Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:
Fenoxi skrev:Hur ska jag tänka nu ?? *hjärnsläpp*
Jag har ett mönster som utgår från stickfasthet 26m men garnet jag vill använda är på 23m
Tror det funkar att bara gå upp en storlek ?
Det är en mössa till en nyfödd jag hade tänkt sticka.
Om du ska ändra något behöver du gå ner i storlek för ditt garn är ju tjockare än det i mönstret och då blir mössan större än mönstret om du stickar den i rätt storlek.
Du ser jag har hjärnsläpp :duh:
Självklart ska det ner i storlek. Inte alltid lätt att tänka med en 10månaders klättrandes på en.
Användarens profilbild
Av melon
Fenoxi skrev:
melon skrev:
Jag har ett mönster som utgår från stickfasthet 26m men garnet jag vill använda är på 23m
Om du ska ändra något behöver du gå ner i storlek för ditt garn är ju tjockare än det i mönstret och då blir mössan större än mönstret om du stickar den i rätt storlek.
Du ser jag har hjärnsläpp :duh:
Självklart ska det ner i storlek. Inte alltid lätt att tänka med en 10månaders klättrandes på en.
Det är inte lätt, speciellt inte med en bebis som kräver halva uppmärksamheten.
Användarens profilbild
Av melon
Ponyo skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:Jag har en fin röd turkisk slända :loving:
Har inte hunnit testa den än, men när B somnat ska jag och V testat.
:vågen:
Men jag vet inte hur jag ska göra med den :Hahaa:
Hittar ingen lämplig video.
Och bebis vill inte somna heller.
Park and draft är en bra metod när man är grön. Här är en video som ser bra ut (jag vet inte vad hon säger för jag har glömt hörlurarna hemma och tänkte skona mina medresenärer från spinnprat :lol: ) http://m.youtube.com/watch?v=gGWOho-uI5k

Jag brukar inte dra ut ullen så mycket, jag spinner direkt från en tuss. Du kan inte starta sådär från låret med din slända utan sätt igång den med fingrarna eller be V om hjälp :wink: Medsols när du spinner och motsols när du tvinnar, då blir det s-tvinnat.

Vira sedan tråden upp på sländan, under en pinne och över två.

Bra sökord:
Spinna: spin
Slända: spindle
Tvinna: ply
Av Ponyo
melon skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:
Park and draft är en bra metod när man är grön. Här är en video som ser bra ut (jag vet inte vad hon säger för jag har glömt hörlurarna hemma och tänkte skona mina medresenärer från spinnprat :lol: ) http://m.youtube.com/watch?v=gGWOho-uI5k

Jag brukar inte dra ut ullen så mycket, jag spinner direkt från en tuss. Du kan inte starta sådär från låret med din slända utan sätt igång den med fingrarna eller be V om hjälp :wink: Medsols när du spinner och motsols när du tvinnar, då blir det s-tvinnat.

Bra sökord:
Tack! Det gick bättre när jag förstod att jag fick linda upp det tvinnade själv :lol:
Hjälp! - hur ska jag tänka nu med garnåtgång? Jag har 100 g i en fantastisk blå som jag tänkt sticka en kort kofta i mosstickning av på st 4,5. Men 100g=300 meter räcker knappast utan jag måste blanda ut det med något. Men hur många meter kan det gå åt ungefär? Surfar runt på ravelry på liknande det jag tänkt och tycker det verkar vara runt sådär 500 meter eller mer, eller missförstår jag helt?

Och hur randar man snyggast? Jag tyckte det skulle vara snyggt med enfärgat mosstickat men nu måste jag ju ta in en färg till. Sticka en enda bred rand på mitten? Sticka överdel tills garnet tar slut och sedan nederdel i annan färg?
Bordet det inte bli att du måste gå ner en storlek?
Mönstret förväntar sig att 26 m ska bli 10 cm, ditt garn ger 10 cm på "bara" 23 maskor - alltså behöver du mindre maskantal för att få rätt storlek? (Resonerar med mig själv för att se om jag tänker rätt. Jag tror jag fick till det rätt?)

Ni hade redan kommit fram till det på nästa sida, ja :)

Men jag tänkte rätt, trots att jag knappt är vaken! :vågen:
Användarens profilbild
Av KaIi
Ponyo skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:

Bra sökord:
Tack! Det gick bättre när jag förstod att jag fick linda upp det tvinnade själv :lol:
Åh jag måste kolla den länken jag också. Vill så gärna lära mig att spinna! Min väninna har får med helt fantastisk ull. Jag har planer på att växtfärga också.

Koftan jag håller på med nu går sådär. Jag har lättroad bebis men en påhittig blivande treåring som drog upp massor för att hon var arg på mig. Det är mycket flätor i koftan så det tar ju sin lilla tid.
Användarens profilbild
Av melon
KaIi skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:
Ponyo skrev:
melon skrev:

Bra sökord:
Åh jag måste kolla den länken jag också. Vill så gärna lära mig att spinna! Min väninna har får med helt fantastisk ull. Jag har planer på att växtfärga också.

Koftan jag håller på med nu går sådär. Jag har lättroad bebis men en påhittig blivande treåring som drog upp massor för att hon var arg på mig. Det är mycket flätor i koftan så det tar ju sin lilla tid.
Välkommen in i Spinntråden :vågen:
hörnsten skrev:Började på en pyttipanna till treåringen igår. Hon är så avis på mormors revontuli så nu ska hon få en egen sjal i samma garn. :D Verkar vara en perfekt hemma och sjuk-stickning.

http://instagram.com/p/VLzbfmMVQS/ Funkar den länken? Första gången jag försöker länka från instagram. :roll:
länken funkar, blir nog fin på henne.
Användarens profilbild
Av tweed
Idag har jag varit och köpt ett gäng sorgliga gamla lampskärmar på loppis. Tänkte sticka in någon av dem, men hur ska man tänka? Sticka runt eller sy ihop? Sticka uppifrån och ner, eller nerifrån och upp? Jag har lite varierande former, det borde vara enklast att sticka formen av en rund, ganska rak modell va? Någon som har mönstertips?
Användarens profilbild
Av ellla
kvarnkvik skrev:Idag har jag varit och köpt ett gäng sorgliga gamla lampskärmar på loppis. Tänkte sticka in någon av dem, men hur ska man tänka? Sticka runt eller sy ihop? Sticka uppifrån och ner, eller nerifrån och upp? Jag har lite varierande former, det borde vara enklast att sticka formen av en rund, ganska rak modell va? Någon som har mönstertips?
Jag tycker att bulliga former med resårstickning på är så fint!!!
Av mly
Inte för att jag ens borde fundera på det nu, men jag har två olika melerade sjalgarner, ett turkost grönt och ett rostorange/grönt, men vet inte vad jag ska göra med dem, tips på sjalar som blir snygga i melerat garn. Spetsstickninge blir ju inte så fint i sådant, men jag faller för de fina härvorna :oops:
  • 1
  • 108
  • 109
  • 110
  • 111
  • 112
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?