt sätt var inte det roligt, jag hade så mycket ambitioner om vad jag skulle göra men fick aldrig till det trots att jag flera gånger frågade på panduro och därför tröttnade jag. Bland annat hade jag en drömt om att göra benvärmare för att jag alltid fryser om benen just där men det blev aldrig. Undrar om man kan virka benvärmare 8) ? Jag gjorde dock en liknande mössa men det vore ju jättekul att virka en sådan.

Vart kan jag hitta mönstret?

Hur ska jag hinna med allt jag vill göra :hmm:? Jag är ju lite långsam av mig.....

Nu är jag nästan klar med mössan, och eftersom jag valde Eskimo från Drops, blev mönstret lite ändrat. Jag fick tag på mönstret via Hemflit i Umeå.
Har du någon möjlighet att ta en kopia på mönstret?
Användarens profilbild
Av Cillan
Humleblomstern skrev:
Cillan skrev:
Fryle skrev:

Bild

Ja, det är kanske lite skumt... I filmen gör hon 25 maskor och så vändmaskan, fast hon säger delbart m 6 +2 :hmm: . Men om man bara skall göra en helt oveteskaplig filt kan man ju lägga upp lite extra och ta upp överblivna maskor (så gjorde jag :oops: ).
ja det går ju faktiskt, rätt smart faktiskt. Jag tänkte aldrig så långt.
Av Enid
Tassar den här tråden också. Jag har börjat sticka Barbabarnen enligt mönster från Pias blogg (ska lägga in adressen senare). Hoppas jag hinner färdigt innan lilla M's födelsedag!
Användarens profilbild
Av Cillan
Humleblomstern skrev:Sussry, så fina :love: ! Borde nog virka ett litet gäng kaktusar. Skulle passa bra i mitt kontor utan fönster på jobbet...

Själv har jag virkat två trasor i vågmönster. Jag virkar disktrasor bara i ena maskbågen för att de skall bli luftigare, och som en trevlig effekt av det blev vågmönstret mer framträdande.
Bild

Bild
Vilka härliga disktrasor!! Vad är det för garn du använder? Har du mönster till dem eller gör du bara på fri hand?

Alla verkar vara jätteduktiga här och gör allt på fri hand medan jag tjatar om mönster hit och dit :oops:

Beundrar alla som gör små söta djur och andra grejer, fixar inte sånt smått men tycker att andras är fint.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 117

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?