Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

tassar för framtida läsning. nu dax att sova! :)
Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden, men eftersom många gör matpresenter kan ett förkläde vara en bra klapp! Jag är dålig på att använda själv, men skulle definitivt behöva ett när jag bakar/lagar mat, men dottern på 3år kräver att få ha förkläde när hon ska hälpa till. Hon använder mitt gamla som mamma sytt till mig, ett bröstförkläde med knytband i midjan och runt halsen. På det som mamma sytt är det ringar på halsknytningen så man kan justera längden lite enklare. En liten applikation på magen, eller en ficka gör det lite roligare. Är nog väldigt enkelt att sy!

Måste nog förresten sy ett till sonen också för nu börjar det bli konkurrens om det enda befintliga... :P
Anjapanja skrev:ringar på halsknytningen så man kan justera längden lite enklare.
Vi har ett förkläde där snöret går i kanaler längs sidorna på "bröstlappen" och ner i midjan, så att man när man knyter kan justera hur lång ögla man ska ha runt huvudet och på det viset variera storleken på förklädet. Har för mig att den lösningen är rätt vanlig på förkläden på förskolor och liknande.
Jag gillar förkläden och måste hejda mig för att inte börja samla på dem...
teres skrev:Vad häller du upp oljan i efteråt? Tycker inte att jag hittat några fina flaskor.
puff, det undrar ju jag med!
caimos skrev:
teres skrev:Vad häller du upp oljan i efteråt? Tycker inte att jag hittat några fina flaskor.
puff, det undrar ju jag med!
Jag har kört latvariant och stoppat ner smaksättningen i en olivoljeflaska, helt enkelt (inte hällt upp i någon annan). Inte lika tjusigt, men det går det med, speciellt om man inte hinner/orkar leta flaskor ;)
Anjapanja skrev:Nu har jag inte hunnit läsa hela tråden, men eftersom många gör matpresenter kan ett förkläde vara en bra klapp! Jag är dålig på att använda själv, men skulle definitivt behöva ett när jag bakar/lagar mat, men dottern på 3år kräver att få ha förkläde när hon ska hälpa till. Hon använder mitt gamla som mamma sytt till mig, ett bröstförkläde med knytband i midjan och runt halsen. På det som mamma sytt är det ringar på halsknytningen så man kan justera längden lite enklare. En liten applikation på magen, eller en ficka gör det lite roligare. Är nog väldigt enkelt att sy!

Måste nog förresten sy ett till sonen också för nu börjar det bli konkurrens om det enda befintliga... :P
jag har sytt ett förkläde till min svärfar i julklapp, vi använde vanlig vit bommulsväv och sedan ska vi trycka barnens händer med textilfärg på, måste bara vänta på att det lilla barnet flyttat ut ur min mage först :D
Tips på julklappar till en som lite under 1 år?
Det jag kommit på hitills är:
Sånna där monstertygdjur
Andra tygdjur, sydda eller virkade (blev lite inspirerad av florins superfina ugglor)
Virkade "ringar" att trä på virkad "pinne"
Mjuka klossar som låter?
ärtpåsar

Några andra tips?
little_me skrev:Tips på julklappar till en som lite under 1 år?
Det jag kommit på hitills är:
Sånna där monstertygdjur
Andra tygdjur, sydda eller virkade (blev lite inspirerad av florins superfina ugglor)
Virkade "ringar" att trä på virkad "pinne"
Mjuka klossar som låter?
ärtpåsar

Några andra tips?
virkad boll?
en sån här har jag gjort, den är stor som en fotboll, och gav bort i födelsedagspresent till en kusin som fyllde ett.

Bild
Jag har hitills virkat en mössa i svart och gult till min lillebror och virkat en blå mössa till min mamma.
Nu håller jag på med matchande vantar till.

Fler saker som jag ska göra är marmelad till min pappa och ett glasögonfodral och sy en väska av kaffepåsar till min syster och ett par irkade tofflor.
Jag har tänkt att virka en väska till barnens ena kusin och sy en sjömanssäck till en annan av kusinerna.

Sen är det tre till kusiner som är 5, 4 och 1 men där har jag inte kommit på ngt än.
Och till mina egna barn också kankse. :wink:
Jag tänkte utnyttja träsalen på skolan och göra advetsljusstakar i trä som barnen får måla och/eller klä med mosaik. Inte som julklapp, men kanske till farfar på fars dag eller som gåbortpresent i juletider.

Annars blir det många stickade julklappar i år. Och förhoppningsvis några i trä. Kanske jag skulle kunna sy några tygpåsar som barnen kan få måla och trycka med textilfärg på.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 15

Har inget revolutionerande att säga mer ä[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?