Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sarahlc
jag har färgat med lökskal och blåbär.

har varit så himla sugen på att testa att färga med nässlor, men det har ännu inte blivit av. men snart är det ju nässelsäsong. kanske i år så... 8)
Av Emmiez
Kosmos skrev:Jag är också sugen på att växtfärga.
Jag kan bidra med trädgård, stor gryta och sjö (och kanske en mamma med växtfärgarkunskap :wink: )
Hade faktiskt tänkt försöka dra ihop något. Finns det någon som är intresserad så är jag på :D
ja e intresserad :D
Av Lilla trollets mamma
Vad kul att växtfärga...Men alltså, dum fråga kanske men hur gör man rent praktiskt?
Av Emmiez
Mamasamueli skrev:
Emmiez skrev:
Kosmos skrev:Jag är också sugen på att växtfärga.
Jag kan bidra med trädgård, stor gryta och sjö (och kanske en mamma med växtfärgarkunskap :wink: )
Hade faktiskt tänkt försöka dra ihop något. Finns det någon som är intresserad så är jag på :D
ja e intresserad :D
Jag är också intresserad! :D Men jag har absolut ingen tid att arrangera nåt... :hide: men om nån annan fixar allt och plockar alla växter så är jag med... :roll: :oops:
ja precis arrangera lämnar jag gärna över till nån :)
men om det skall plockas växter så kan ja följa med på det.
Av Emmiez
Lilla trollets mamma skrev:Vad kul att växtfärga...Men alltså, dum fråga kanske men hur gör man rent praktiskt?
ingen dum fråga, ja vet inte heller 8)
Användarens profilbild
Av amöba
Min mamma växtfärgade en del förr. Har underbara minnen av när tvättlinan var fylld med garner i olika rosa och lila nyanser efter att hon färgat med koschenill. Jag är också vansinnigt sugen på att prova, men jag känner också att jag skulle behöva en plan och inte bara färga med vad-som-helst.
Användarens profilbild
Av melon
Ni som är nyfikna: Rent praktiskt verkar det gå till så att man tvättar garnet, förbetar (för att få färgen att hålla länge) i en timmes bad med alun eller vinsten eller både och. Sedan kan man torka garnet eller färga på en gång. Färgbadet gör man genom att koka vatten med växt (10-60 minuter enligt min bok lite olika beroende på växt) och sen silar man bort växter (eller behåller för starkare färg men mer rengöring efteråt) och sen färgas garnet i badet i en timme. Man kan färga fler garner i samma färgbad som då blir svagare för varje bad. Växter som verkar vara lätta att hitta (jag är inte så duktig på lavos och svampar :oops: ) och som jag tänkt börja med så fort det börjar grönska är:
Lök
Björklöv
Daggkåpa
Ljung

Detta är vad jag tror, helt novis, men jag har läst i min bok :wink:

Kosmos:Jag skulle absolut vilja vara med på en färgarträff! Jag kan ta på mig att fixa lite, vi kan väl prata mer om det när vi ses nästa gång?
Användarens profilbild
Av amöba
Jag vill jättegärna vara med på en färgningsträff. Om man får... :oops:
Användarens profilbild
Av melon
Åå jag har en bildserie på 12 bilder men jag kan inte logga in på min blogg! :pc: :evil:
Användarens profilbild
Av melon
Kosmos skrev:
melon skrev:Åå jag har en bildserie på 12 bilder men jag kan inte logga in på min blogg! :pc: :evil:
Har du växtfärgat :D
Jajemän, nu i helgen! Men min blogg håller på att uppgradera så man kan inte logga in än på ett tag. Håller dig på halster ett tag till alltså... :wink:

Loppis är kanon, finns gott om billiga stora grytor där! :D
Användarens profilbild
Av glis
Jag brukar hålla ögonen öppna på loppisar, men hittils har alla grytor jag köpt(2) gått åt till matlagning i matglada förenigen jag är med i... Synd att sno deras/våra grytor...
Användarens profilbild
Av melon
Nu så! Här är lite bilder!

Före (till Emmiez :wink: )
Bild

Garn 1 under färgning (garnet dras på pinnar för att få en jämn färg)
Bild
Rödlök

Hmmmm... svart??? :shock:
Bild

Garn 2
Bild
Efterfärgning i rödlök

Garn 3
Bild
Gul lök

Men nej, inga svarta garner blev det! :wink:
Bild

Och här är vanten som är påbörjad av garnet (i tvåändsstickning)
Bild

Ännu fler bilder och lite mer info om hur jag gjorde finns på min blogg: om växtfärgningen

Nu vill jag se er andra färga med!!! :eld:
Av Emmiez
wow :love:
ja vill också växtfärga :eld:
Användarens profilbild
Av zandrama
ÅH så snyggt! :loving:
Av belinda
OjOjOj! coolt! Du gjorde det hemma på spisen alltså, nu blev jag inspirerad :D

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?