Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Moson
mimpen skrev:Är det någon som har sytt en BH själv? Jag är i behov av ett par nya, amningsbh:arna börjar kännas onödigt, och mina vanliga gamla är sladdriga och läbbiga. Då kom jag på att det vore kul att sy nya. Har kollat på LG sömnad efter mönster, men är lite lur över material. man kan köpa kit där för att sy själv, undrar om det är prisvärt, eller om det är billigare att söka material själv. Men det är ju inga tyg jag har hemma annars :hmm: Erfarenheter, någon?
Jag kan skicka lite spännen åt dig, sådana med hyska och hake. Har både med två och tre rader.
Användarens profilbild
Av mimpen
Moson skrev:
mimpen skrev:Är det någon som har sytt en BH själv? Jag är i behov av ett par nya, amningsbh:arna börjar kännas onödigt, och mina vanliga gamla är sladdriga och läbbiga. Då kom jag på att det vore kul att sy nya. Har kollat på LG sömnad efter mönster, men är lite lur över material. man kan köpa kit där för att sy själv, undrar om det är prisvärt, eller om det är billigare att söka material själv. Men det är ju inga tyg jag har hemma annars :hmm: Erfarenheter, någon?
Jag kan skicka lite spännen åt dig, sådana med hyska och hake. Har både med två och tre rader.
Vad gulligt av dig! Jag ska se om jag hittar nåt vettigt mönster först bara! Hör av mig! :heart:
Användarens profilbild
Av glis
mimpen: Jag har gått på kurs hos Lisa på LG-sömnad, om man vill sy BH med lite polstring i kupan och så skulle jag absolut beställa från henne, det går åt så små bitar av så många olika material så att det måste betala sig. Min BH, som var superskön, innehåller i alla fall tre olika sorters tyg, spännen, ringar, hakar/hyskor, byglar två sorters spets och bygelkanaler. Med hennes instruktioner var det helt hanterligt trots att jag ser att det ser lite mastigt ut. Bild på BHn finns i början av tråden där vi diskuterade trosor.
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag behöver verkligen en ny symaskin, men tills dess behöver jag er hjälp:

När jag syr i trikå använder jag OL, sedan försöker jag fålla på vanliga maskinen. Den har vara raksöm och sicksack och jag har provat med smal sicksack som tinaw, raksöm som min kollega, bred sicksack som en sybloggare rekommenderat. Jag har försökt ändra pressarfotstrycket (men vet inte hur jag ska tänka där) och fipplat på lite olika vis. Ändå blir kanten vågig, liksom uttöjd. Hur ska jag göra?
Användarens profilbild
Av ellla
Fryle skrev:Jag behöver verkligen en ny symaskin, men tills dess behöver jag er hjälp:

När jag syr i trikå använder jag OL, sedan försöker jag fålla på vanliga maskinen. Den har vara raksöm och sicksack och jag har provat med smal sicksack som tinaw, raksöm som min kollega, bred sicksack som en sybloggare rekommenderat. Jag har försökt ändra pressarfotstrycket (men vet inte hur jag ska tänka där) och fipplat på lite olika vis. Ändå blir kanten vågig, liksom uttöjd. Hur ska jag göra?
Det går inte att ändra matningen?
Att den matar mer så att inte tyget blir utdraget av sömmen?
Användarens profilbild
Av glis
Det allra viktigaste när man fållar trikå är att inte dra i tyget det minsta utan låta matningen gå helt själv. Att lätta lite på pressarfotstrycket kan vara bra har jag hört. Och för att underlätta det ännu mer: se till att nästa symaskin är en pfaff med övermatning.
Av annbom
Fryle skrev:Jag behöver verkligen en ny symaskin, men tills dess behöver jag er hjälp:

Det funkar inte med tvillingnål?
Användarens profilbild
Av Fryle
ellla skrev:

Det går inte att ändra matningen?
Att den matar mer så att inte tyget blir utdraget av sömmen?
Det tror jag inte, det är en gammal (-64) omodern maskin, fast med en otroligt stark motor, syr i nästan obegränsat antal jeanslager. Men som sagt, finesser saknas.
Användarens profilbild
Av Fryle
glis skrev:Det allra viktigaste när man fållar trikå är att inte dra i tyget det minsta utan låta matningen gå helt själv. Att lätta lite på pressarfotstrycket kan vara bra har jag hört. Och för att underlätta det ännu mer: se till att nästa symaskin är en pfaff med övermatning.
Jo, jag sänkte pressarfotstrycket, men det blev inte bättre. Och då började jag fundera :hellu: på om jag istället borde höja det, men det blev inte heller bra.

Jag håller just nu på att inventera vilken maskin jag ska köpa. Vår dotter är synskadad och tydligen är Bernina då bäst vad gäller funktioner, hjälpmedel och tillbehör, eller en Janome. Vi får se...
Användarens profilbild
Av Fryle
annbom skrev:

Jag hade inte två övertrådsrullar i rätt färg, så jag provade inte, men tänkte tanken. Kanske kan man ha två olika öveertrådsfärger, fast då kanske man ser ut som en Pellejöns i plagget sedan?
Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:
annbom skrev:

Jag hade inte två övertrådsrullar i rätt färg, så jag provade inte, men tänkte tanken. Kanske kan man ha två olika öveertrådsfärger, fast då kanske man ser ut som en Pellejöns i plagget sedan?
Spola över lite på en undertrådsspole :tumup:
Av annbom
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:
annbom skrev:

Spola över lite på en undertrådsspole :tumup:
Tänkte precis samma :)
Användarens profilbild
Av Fryle
kvarnvik skrev: Spola över lite på en undertrådsspole :tumup:
Orkade inte häromkvällen, istället blev det fort-och-fel... :roll:
  • 1
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?