Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tesoj
Fast jag skulle nog tro att mönstret stämmer, men sedan kan det ju vara olika på hur de har huvudformen. Vet inte vad sonen har för storlek på köpesmössor/kepsar, bara hans huvudomfång och det är ju inte alltid att det stämmer med storleken heller även om det borde. Har nu sytt en solhatt i storlek 56 och den passar bra. Har mätat på solhatten och mönstret på den i storlek 54 för att se om jag sytt med för mycket sömsmån, men det stämmer överrens. Blir precis 0.5 cm sömsmån var jag än mäter.
tesoj skrev:Fast jag skulle nog tro att mönstret stämmer, men sedan kan det ju vara olika på hur de har huvudformen. Vet inte vad sonen har för storlek på köpesmössor/kepsar, bara hans huvudomfång och det är ju inte alltid att det stämmer med storleken heller även om det borde. Har nu sytt en solhatt i storlek 56 och den passar bra. Har mätat på solhatten och mönstret på den i storlek 54 för att se om jag sytt med för mycket sömsmån, men det stämmer överrens. Blir precis 0.5 cm sömsmån var jag än mäter.
Jag kanske ska lägga till en text om att man ska kontrollmäta eller prova pappersmönstret först :hmm: Det blir ju stor skillnad på olika tyger också. Om man syr i ett tjockt jeanstyg behöver man lite större storlek än om man syr i ett tunt tyg.
Användarens profilbild
Av tesoj
linafelicia skrev:
tesoj skrev:Fast jag skulle nog tro att mönstret stämmer, men sedan kan det ju vara olika på hur de har huvudformen. Vet inte vad sonen har för storlek på köpesmössor/kepsar, bara hans huvudomfång och det är ju inte alltid att det stämmer med storleken heller även om det borde. Har nu sytt en solhatt i storlek 56 och den passar bra. Har mätat på solhatten och mönstret på den i storlek 54 för att se om jag sytt med för mycket sömsmån, men det stämmer överrens. Blir precis 0.5 cm sömsmån var jag än mäter.
Jag kanske ska lägga till en text om att man ska kontrollmäta eller prova pappersmönstret först :hmm: Det blir ju stor skillnad på olika tyger också. Om man syr i ett tjockt jeanstyg behöver man lite större storlek än om man syr i ett tunt tyg.
Jo tyget spelar nog in också, har sytt i linne och det är lite grövre så det kan nog vara det som gör att den inte passar i storlek 54. Men mönstret är jättebra och det är lätt att få ihop de olika delarna. Är så kul att sy dem vändbara. Tack för mönstret :)
Användarens profilbild
Av tesoj
linafelicia skrev:Nu har jag gjort en tutorial till beppehatten också.
Jag behöver hjälp med att läsa igenom så att den går att förstå och om ni hittar några stavfel eller andra konstigheter vill jag gärna veta det.
http://babybajdo.se/beppehatt.html
Bild
Under 4:an har du missat ett n i vända
Börja med att väda ena innerhatten ut och in och lägg den i ytterhatten aviga mot aviga. var noga med att lägga sömmarna mitt för varandra.
Under samma punkt har du missat ett j i hjälp
Om det blir ojämnt när du nålar kan det vara till hjäp att dela upp delarna i 4 eller 8 bitar precis som tidigare.
Nästa mening gissar jag att det ska stå Sy nu fast och inte ny nu fast :)

Det var vad jag kunde se när jag läste igen om lite snabbt nu ikväll.
tesoj skrev:
linafelicia skrev:Nu har jag gjort en tutorial till beppehatten också.
Jag behöver hjälp med att läsa igenom så att den går att förstå och om ni hittar några stavfel eller andra konstigheter vill jag gärna veta det.
http://babybajdo.se/beppehatt.html
Bild
Under 4:an har du missat ett n i vända
Börja med att väda ena innerhatten ut och in och lägg den i ytterhatten aviga mot aviga. var noga med att lägga sömmarna mitt för varandra.
Under samma punkt har du missat ett j i hjälp
Om det blir ojämnt när du nålar kan det vara till hjäp att dela upp delarna i 4 eller 8 bitar precis som tidigare.
Nästa mening gissar jag att det ska stå Sy nu fast och inte ny nu fast :)

Det var vad jag kunde se när jag läste igen om lite snabbt nu ikväll.
Tack! Det är just sådana små saker som är så svåra att upptäcka själv.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Okej, någonting är seriöst FEL!!! Jag har gjort ett par shorts (Tack och lov av ett kasserat trasigt lakan) efter sömnadsmagasinets mönster!

Mina mått: midja 106, stuss 128
Deras mått: Storlek 52: midja 107, stuss 128...
So far so good!!

Jag ritar av rätt storlek, syr ihop allt och hör och häpna:

midjevidd: 148 stuss: Jag vill inte veta!!!

Hur kan de göra så otroligt konstiga mönster?? Deras storlek 60 är ju för sjutton midja: 146 och jag har inte gjort någonting konstigt... Hoppas detta är samma sak på deras andra mönster för i så fall kommer jag kunna använda ALLA deras mönster, jag använder normalt storlek 48...
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Trulsamin skrev:Okej, någonting är seriöst FEL!!! Jag har gjort ett par shorts (Tack och lov av ett kasserat trasigt lakan) efter sömnadsmagasinets mönster!

So far so good!!

Hur kan de göra så otroligt konstiga mönster?? Deras storlek 60 är ju för sjutton midja: 146 och jag har inte gjort någonting konstigt... Hoppas detta är samma sak på deras andra mönster för i så fall kommer jag kunna använda ALLA deras mönster, jag använder normalt storlek 48...
:evil:
Jag hade skickat dem ett mejl för att höra om de har någon förklaring.
Trulsamin skrev:Okej, någonting är seriöst FEL!!! Jag har gjort ett par shorts (Tack och lov av ett kasserat trasigt lakan) efter sömnadsmagasinets mönster!

So far so good!!

Det låter ju som omotiverat mycket rörelsevidd. Du har inte missat att sy insnitt? :hmm:
Användarens profilbild
Av Trulsamin
linafelicia skrev:

So far so good!!

Det låter ju som omotiverat mycket rörelsevidd. Du har inte missat att sy insnitt? :hmm:
Näää, jag har sytt alla insnitt osv, har inte lagt på omotiverat mkt sömnsmån osv... Sydde en till prototyp i storlek 48 sen, som inte alls stämmer med mina mått enligt tidningens mått... Och de passar MYCKET bättre :P Till och med riktigt bra :roll:
Trulsamin skrev:
linafelicia skrev:

So far so good!!

Näää, jag har sytt alla insnitt osv, har inte lagt på omotiverat mkt sömnsmån osv... Sydde en till prototyp i storlek 48 sen, som inte alls stämmer med mina mått enligt tidningens mått... Och de passar MYCKET bättre :P Till och med riktigt bra :roll:
Bra att det löste sig till sist. Det är alltid svårt att veta hur olika mönster är innan man provat dom men detta låter ju som dom gjort något fel med mönstret.
linafelicia skrev:
Trulsamin skrev:
linafelicia skrev:

So far so good!!

Bra att det löste sig till sist. Det är alltid svårt att veta hur olika mönster är innan man provat dom men detta låter ju som dom gjort något fel med mönstret.
Tja, inte med mönstret utan med deras måttabeller där man avgör vilken storlek som passar just en själv...
Användarens profilbild
Av Moson
Det är dyrt att ligga hemma med feber och inte orka annat än sitta framför datorn. Igår beställde jag både prenumeration på Ottobre +ett gammalt nummer och åtta mönster från HeidiandFinn på Etsy.
Och återigen så funkar inte Sjalbarn på min dator. Jag förstår verkligen inte vad som är fel?
  • 1
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?