Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanfora
naimiez skrev:Måttar från befintlig bra byxa. Viker på mitten räta mot räta och lägger på varandra, vikta kanten åt samma håll. Klipper ut så jag har 2 byxben. Klipper på en höft ut för grenen (ca 16-17 cm långt och 3 cm brett). Veckla ut och lägg räta mot räta. Sy grensvängarna. Dra isär och sy fot->gren->fot. Sy på muddar.... Har sytt i velour, manchster coh stretchjeans - superbra! Hoppas ni förstår
Citerar Nemos pappa Marwin här: "Alltså du är jättesöt, men jag fattar ingenting!"

Det du skriver låter jättebra, men jag kan bara inte se det fram för mig! "Viker på mitten räta mot räta" - vadå - byxan, tyget?
"´Vikta kanten" - vilken är det, den "öppna" eller den ickeöppna"?
Och det där med grenen ska jag inte ens försöka mig på, jag fattar faktiskt inte, men jag är övertygad om att du besrkiver det på ett sätt som är fullt begripligt för normalbegåvade, det är här det falerar...
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Sanfora skrev: 1)Jag måste göra den där vikningen fel, för jag tycker inte att det funkar.
2) Men hur gör jag det? Bara klipper ut mer tyg i midjan, eller? (Mina sömnadskunskaper är som du märker knappt på basnivå...)
'Kilen' in måste vara större fram än bak.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Har skickat ett mail...
Användarens profilbild
Av naimiez
Sanfora skrev:
naimiez skrev:Måttar från befintlig bra byxa. Viker på mitten räta mot räta och lägger på varandra, vikta kanten åt samma håll. Klipper ut så jag har 2 byxben. Klipper på en höft ut för grenen (ca 16-17 cm långt och 3 cm brett). Veckla ut och lägg räta mot räta. Sy grensvängarna. Dra isär och sy fot->gren->fot. Sy på muddar.... Har sytt i velour, manchster coh stretchjeans - superbra! Hoppas ni förstår
Citerar Nemos pappa Marwin här: "Alltså du är jättesöt, men jag fattar ingenting!"

Det du skriver låter jättebra, men jag kan bara inte se det fram för mig! "Viker på mitten räta mot räta" - vadå - byxan, tyget?
"´Vikta kanten" - vilken är det, den "öppna" eller den ickeöppna"?
Och det där med grenen ska jag inte ens försöka mig på, jag fattar faktiskt inte, men jag är övertygad om att du besrkiver det på ett sätt som är fullt begripligt för normalbegåvade, det är här det falerar...
Skall ta foto någon dag ;-) min gren fram och bak är lika stora....bara höjden i midjan är olika beroende på blöja eller inte....
Användarens profilbild
Av Beckah82
Nej :-) du skrev inte 2 av varje. Glömde citera...det var andra som skrev det som tips.
Användarens profilbild
Av naimiez
Måttar från befintlig bra byxa. Viker på mitten räta mot räta och lägger på varandra, vikta kanten åt samma håll. Klipper ut så jag har 2 byxben. Klipper på en höft ut för grenen (ca 16-17 cm långt och 3 cm brett). Veckla ut och lägg räta mot räta. Sy grensvängarna. Dra isär och sy fot->gren->fot. Sy på muddar.... Har sytt i velour, manchster och stretchjeans - superbra! Hoppas ni förstår

Bild

Den vänstra bilden är tygen vikt på mitten med vikningen till vänster. Den högra bilden är byxbenet utvikt och där vikningen var är den streckade linjen i mitten. Sy de svängda grensömmarna (högra bilden), ta tag i mitten på varje sida och dela byxan så du får fram grensömmen. Sy fot -> gren -> fot

Testa och rita en mall på ett hårdare papper för mönstermall.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Hello
Sanfora skrev:
Hello skrev:För att sammanfatta har du redan fått svaret i två av svaren ovan:

1) Rita av byxorna med det ena benet inuti det andra. Rita då först ena sidan och lägg sen över och rita av andra sidan.

2) Se till att grensömmen är längre på baksidan än på framsidan. Jag vet att flera här inte tycker att det spelar någon roll, men jag tycker att det gör mycket för passformen. Ffa om du syr byxorna i vävt tyg, men även i stretchiga tyger som velour, tycker jag att det gör stor skillnad.

Lycka till!
1)Jag måste göra den där vikningen fel, för jag tycker inte att det funkar.
2) Men hur gör jag det? Bara klipper ut mer tyg i midjan, eller? (Mina sömnadskunskaper är som du märker knappt på basnivå...)
Gudars! Så svårt det är att beskriva saker i ord, när man inte kan visa! Jag gör ett nytt försök:

1) Stoppa in det ena benet i det andra (så långt är du med? Du vränger alltså det ena, jag tycker det är lättast att ha avigsidan utåt.) Lägg ner dem med sidsömmen slätt, släta ut själva benet. Då får du vidden på halva benet. Rita av benet. Den del av "rumpdelen" som nu ligger neråt ska också ligga slätt. Rita grensömmen och överkanten.

2) Vänd över byxorna så att den andra sidan ligger neråt. Var noga, så att viken på byxorna, som är där en ev sidsöm skulle ha varit, ligger kvar. Om du har ett lite tjockare mönsterpapper, kan du sätta en nål uppe och nere så att byxorna ligger still vid "sidsömmen". Se till att allt lligger slätt igen. Rita av överkanten, grensömmen på den här sidan och innerbensömmen.

3) Kontrollmät:
* Innerbensömmen, så att den är lika lång på båda sidor.
* Grensömmen (som ju är böjd). Om du ändå har råkat få det så att den är lika lång på båda sidor, så föreslår jag att du förlänger den rakt uppåt (vid midjan) med några cm, beroende på storlek och sen formar överkanten.

Och du - jag tror inte att du ska försöka förstå varken min eller nån annas beskrivning i text, utan gå och hämta ett par byxor och gör samtidigt som du läser.

Lycka till igen! :tumsup: Det kommer gå bra!
Av herilane
När jag skulle rita av byxor vek jag bara byxorna i två, sträckte och slätade ut ordentligt, och ritade av en enda gång. Och så förlängde jag bakdelen uppåt i midjan helt enkelt, så att midjan (överkanten på de klippta tygbitarna) blev sned så att säga. (Det som Hello föreslår som sista utväg om ritandet inte gick bra.) Det verkade enklast så, och funkade bra. (Visserligen har jag bara sytt ett enda par bebisbyxor, och det i fleece som är ett "snällt" material.)
Användarens profilbild
Av Sanfora
Vill bara hastigt säga att jag är tacksam att ni skriver och tack för mailet Sockertopp! jag hinne rinte kolla allt just nu - men jag kommer ha stor nytta av era inlägg, det ser jag :lol:
Användarens profilbild
Av McMorrigan
Vad är det man säger?
Alla sätt är bra utan de dåliga.... :lol: :rodna: Roligt tråd!
Användarens profilbild
Av verre
tass
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?