Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Sockertopp skrev:
fantasiflicka skrev:Jaaa, vad bra att ni hittade hit allihop! :D :D

Jag är inte helt med på..."en extra längd", vad betyder det???
Alltså....jag tror inte jag var med på något i övrigt....men jag tror att hon menar att filten är kortare tvärsöver (fågelvägen) typ än om du följer vågorna (vägen) och du måste lägga längd så att det räcker den vågiga vägen.
Hängde du med?
Jaha, det förstår jag! :D
jag trodde hon menade en extra speciell längd, t ex 30 cm eller 10 maskor eller nåt sånt. :lol:

Tack Toppen!
Användarens profilbild
Av Fryle
fantasiflicka skrev:Jag är inte helt med på..."en extra längd", vad betyder det???
Jag menar att om man gör en uppläggning med luftmaskor så kommer filten att bli smalare än så, eftersom vågmönstret drar ihop arbetet på bredden. Alltså får man lägga upp en luftmaskrad som är längre än filtens önskade bredd. Är man ordentlig kan man räkna på exakt hur många maskor som man ska lägga upp. Annars höftar man till det och tar bort de luftmaskor som blir över efter första varvet.
Användarens profilbild
Av Fryle
jag71 skrev:Hörrö Fryle! Du kan inte tänka dig att lära mig att virka va?
Det går alldeles utmärkt. Bara säg när-var-hur.
Användarens profilbild
Av Fryle
Knyttet & K skrev:Vad ska man ha för storlek på nålen och tjocklek på garnet ungefär tror du?
Tja, det beror lite på vad man vill ha för kvalitet på filten. Jag hade nog provat med tvåtrådigt ullgarn (finns i massor av fantastiska färger hos Grunnebogarn eller Klippans Yllefabrik, tillexempel) och kanske virknål nr 4 eller så, beroende på handlag. Det är viktigt att inte ha för liten nål, filten ska ju bli mjuk.

Annars kan man ju ta vad restgarn man har och prova sig fram till en bra nålgrovlek, kanske något mellan 3 och 6 till medelgrovt garn.
Användarens profilbild
Av melon
jag71 skrev:Hörrö Fryle! Du kan inte tänka dig att lära mig att virka va? Jag har kunnat för en évighet sen. Men just nu så kanske jag kan komma ihåg hur nålen hålls men inte mer än det! :lol: Så jag behöver lite hjälp och du verkar ju kunna så... FÅr jag hoppa på dig sen och be om HJälp?!
Garnstudio har en bra virkskola där du kan fräscha upp kunskaperna! http://www.garnstudio.com/lang/se/skole/hekle_index.php :D
Användarens profilbild
Av trollmamma
Lin skrev:Det verkar ju inte ens svårt! Jag tror jag ska virka! Tack! :D
Jag vill oxå virka men jag är osäker på om jag klarar få till det själv !!!

Ska vi ses o virka tillammans (kommer den sällskaps sjuke trollmamma ) :P

Jag kan starta en tråd men vart ? på träffar eller på Gör det själv ??

Jag tror att man kunde "dela på nystan o lite sånnt oxå :lol:
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
okej...
Nu har jag kommit en bit...hur gör jag när jag ska svänga???
Ska jag vända arbetet? :roll: :hmm: då blir det ju varannan rad med avigan utåt... Eller ska jag klippa garnet och börja om där jag började???
Av belinda
vänd arbetet fantasiflicka! :D
Av belinda
fantasiflicka skrev:
belinda skrev:vänd arbetet fantasiflicka! :D
och det kommer inte synas sen, det blir lika på båda sidrona menar du alltså... :D :?: :D
ja precis ,det är min erfarenhet, bara för att du frågar blir jag osäker, men alltså, det är aldrig så att man klipper av garnet och börjar i andra änden när man virkar, utan man vänder alltid, så nu har jag tänkt högt, jo det stämmer, vänd arbetet du med gott samvete :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
På virkning blir det två olika sorts mönster om man virkar fram och tillbaka eller runt. Filten är virkad fram och tillbaka. Lägg upp tre luftmaskor för vändningen och låt dessa vara första stolpen i nästa varv.
Användarens profilbild
Av fantasiflicka
Fryle skrev:På virkning blir det två olika sorts mönster om man virkar fram och tillbaka eller runt. Filten är virkad fram och tillbaka. Lägg upp tre luftmaskor för vändningen och låt dessa vara första stolpen i nästa varv.
Ja, det blev ju bra när jag väl virkade! :D :D
har nu virkat snart två "varv" på min filt, den ska bli ganska stor! :D
Användarens profilbild
Av melon
fantasiflicka skrev:
Fryle skrev:På virkning blir det två olika sorts mönster om man virkar fram och tillbaka eller runt. Filten är virkad fram och tillbaka. Lägg upp tre luftmaskor för vändningen och låt dessa vara första stolpen i nästa varv.
Ja, det blev ju bra när jag väl virkade! :D :D
har nu virkat snart två "varv" på min filt, den ska bli ganska stor! :D
Va roligt att du har kommit igång! :D Bildbevis vill vi se sen!
Användarens profilbild
Av Ester
synd att jag inte fattar nånting alls...kan du visa mig live fantasiflicka?

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?