Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av emindy
Min moster har ekologiska får med någon slags rasblandning för att få go och fin ull. Fällarna och ullen hon får efter fåren behandlas på traditionellt vis (alltså inte superwash eller krombehandling så att man kan köra i tvättmaskinen).
Men när hon försöker sälja fällarna på exempelvis marknader är det ingen som vill köpa eftersom de dels är dyrare än de importerade och dels att det inte går att köra i tvättmaskinen. :shock: Fårskinn som man bara behöver hänga ut på vädring för att få rent!

Min moster är säkert inte unik heller utan det är nog möjligt att få tag på ull och fällar av fin kvalitet bara man letar.
Användarens profilbild
Av Bina
emindy skrev:Min moster har ekologiska får med någon slags rasblandning för att få go och fin ull. Fällarna och ullen hon får efter fåren behandlas på traditionellt vis (alltså inte superwash eller krombehandling så att man kan köra i tvättmaskinen).
Men när hon försöker sälja fällarna på exempelvis marknader är det ingen som vill köpa eftersom de dels är dyrare än de importerade och dels att det inte går att köra i tvättmaskinen. :shock: Fårskinn som man bara behöver hänga ut på vädring för att få rent!

Min moster är säkert inte unik heller utan det är nog möjligt att få tag på ull och fällar av fin kvalitet bara man letar.
Ja men precis.. vi har blivit lite "skadade" av att allt skall tvättas... så även fårskinn...
Användarens profilbild
Av emindy
Jag som är "uppfödd" med denna hantering av ull tycker att det känns obehagligt med exempelvis krombehandling. Det känns inte helt nyttigt att ha det nära kroppen, helt enkelt.
Och så får man då höra om att de dessutom kan behandla fåren på det där viset (som TS handlade om) och då blir jag bara ännu gladare att jag har naturlig, fin ull så nära till hands.
Användarens profilbild
Av thanisa
Hur vet man om det är merinoull? Om det står 100 % ull vad är det då? Fler frågor som jag har funderat på vad är skillnaden mellan ett ullgarn och ett yllegarn?
Användarens profilbild
Av melon
thanisa skrev:Hur vet man om det är merinoull? Om det står 100 % ull vad är det då? Fler frågor som jag har funderat på vad är skillnaden mellan ett ullgarn och ett yllegarn?
Står det 100% ull skulle iaf jag lita på att det är "vanlig" ull. det brukar stå 100% merinoull på de det är merino i, vad jag vet iaf :roll:

Ull och ylle är väl samma sak?
Användarens profilbild
Av Hello
melon skrev:Ull och ylle är väl samma sak?
Nästan - av ull gör man ylleprodukter. Man kan alltså egentligen inte säga "ullgarn" men "garn av ull" går bra. Det är samma sak med siden och silke. Av silke gör man sidenprodukter. :this:
Användarens profilbild
Av melon
Hello skrev:
melon skrev:Ull och ylle är väl samma sak?
Nästan - av ull gör man ylleprodukter. Man kan alltså egentligen inte säga "ullgarn" men "garn av ull" går bra. Det är samma sak med siden och silke. Av silke gör man sidenprodukter. :this:
OK, tack för förklaringen. :wink:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
thanisa skrev:Hur vet man om det är merinoull? Om det står 100 % ull vad är det då? Fler frågor som jag har funderat på vad är skillnaden mellan ett ullgarn och ett yllegarn?
Är det merinoull brukar säljaren vara mån om att påpeka det. Merinoull brukar ju vara dyrare än "vanlig".

Läskigt det där med merinofåren. Här hemma har vi ju en hel del merinogrejer till lillplutten. De flesta kläderna ska vara i ekologiskt producerad ull, så jag skulle väl tro att de är okej (av de jag kollat verkar ullen komma från Sverige eller Tyskland), men hur är det med de där gosiga amerikansktillverkade ullbyxorna egentligen?

Vårt lammskinn är i alla fall svenskt. Från Bitterna Lamm, har jag för mig. :)
Av Smultronbarn
Huga, hörde också talas om detta otyg som visats i programmet. (Kanske maskmedel istället, eller????)

Visst kan svensk ull och skinn vara dyrare, men tänk så mycket kortare väg det rest runt jorden för att komma hem till dig... Man kanske borde börja räkna in miljökonsekvenseran av all transport också... Men det är klart, finns inte merinoull i Sverige och det är just merinoull man vill ha då blir det ju lite knepigt förståss.

Har också köpt billiga fällar för att ha i barnvagen/pulkan då jag inte kunde lägga ca 800 spänn för en schysstare fäll just då. Men kunde jag välja så skulle jag köpa ett svenskt icke metallgarvat skinn. (Ska spara slantar till nästa gång... :roll: ). Hmmm.... inser att jag faktiskt har några merinoullsockar också...
Användarens profilbild
Av Monique29
Usch ska hålla stenkoll nu vad som inhandlas och följer denna tråd!
Av Emmiez
ja såg på nyheterna :( stackars får :cry: :cry:

är det superwash ull som är sån ull eller är det olika kanske?
Användarens profilbild
Av Elina
Jag var inne på en garnaffär idag och pratade lite med henne om merinoullen. Hon hade fått info att ingen av hennes leverantörer använder merinoull från Australien, det vet jag inte om man vågar lita på :?
Köpte i alla fall bambugarn :D
Användarens profilbild
Av Squig
Länder över hela världen har sagt upp sina avtal med Australien-ull!! Tänk att ett litet land som Sverige kan få så många länder att ta ställning emot djurplågeri!! Hurra! :vågen:
Användarens profilbild
Av elli
Squig skrev:Länder över hela världen har sagt upp sina avtal med Australien-ull!! Tänk att ett litet land som Sverige kan få så många länder att ta ställning emot djurplågeri!! Hurra! :vågen:
De låter ju väldigt bra!
Användarens profilbild
Av elli
Auroratiger skrev:
Vårt lammskinn är i alla fall svenskt. Från Bitterna Lamm, har jag för mig. :)
Bitterna Lamm har ju även garn och tofflor mm av ull, vi var där för några helger sedan och köpte bla. kött och garn.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?