Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

kvarnvik skrev:Stickat en mössa på frihand, den är till mig, men den här modellen är rätt söt i den :loving:
SNV84659.jpg
:iihhh: :app: :love:
Jag måste ha kommit in i värsta stickflowet för symaskinen känns inte alls lockande just nu och jag har ändå rätt många projekt liggande där också... :roll:

Jag blev klar med Vidars sockar idag (bild finns på bloggen, bilderna kan inte länkas därifrån :pc: ) och skulle ju, som sagt, börja på koftan. Men stickorna fanns inte, så jag beställde (eko bokstickor från Yll&Tyll). Men kunde jag vänta 1 vecka då? Nä, nu har jag börjat på en annan kofta:
Bild
Min blir dock helvit i dubbel alpacka och så hoppas jag att det inte blir jättekonstigt att sticka resåren också på 4,5or. Annars får jag väl repa upp. 8)
Nebulosa skrev:
Kaffemoster skrev:
Kaja skrev:Såg att bl a Tummelisa här i Göteborg har Knitpicks startset i 2 storlekar. 4,5,6 och 8,10,12?? Jag har startsettet och det räcker ganska gott faktiskt. Däremot så har jag kompletterat med flera rundstickor i mindre storlekar för att kunna sticka sockor.

Knitpicks klarar ju 3,5 och uppåt, men på 2,5 och 3,0 så får man handla vanliga rundstickor. Dock är dessa såpass mycket bättre än vanliga rundstickor att jag har bestämt mig för att köpa dem ändå.
Knitpicks harmony har stl 3.0 också som man kan köpa löst till.
Visst var det nåt sånt här du köpte Kaffemoster?
Mhm.... *nickar saligt*
Jag funderar på att sälja eller ge bort alla andra stickor jag har som ligger och dräller... :heart:
zandrama skrev:Min blir dock helvit i dubbel alpacka och så hoppas jag att det inte blir jättekonstigt att sticka resåren också på 4,5or. Annars får jag väl repa upp. 8)
Tror att det kan bli lite löst... Jag har stickat bluffkrage i dubbel alpacka (från garnstudio) och då har jag stickat det på stickor 4.. men du får väl känna efter, det är ju så individuellt hur man stickar.
Användarens profilbild
Av Kaja
Kaffemoster skrev:
Nebulosa skrev:
Kaffemoster skrev:
Kaja skrev:Såg att bl a Tummelisa här i Göteborg har Knitpicks startset i 2 storlekar. 4,5,6 och 8,10,12?? Jag har startsettet och det räcker ganska gott faktiskt. Däremot så har jag kompletterat med flera rundstickor i mindre storlekar för att kunna sticka sockor.

Knitpicks klarar ju 3,5 och uppåt, men på 2,5 och 3,0 så får man handla vanliga rundstickor. Dock är dessa såpass mycket bättre än vanliga rundstickor att jag har bestämt mig för att köpa dem ändå.
Knitpicks harmony har stl 3.0 också som man kan köpa löst till.
Visst var det nåt sånt här du köpte Kaffemoster?
Mhm.... *nickar saligt*
Jag funderar på att sälja eller ge bort alla andra stickor jag har som ligger och dräller... :heart:
Jag gjorde det... Ångrar mig inte ett ögonblick. Fast, jag hade förstås problem med att det kliade i händerna av vanliga metallstickor också.
Användarens profilbild
Av Kaja
ellla skrev:åh... jag vill också ha harmonywood... hur bra håller de färgen??? färgar de av sig om de blir fuktiga till exempel??
De håller färgen. Jag har stickat en hel del med mina (fast inte så länge förstås) och jag har inte sett att de har tappat färgen alls.

Jag har däremot ett blått garn som jag tidigare har haft problem med att det färgade av sig på mina bambustickor och jag klurar lite på vad som kommer att hända när jag stickar med det på Harmony woods...
Användarens profilbild
Av ellla
ja, de flesta överfärgade garner brukar färga mina stickor... mest på sommaren då ajg stickar med överfärgade ullgarner och blir lite fuktig om händerna... Fast jag har ju nästan alltid ränder över pek och ringfingret på vänster hand efter garnet om det färgar mycket!

det finns så otroligt många stickor jag vill ha... kanske ska sticka klart lite olika saker så att jag får råd med harmony-stickorna...
Användarens profilbild
Av ellla
Jag har denisestickorna... De är i plast, rosa eller ljusblå.
Jag tror att de menar att man kan använda dem som "vaniga stickor" om man sätter ett snöre och en stoppgrej på varje sticka.

Det som jag tycker är mest praktiskt är att om jag vill lägga undan ett arbete ett tag (läs i evinnerlig tid) så han jag sätta ihop kabeln till en ring och ha stickorna till andra saker! Mycket praktiskt!

En del av mina denisestickor har räkat ut för mina katter, de tycker att stickor är mycket bra som tuggpinnar. Trä är mycket lättare att fila om än plast kan jag säga...

Jag var supernöjd med mina denisisar i början! fast jag tycker att de är lite väl stora. Jag stickar mest på stickor 2,5-4 och de börjar på den helt vanliga storleken 3,75...
Maddemoa skrev:Någon som har denise stickorna? De är ju lite billigare. Men de är väl i plast istället för trä?

Vad menar de med att man kan använda dem som flexistickor?
Jag håller helt med ovanstående talare om Denise-stickorna (jag har ett rosa set). De känns plastiga och lite billiga. Jag tycker dessutom att kabeln är lite väl dels kärv och dels stel, så jag tror inte att jag kommer någonsin mer använda dem när jag köpt Harmony wood - det är väl investerade pengar att lägga lite mera och köpa dem tycker jag!
Kaffemoster skrev:
zandrama skrev:Min blir dock helvit i dubbel alpacka och så hoppas jag att det inte blir jättekonstigt att sticka resåren också på 4,5or. Annars får jag väl repa upp. 8)
Tror att det kan bli lite löst... Jag har stickat bluffkrage i dubbel alpacka (från garnstudio) och då har jag stickat det på stickor 4.. men du får väl känna efter, det är ju så individuellt hur man stickar.
Jag stickar på gränsen till hårt, men oftast inte så jag behöver gå upp i sticknr. Tanken är väl att jag förhoppningsvis hinner få rätt stickor till halsresåren och ärmmuddarna, och att resåren är lite lös i nederkant tänkte jag att det inte gör nåt. Men annars är det bara att repa upp. Dubbel alpacka på nr 4,5 är rätt snabbstickat, så det känns inte så farligt. Värre var det med en tröja jag började på i enkel alpacka, stickor 2,5... Jag gav upp efter typ 4 cm... :roll:
Av Ponyo
Hur gör ni med era fardigstickade plagg? Tvättar ni för hand eller i maskin? Jag har alltid tvättat i maskin oavsett om det är handtvatt eller 30 grader. Tycker att det blir så mycket finare. Men så var jag på stickkafé på knitlab, och experterna där blev alldeles förfärade över att jag tvättar i maskin.
Bubbi skrev:Hur gör ni med era fardigstickade plagg? Tvättar ni för hand eller i maskin? Jag har alltid tvättat i maskin oavsett om det är handtvatt eller 30 grader. Tycker att det blir så mycket finare. Men så var jag på stickkafé på knitlab, och experterna där blev alldeles förfärade över att jag tvättar i maskin.
Nu har visserligen inte stickat något än som jag tvättat, men jag tvättar all ull i maskin. Jag hatar att handtvätta och tycker som du att det blir mycket finare när man tvättar i maskin.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?