Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Annamamman
Jag röstar på stickning. När man sitter trångt kan man sticka fram och tillbaka på rundsticka, så riskerar man inte att skada medpasagerarena, eller att någon av dem snor en sticka :D .
Användarens profilbild
Av anilov
Det går en KAL med tvåändsstickning i juli, såg jag. Är sugen på att hoppa på, ett par tvåändsstickade vantar sliter man inte ut i första taget.

Sen kan det ju vara en liten piska och morot att sticka med/mot andra också.

http://vi2isommar.blogspot.com/
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
anilov skrev:Det går en KAL med tvåändsstickning i juli, såg jag. Är sugen på att hoppa på, ett par tvåändsstickade vantar sliter man inte ut i första taget.

Sen kan det ju vara en liten piska och morot att sticka med/mot andra också.

http://vi2isommar.blogspot.com/
En KAL?
Användarens profilbild
Av anilov
KAL=Knit-along. Alltså, ett gäng bestämmer sig för att sticka samma sak under en begränsad tidsperiod. Amerikanskt uttryck, tror att det har importerats via Stitch'n'bitch-böckerna. Fördelen är väl att man blir lite mer taggad av att andra stickar samma sak, lite mer motiverad. Plus att kör man fast i mönstret så finns det förhoppningsvis någon annan som har en bra lösning på problemet. KAL administreras oftast via en blogg, och det finns en sida som listar pågående KAL:s:

http://knitalongs.xaviermusketeer.com/
Användarens profilbild
Av Tyrvi
De där tofflorna tycker jag verkar som ett strålande semesterprojekt! Skulle gärna låna det om jag får :-)

Lite nyfiken på vart jag kan hitta mönster?
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
Tyrvi skrev:De där tofflorna tycker jag verkar som ett strålande semesterprojekt! Skulle gärna låna det om jag får :-)

Det borde finnas hos garnstudio, fast nu hittar jag inte det fast jag letar. Men om de (i värsta fall) tagit bort mönstret från hemsidan så har jag det i pappersform och kan skanna in och skicka.

Tillägg:Nu hittade jag det. Jag letade bland fel sorts garn...
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 15&lang=se
Användarens profilbild
Av Clifford
Jag - som är fast i broderiträsket för tillfället - säger såklart brodera och då gärna på de snygga tofflorna :lol:
Användarens profilbild
Av sus
Tyrvi skrev:De där tofflorna tycker jag verkar som ett strålande semesterprojekt! Skulle gärna låna det om jag får :-)

Visst är dom snygga! Ska vi se vem som hinner klartförst? (Jag behöver nog lite tävling för att göra klart)
Användarens profilbild
Av sus
Pernilla J skrev:Jag - som är fast i broderiträsket för tillfället - säger såklart brodera och då gärna på de snygga tofflorna :lol:
Det verkar så opraktiskt att brodera i ett trångt baksäte... Jag är rädda tt sticka någon med nålen...
Men om jag stickar tofflorna så kanske du kan brodera på dom sen. För visst vore dom snygga med lite mönster på
Användarens profilbild
Av Tyrvi
sus skrev:

Visst är dom snygga! Ska vi se vem som hinner klartförst? (Jag behöver nog lite tävling för att göra klart)
Oj oj, tävling! Nu måste jag hitta garn! Och det innan vi lämnar stan för på landet dit vi ska är det hopplöst långt till närmsta garnaffär och blir det sol vill man ju knappast åka någonstans :-) Bra med en spark där bak för mig!

Och brodera på dem blir nog hur fint som helst, en väldigt bra idé!

Men du har goda möjligheter att bli klar först för jag har ett par projekt vad gäller mammakläder som också ska bli klara. Min mage växer så det knakar just nu och inget passar längre.
Användarens profilbild
Av sus
Tyrvi skrev:Men du har goda möjligheter att bli klar först för jag har ett par projekt vad gäller mammakläder som också ska bli klara. Min mage växer så det knakar just nu och inget passar längre.
Vi får väl se, jag har hållt på att sticka en tröja till mig själv som aldrig blir klar, dne började jag med 1990 !!!!!!
Användarens profilbild
Av Bello
Vinterhumlan skrev:Knyt vänskapsarmband!

Det går fort och är kul. Jag hittade för några år sedan en hemsida med diverse läckra mönster och även mönster för att kunna knyta bokstäver. Hade allvarliga planer på att knyta ett eget "nappband" till B, men eftersom han ratade napp blev det inget av det :wink:

Säg till om du vill ha länken så skall jag försöka leta fram den igen.

Band är toppen! :tumup:

Jag har alltid ett litet band att fläta i fickan när jag åker någon stans.(just nu ett med ca 40 trådar)

Det finns massor av roliga varianter; platta fingervävda, fyrkantsflätor, slingade band etc etc.
Det är enkelt, litet (lätt att stoppa i fickan), och går att göra var som helst, och dessutom blir det perfekta "bra att ha" band till skärp, skosnören, packremmar eller bara dekoration.............. :D

och..........vinterhumlan, jag vill gärna ha den där länken om det går bra, såg nämligen en tjej igår som gjort jättefina mönstrade vänskapsband som jag gärna skulle vilja lära mig göra.

Så självklart sus ska du inte göra så komplicerade saker som sjalar eller tofflor...............gör ett enkelt och fint BAND :wink: :D
Användarens profilbild
Av Tyrvi
Hur går det Sus? Blir det några tofflor? Själv har jag i alla fall börjat sticka i ett väldigt fint garn och det växer fort så kanhända blir jag klar också :-)
Användarens profilbild
Av Fryle
Bello skrev:Så självklart sus ska du inte göra så komplicerade saker som sjalar eller tofflor...............gör ett enkelt och fint BAND :wink: :D
Varför inte göra tofflor dekorerade med band?
Av Vinterhumlan
Bello skrev:
och..........vinterhumlan, jag vill gärna ha den där länken om det går bra, såg nämligen en tjej igår som gjort jättefina mönstrade vänskapsband som jag gärna skulle vilja lära mig göra.
Här är den:
http://www.geocities.com/Heartland/Lane/1627/

Visa gärna upp något av dina alster, jag är supernyfiken :eld:

If you’re an avid Monopoly Go player, you kn[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?