Moson skrev:semla skrev:Moson skrev:plura skrev:Hmm mitt första inlägg här (tog ett tag
) blir en fråga =)
Ska sy ihop min sele/MT hybrid och har fått kalla fötter -tänk om den blir för stor och inte avlastar min kassa rygg som den ska.
Hur har ni tänkt med mått på de olika delarna när ni sytt selar? Kommer inte hinna sy en ny om det här blir fel.
Hellre för stor än liten tycker jag. Mina har jag gjort omkring 36-38 vm breda i sittdelen har jag för mig. Höjden kommer jag inte ihåg men bältet är 12cm brett tror jag. Viktigast skulle jag säga är vilket tyg man använder och att då till vinkeln för axelbanden bra.
Lycka till.
Jag är sugen på att sy en MT, vad ska man tänka på när man väljer tyg? Någon som kan rekommendera något?
Det beror lite på. Om du vill ha mer selkänsla funkar det med de flesta relativt stadiga tyger. Om du vill att den ska kännas mer som sjal bör du ta ett tyg med diagonalstretch t ex ett kypertvävt tyg. Ikeas Lenda funkar även om det är en vanlig tuskaft, man får känna efter helt enkelt.
Det beror även på om man vill ha smala vadderade axelband eller utbredbara. Om de ska vara utbredbara behövs också diagonalstretch.
Solklart eller hur 
Skyller på att jag mobilsurfar annars.
Javisst, solklart

Lenda har jag sett att andra använt, jag får väl åka till ikea och känna lite på det så att jag vet hur det ska kännas! Hur hittar man annars krypertvävt tyg?

Jag har tänkt mig utbredbara axelband nämligen, och det ska gärna kännas som en sjal, det är bästa känslan ju

Sambon har efterlyst något som är en som en blandning av en sjal och en sele, och då borde ju MT vara något att prova tänker jag.
Annars har han föreslagit att man ska knyta på sig sjalen, sen klippa upp den mitt fram och sätta en dragkedja där, så slipper man knyta sen