Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Tant koftas fina uppifrånochnerkofta:

Kan man göra den i ett tjockt bomullsgarn som luddar lite? Jag har ganska mycket av det, och lite mer snuttar gömda i en påse nånstans och jag gillar att sticka med det. Men blir den för tung? Det är stickor sex, typ, på den. Vackra färger som tusan, köpte dem på Knitlabs utförsäljning. Grönt, orange, gult, ljusorange och en skojsig nästan-rosa/korall som Bubbi skulle sno direkt av mig om hon såg den. ;-)

Jag har sju härvor av detta garn, samt en del restgarner, sammanlagt säkert nio härvor. Det är 900 gram och varje härva är 137 meter - gör 1233 m garn.

Det andra garnet jag har är en silkealpacka som jag har sju härvor ljusbrunt/gult och två härvor mörkbrunt av. Det gör 450 g garn och längden är 133 m per härva - 1197 m garn. Hur vet jag om det räcker...? Knitlab har ju lagt ner och ingen annan säljer det här garnet i Sverige vad jag vet...

Jag drar typ storlek 40 i kläder, ibland 42.

Vad tror ni, o experter?

Svåra beslut. Hjälp?
Användarens profilbild
Av MuuM
Ska vi starta en uppifrånochnerkoftaknitalongtråd, förresten? :-) Eller är det ok att spamma här? Ni andra kanske vill följa våra förehavanden?
Användarens profilbild
Av MuuM
MuuM skrev:Tant koftas fina uppifrånochnerkofta:

Kan man göra den i ett tjockt bomullsgarn som luddar lite? Jag har ganska mycket av det, och lite mer snuttar gömda i en påse nånstans och jag gillar att sticka med det. Men blir den för tung? Det är stickor sex, typ, på den. Vackra färger som tusan, köpte dem på Knitlabs utförsäljning. Grönt, orange, gult, ljusorange och en skojsig nästan-rosa/korall som Bubbi skulle sno direkt av mig om hon såg den. ;-)

Jag har sju härvor av detta garn, samt en del restgarner, sammanlagt säkert nio härvor. Det är 900 gram och varje härva är 137 meter - gör 1233 m garn.

Det andra garnet jag har är en silkealpacka som jag har sju härvor ljusbrunt/gult och två härvor mörkbrunt av. Det gör 450 g garn och längden är 133 m per härva - 1197 m garn. Hur vet jag om det räcker...? Knitlab har ju lagt ner och ingen annan säljer det här garnet i Sverige vad jag vet...

Jag drar typ storlek 40 i kläder, ibland 42.

Vad tror ni, o experter?

Svåra beslut. Hjälp?
Leker expert och svarar själv på min fråga:
tantkoftas blogg skrev: Med ett tunt garn och stickor 3-3,5 brukar det gå åt ca 4 hg till en vanlig rak klassisk kofta. Garnet jag färgade idag är ett silkegarn med sträckning 95 m/50 gram och jag har 600 gram som ska räcka.
Alltså borde mina garner räcka, båda två! :-)
Av Ponyo
Kaffemoster skrev:
Bubbi skrev:
Kaffemoster skrev:
Bubbi skrev:Ja, bild på färdigt plagg. :D
Jag stickar lätt från huvudet, för där har jag en bild på hur det ska se ut.
Men ett mönster utan tillhörande foto, och jag står förlamad. :Hahaa:
Finns du på ravelry? För då kan du kika in hos mig (Kaffemoster) jag har foto på två olika uppstickade varianter, och mönstret finns också länkat så kan man titta på andra projekt som använt det mönstret.

Finns du INTE på ravelry borde du anmäla dig dit. :D
Ja, det är nog dags
Absolut!
Men jag hade ju faktiskt bild på en av mina raglantröjor utanför ravelry också (Jag är kass på att uppdatera bloggen, det är lättare på ravelry) så jag kan bjuda på en:
Bild
Fin! Tack för bild.
Nu har jag stickat färdgit kroppen på min autumn! Jag brinner av iver att få börja sticka på ärmarna.

MEN

Först måste jag sy ihop axlarna (bara tråkigt iofs. Jag har gjort ena.)
Men sen är det dags att fixa "steekarna" och först virka och sen :whut: klippa upp ärmhålen.....

Fast jag tror iofs att det kommer gå bra, jag har hittat en bra tutorial som verkar lättfatttlig.
Kaffemoster skrev:Nu har jag stickat färdgit kroppen på min autumn! Jag brinner av iver att få börja sticka på ärmarna.

MEN

Men sen är det dags att fixa "steekarna" och först virka och sen :whut: klippa upp ärmhålen.....

Fast jag tror iofs att det kommer gå bra, jag har hittat en bra tutorial som verkar lättfatttlig.
BILD! :this:
solängel skrev:
Kaffemoster skrev:Nu har jag stickat färdgit kroppen på min autumn! Jag brinner av iver att få börja sticka på ärmarna.

MEN

Tänk, jag var faktiskt på väg att hämta kameran, just för att se till att dokumentera processen bättre än jag brukar. I allmänhet har jag bild på nystanet och ett par varv stickade - och sen finns inget förrän det är färdigt.

Så jag ska gå och fota. Nu. Sen ska jag sätta mig och virka för att sen :siishah: sätta saxen i den.
Kaffemoster skrev:
solängel skrev:

MEN

Tänk, jag var faktiskt på väg att hämta kameran, just för att se till att dokumentera processen bättre än jag brukar. I allmänhet har jag bild på nystanet och ett par varv stickade - och sen finns inget förrän det är färdigt.

Så jag ska gå och fota. Nu. Sen ska jag sätta mig och virka för att sen :siishah: sätta saxen i den.
:vågen: Håller tummarna för att det går bra :wink:
Så.
Fotad fram och bakifrån. På baksidan syns det hur det ser ut i "sidsömmen" man ökar så det blir ett kilmönster.

Just nu tog jag en monteringspaus för att jag klurar på om jag borde ha maskat av de maskor som är där man ska klippa. Det borde inte finnas någon mening (snarare tvärt om... :hmm:) med att ha maskor färdiga att plocka upp där...
Bild
Funderar lite på garnval...
Fick ju mönstertips från Kaffemoster på the incredible-tröjan och fastnade för hela uppifrån och ned stickande och tänkte ge mig in på att haka på Tantkoftas knit-along. Fråga är bara vilket garn? :hmm:
Jag vill ha någon form av naturmaterial som är varmt, gissningsvis vanlig fårull då jag inte har råd med något jättelyxigt garn då jag måste ha råd med stickor också. :roll: :wink:

- Gästrikes 3- eller 4-trådiga har jag kikat på (tänkte mig två olika grå färger som jag i så fallatt kool-aid färgar röda)
- Kampes 3-trådigt, hur är det?
- Nåt annat?

Vill inte ha ett alltför tunnt garn, eller kan det funka med ett tunnare garn fast på lite grövre stickor?
Fast det kanske funkar bättre på en tröja än på en kofta? :hmm:

Kaffemoster - så läcker den blir din kofta! :love:
Hmmm... Jag har varit bortrest fredag-lördag och har således inget garn. Jag skulle kunna åka in till stan och köpa garn imorgon alternativt beställa idag, men då kan jag isåfall inte börja sticka förrän på tisdag ungefär. Redan efter redan från början, det känns ju sådär... Tror ni det gör nåt? hur ofta kommer hon uppdatera inlägg på bloggen tror ni?
Av Ponyo
zandrama skrev:Hmmm... Jag har varit bortrest fredag-lördag och har således inget garn. Jag skulle kunna åka in till stan och köpa garn imorgon alternativt beställa idag, men då kan jag isåfall inte börja sticka förrän på tisdag ungefär. Redan efter redan från början, det känns ju sådär... Tror ni det gör nåt? hur ofta kommer hon uppdatera inlägg på bloggen tror ni?
Jag tror att det kommer gå utmärkt.
Jag själv har tjuvstartat, utan någon direkt plan. Så jag lär få börja om ändå :roll: :lol:
Zandarama - Tror du kan vara lugn, och som du ser i inlägget här ovan är du inte ensam om att vara lite efter i starten. Jag har varken garn eller stickor, ja, jag vet inte ens vilket garn jag vill ha ännu, så jag kommer att börja sticka en kofta i dockstorlek till att börja med, bara för att testa alla momenten - för det har jag både garn och stickor till! :wink:
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?