Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

zandrama skrev:Sockarna är klara om sisårdär max 30 minuter och jag gick för att hitta mina nr 4 stickor. Som jag inte hade! :shock: :o
Så nu sitter jag här och ska göra en stickbeställning. Frågan är väl då om man ska slå till på knitpicks ( :twisted: ) eller om jag bara ska beställa de jag behöver, dvs vanliga nr 4 & 2,5 och strumpstickor 2,5; 3,5 och 4, eller om jag bara ska beställa de jag har akut behov av (nr 4). :?

Stickor behöver jag i vilket fall som helst annars kan jag inte börja på koftan jag ska sticka.
Det blev eko bokstickor från Yll och Tyll. Alla nr jag behövde. Det får bli harmonystickor nån annan gång. 8)
Användarens profilbild
Av tweed
zandrama skrev:Sockarna är klara om sisårdär max 30 minuter och jag gick för att hitta mina nr 4 stickor. Som jag inte hade! :shock: :o
Så nu sitter jag här och ska göra en stickbeställning. Frågan är väl då om man ska slå till på knitpicks ( :twisted: ) eller om jag bara ska beställa de jag behöver, dvs vanliga nr 4 & 2,5 och strumpstickor 2,5; 3,5 och 4, eller om jag bara ska beställa de jag har akut behov av (nr 4). :?

Stickor behöver jag i vilket fall som helst annars kan jag inte börja på koftan jag ska sticka.
Knitpicksen kan ju användas som flexistickor också och då försvinner ju behovet av vanliga stickor så jag tycker att du ska slå till på knitpicks om du ändå behöver så många storlekar :D
kvarnvik skrev:

Knitpicksen kan ju användas som flexistickor också och då försvinner ju behovet av vanliga stickor så jag tycker att du ska slå till på knitpicks om du ändå behöver så många storlekar :D
Problemet är bara att de inte fanns i strl 2,5 där jag kollade. Så då hade jag vart tvungen att köpa vanliga stickor också. Nåväl, de här går säkert också av nångång eller får flisor eller jobbiga ändar eller försvinner eller så när barnen får tag på dem. :roll:
zandrama skrev:
kvarnvik skrev:

Problemet är bara att de inte fanns i strl 2,5 där jag kollade. Så då hade jag vart tvungen att köpa vanliga stickor också. Nåväl, de här går säkert också av nångång eller får flisor eller jobbiga ändar eller försvinner eller så när barnen får tag på dem. :roll:
2,5 tror jag inte finns som såna här ihopbygg-bara rundstickor, det minsta jag sett är 3. (Denise-stickorna som är samma princip har 3,75 som minsta storlek som går att bygga ihop. )
Användarens profilbild
Av tweed
Nebulosa skrev:När ni skriver knitpick, är det typ Harmonywood ni menar då?
Vad ingår i ett set?
Ja, det är väl oftast kombirundstickesetet man menar.

Startsetet innehåller:

3 utbytbara stickor i stl nr 4, 5 och 6
3 förlängningstrådar 60, 80 och 120 cm
2 "nycklar" att skruva ihop stickor och förlängningstråd
4 st stoppmarkörer, som kan användas till att göra flexistickor eller att "låsa" arbetet när stickorna behövs till en annan stickning
1 plastväska att förvara setet i, det finns plats för fler stickor och förlängningstrådar
225:-

Lyxsetet innehåller:

8 utbytbara stickor i stl nr 3.5, 4, 4.5, 5, 5.5, 6, 7 och 8
4 förlängningstrådar 60 cm, 80 cm, 120 cm och 150 cm
3 "nycklar" att skruva ihop stickor och förlängningstråd
6 st stoppmarkörer, som kan användas till att göra flexistickor eller att "låsa" arbetet när stickorna behövs till en annan stickning
1 plastväska att förvara setet i, det finns plats för fler stickor och förlängningstrådar + en liten extra vinylväska till att förvara små ting.
559:-
Finns bl a hos www.garnharvan.se
Användarens profilbild
Av Kaja
Såg att bl a Tummelisa här i Göteborg har Knitpicks startset i 2 storlekar. 4,5,6 och 8,10,12?? Jag har startsettet och det räcker ganska gott faktiskt. Däremot så har jag kompletterat med flera rundstickor i mindre storlekar för att kunna sticka sockor.

Knitpicks klarar ju 3,5 och uppåt, men på 2,5 och 3,0 så får man handla vanliga rundstickor. Dock är dessa såpass mycket bättre än vanliga rundstickor att jag har bestämt mig för att köpa dem ändå.
Kaja skrev:Såg att bl a Tummelisa här i Göteborg har Knitpicks startset i 2 storlekar. 4,5,6 och 8,10,12?? Jag har startsettet och det räcker ganska gott faktiskt. Däremot så har jag kompletterat med flera rundstickor i mindre storlekar för att kunna sticka sockor.

Knitpicks klarar ju 3,5 och uppåt, men på 2,5 och 3,0 så får man handla vanliga rundstickor. Dock är dessa såpass mycket bättre än vanliga rundstickor att jag har bestämt mig för att köpa dem ändå.
Knitpicks harmony har stl 3.0 också som man kan köpa löst till.
Användarens profilbild
Av MuuM
:hello:

skoj tråd!

Jag har besvär... Jag har stickat en hel fin liten tröja och nu ska jag montera den. Jag har låtit bli att maska av bak- och framstycken för att kunna sy ihop den sådär snyggt så det ser ut som om den är stickad hela vägen. men det funkar inte! Det blir bara helfel, om det ens blir nåt. :gaah: Höll på hur länge som helst i gårkväll.

Förra gången jag gjorde det gjorde jag efter en beskrivning i en kinesisk sticktidning (bilder, alltså...) och då gick det bra. Nu försökte jag efter Bonniers stora bok om stickning och... :gaah: igen.

Melon, du sa att du kunde - har du nån bra beskrivning nånstans? Eller finns det någon annan därute som vet hur man gör och kan förklara alt visa bilder?

:help:

/MuuM
Muuminmamman skrev::hello:

skoj tråd!

Jag har besvär... Jag har stickat en hel fin liten tröja och nu ska jag montera den. Jag har låtit bli att maska av bak- och framstycken för att kunna sy ihop den sådär snyggt så det ser ut som om den är stickad hela vägen. men det funkar inte! Det blir bara helfel, om det ens blir nåt. :gaah: Höll på hur länge som helst i gårkväll.

Förra gången jag gjorde det gjorde jag efter en beskrivning i en kinesisk sticktidning (bilder, alltså...) och då gick det bra. Nu försökte jag efter Bonniers stora bok om stickning och... :gaah: igen.

Melon, du sa att du kunde - har du nån bra beskrivning nånstans? Eller finns det någon annan därute som vet hur man gör och kan förklara alt visa bilder?

/MuuM
Här är en bra video:
http://www.knittinghelp.com/videos/knitting-tips
Scrolla ner till kitchener stich. (För jag gissade att det var det här du menade.)
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:
Muuminmamman skrev::hello:

skoj tråd!

/MuuM
Här är en bra video:
http://www.knittinghelp.com/videos/knitting-tips
Scrolla ner till kitchener stich. (För jag gissade att det var det här du menade.)

TACK!!! :-) :heart:

/MuuM
kvarnvik skrev:
Startsetet innehåller:

3 utbytbara stickor i stl nr 4, 5 och 6
3 förlängningstrådar 60, 80 och 120 cm
2 "nycklar" att skruva ihop stickor och förlängningstråd
4 st stoppmarkörer, som kan användas till att göra flexistickor eller att "låsa" arbetet när stickorna behövs till en annan stickning
1 plastväska att förvara setet i, det finns plats för fler stickor och förlängningstrådar
225:-

Lyxsetet innehåller:

8 utbytbara stickor i stl nr 3.5, 4, 4.5, 5, 5.5, 6, 7 och 8
4 förlängningstrådar 60 cm, 80 cm, 120 cm och 150 cm
3 "nycklar" att skruva ihop stickor och förlängningstråd
6 st stoppmarkörer, som kan användas till att göra flexistickor eller att "låsa" arbetet när stickorna behövs till en annan stickning
1 plastväska att förvara setet i, det finns plats för fler stickor och förlängningstrådar + en liten extra vinylväska till att förvara små ting.
559:-
Finns bl a hos http://www.garnharvan.se
Åh, sådana hade varit bra :twisted: *blundar hårt* Varför skulle jag läsa om dem för?
Användarens profilbild
Av ellla
PrettyUgly skrev:
ellla skrev:Hejhej!
Åh vilken rolig tråd!!! Jag stickar massor. Just nu blir det mest bebissaker. fast jag har otroligt svårt att bli klar med det jag håller på med. Min UFO-låda är stooor. just nu håller jag mest på med en grön åkpåse i hemfärgat ganr som ska tovas, fler sockar till bebisen, en mössa till mig, blöjbyxor med roliga mönster....
Vad gör du för åkpåse? Är det en med ärmar eller en sån man har i vagnen och stoppar ner bebisen i? Jag har tänkt ett tag att jag skulle vilja göra det senare och har lite idéer om hur den ska se ut men inget som är bestämt :D
Det blir en åkpåse med ärmar och huva. Jag hade tänkt stoppa ner babyn i den och ha i vagnen, eller bilen eller något... inspirationen kom från drops, finns en blå åkpåse där i tvåtrådar alpacka. Skulle visa en länk, men kan inte komma in på drops hemsidA???
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?