Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av letw83
Trulsamin skrev:
noranora skrev:
Trulsamin skrev:Idag har jag fått min pul :vågen: 2 meter fin fin pul från mullymuksut för bara 200 kronor inklusive frakt, 1 meter rosa, 0.5 meter turkos och 0.5 meter ljusblå... Här ska det sys bindor... Nu saknar jag bara att kunna knappa dem också, jag vet inte om det finns någon i närheten med tång/press eller om jag så snällt får köpa egen tång och knappar
Hittar du ingen tång i närheten så fungerar det rätt bra med kardborre också :)
Jag vet, jag har några jag har sytt som har det men jag gillar ju knappar bättre...

Är det förresten någon som har provat att ha knytband i stället? Jag har en med knytband under då jag tänkte fel när jag sydde bindan så när allt var klart så hade jag vingar men ingen möjlighet att knäppa den även om jag satte i knappar... Jag tycker inte att det blev så himla tokigt faktiskt...
Jag har satt metallknappar i mina bindor, hade ingen knapptång när jag gjorde dom och i mina köpes är det metallknappar. Så jag tänkte att jag skulle testa. Nu har jag haft dom i hm, 3 år tror jag :hmm: och det har inte varit några problem. Med metallknappar behöver du bara en hammare, bankverktyg följer med i förpackningen. Finns dyrt på sybehörsaffärer (65 kr för 10 set) och lite billigare hos bibbis textil
Användarens profilbild
Av Titinea
Jenny med Emiliten skrev:
Titinea skrev:
Jenny med Emiliten skrev:Ja, flanell är liksom luddig. Jag har köpt det mesta på Tradera och på Etsy eller Fabric.com. I USA görs det massor med fin - och prisvärd - flanell. Nu har det börjat komma ekologisk flanell också, dyr med amerikanska mått men inte med europeiska.
Visst har du köpt flanell från USA? Var har du hittat den?
http://www.etsy.com/ - min favoritsäljare är Scrappy Girl Shop, otroligt pålitlig men ganska litet urval
http://fabric.com/ - frakten kan bli dyr (de kör med UPS) men de har ett jättestort urval

:-)
Ahhh.. Tack tack :app: :app: Nu ska jag kika....
Användarens profilbild
Av mimpen
Idag hann jag sy klart två och knappa alla fyra. Bindor är roliga projekt, snabbt och enkelt :) Det är ju lite roligt att mina bindor matchar Hjalles blöjor :fnissa:

Från vänster...
Blårobotmönstrad PUL (restbit jag fått av Shuna, tack!), vit fuskmocka, 2 lager frotte
Orangemönstrad PUL, (restbit jag fått av Shuna, tack igen!), vit fuskmocka, 2 lager frotte
Violett PUL (myllymuksut), vit dryliner, 2 lager frotte. Inte smart med grön frotte bakom vit dryliner... :roll:
Brunblommig PUL (myllymuksut), gul fuskmocka, 2 lager frotte. Det blev fult med den bruna sömmen, jaja...
Bild
Bild
Användarens profilbild
Av mimpen
4ungar skrev:härliga blev dom mimpen :app:
Vad roligt att du tycker det! Här kommer tre till! Eftersom jag fått en beställning på L-blöjor fick jag lov att provsy två stycken. Det gick fint, blev som jag hade tänkt mig! Den rosa bindan har 2 lager frotte, de två large-bindorna har dubbla lager microfiber.

Bild
Bild

Hörrni! Visa era alster! Jag vill seeeeee!

Och så en fråga. Jag namntaggade en av bindorna ovan. Men min lapp var lite för lång, och att klippa i den var inget smart drag, den repar upp sig. Så då undrar jag - vågar man fästa sin namnlapp under bindan? Det blir inte risk för läckage då?
Användarens profilbild
Av mimpen
tinaw skrev:Du kanske kan sy på lappen dubbelvikt i sidsömmen och låta den peka in under bindan?

:notes: En bra idé. Jag får prova på nästa jag gör, helt enkelt.
Användarens profilbild
Av mimpen
fjällrävsmamma skrev:Mimpen: kan du inte vika kanten (där du ville ha klippt i annat fall) på namnlappen in, och sen sy fast den med kanterna under namnet?
Superfint med namntags! :tumup:

och vilka fina bindor! Den brun-gula var ju verkligen tjusig! Retrobinda :loving:
:duh: Det var ju förstås den smartaste lösningen. Att jag inte kom på det :shock: Fast jag har feber och är döförkyld :lol:

Retrobinda, jominsann. Sen är det så roligt när bindorna matchar bäbisens blöjor. Synd att ingen mer än jag kommer att veta det :fnissa:
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
mimpen skrev:
4ungar skrev:härliga blev dom mimpen :app:
Vad roligt att du tycker det! Här kommer tre till! Eftersom jag fått en beställning på L-blöjor fick jag lov att provsy två stycken. Det gick fint, blev som jag hade tänkt mig! Den rosa bindan har 2 lager frotte, de två large-bindorna har dubbla lager microfiber.

Bild
Bild

Hörrni! Visa era alster! Jag vill seeeeee!

Och så en fråga. Jag namntaggade en av bindorna ovan. Men min lapp var lite för lång, och att klippa i den var inget smart drag, den repar upp sig. Så då undrar jag - vågar man fästa sin namnlapp under bindan? Det blir inte risk för läckage då?
Fina bindor!

Jag har namnlappen rakt under. Det läcker inte. Enda gångerna det läckt för mig är när jag suttit och jobbat länge och inser shit-nu-var-det-för-länge-sen-jag-var-på-muggen, då kan det rinna ut på vingarna och läcka. Men ner på namnlappen, icke. Och jag blöder MYCKET.
Användarens profilbild
Av Jason
*puh* nu har jag plöjt igenom hela tråden och jag tror jag ska ta och sy mig ett par tygbindor, så jag får testa och se hur de funkar. Men hur gör ni med dom sen när dom är använda? Sköljer ni eller lägger ni direkt i (blöj)hink?
Användarens profilbild
Av mimpen
Jason skrev:*puh* nu har jag plöjt igenom hela tråden och jag tror jag ska ta och sy mig ett par tygbindor, så jag får testa och se hur de funkar. Men hur gör ni med dom sen när dom är använda? Sköljer ni eller lägger ni direkt i (blöj)hink?
Jag bara viker ihop dem i en pul-påse. Förut har jag bara haft dem liggande på tvättmaskinen typ, i en vanlig påse. Nu har de fått en egen pul-påse :)
Användarens profilbild
Av Jason
mimpen skrev:
Jason skrev:*puh* nu har jag plöjt igenom hela tråden och jag tror jag ska ta och sy mig ett par tygbindor, så jag får testa och se hur de funkar. Men hur gör ni med dom sen när dom är använda? Sköljer ni eller lägger ni direkt i (blöj)hink?
Jag bara viker ihop dem i en pul-påse. Förut har jag bara haft dem liggande på tvättmaskinen typ, i en vanlig påse. Nu har de fått en egen pul-påse :)
Ok, enkelt och bra! Jag sydde en testbinda, ett trosskydd blev det snarare med flanell närmast huden, sen ett lager mikrofiber och fleece ytterst. Jag sydde med overlocken för jag tyckte det var enklast. Men har ni polyestertråd eller bomulls när ni syr?
Användarens profilbild
Av mimpen
Jason skrev:
mimpen skrev:
Ok, enkelt och bra! Jag sydde en testbinda, ett trosskydd blev det snarare med flanell närmast huden, sen ett lager mikrofiber och fleece ytterst. Jag sydde med overlocken för jag tyckte det var enklast. Men har ni polyestertråd eller bomulls när ni syr?
jag har polyestertråd. Syr med pul. Och så tycker jag det behövs dubbla lager i mitten. Fast som trosskydd torde det räcka med ett förstås.
Användarens profilbild
Av Jason
mimpen skrev:
Jason skrev:
mimpen skrev:
jag har polyestertråd. Syr med pul. Och så tycker jag det behövs dubbla lager i mitten. Fast som trosskydd torde det räcka med ett förstås.
Jag måste skaffa mera tråd! Jag sydde just en binda med två lager bambufrotte och ett lager flanell som kärna och pul som ytskikt, den blev bra men kanske för smal. Lite pilligt är det nog att vändsy dem, men jag har ju ingen polyestertråd till overlocken...
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 54
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?