Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av fabriksmoln
Kommer utförlig recension (så gott jag kan iaf). Stickar mindre projekt nu så att jag får testa alla. Hiya hiya verkar bli vinnare enligt mig, men jag gillar alla :lol:
Användarens profilbild
Av fabriksmoln
Smultronbarn skrev:Jag tassar här inför framtida stickinköp. :tumup:

Hade bara hört talas om knit-pros vajersystem innan, så bra att få fler tips. Jag behöver lätta stickor så kör helst antingen trä, bambu eller möjligtvis plast vad gäller vanliga stickor, men tycker det är trist när trästickorna får flisor i spetsen. Har dock inte upplevt det med mina 2 par knit-pro jumperstickor.
Hiya hiya är superlätta, mkt lättare än de jag har hemma i trä/bambu/plast! :tumup:
Av Smultronbarn
fabriksmoln skrev:
Smultronbarn skrev:Jag tassar här inför framtida stickinköp. :tumup:

Hade bara hört talas om knit-pros vajersystem innan, så bra att få fler tips. Jag behöver lätta stickor så kör helst antingen trä, bambu eller möjligtvis plast vad gäller vanliga stickor, men tycker det är trist när trästickorna får flisor i spetsen. Har dock inte upplevt det med mina 2 par knit-pro jumperstickor.
Hiya hiya är superlätta, mkt lättare än de jag har hemma i trä/bambu/plast! :tumup:
Då ska jag absolut kolla in dem vid tillfälle! :tumup:
Användarens profilbild
Av millla
Åh, en tråd jag måste ge mig in i :app:
Jag är i färd med att unna mig ett fint set med rundstickor men ett problem är att jag inte har någon återförsäljare i min närhet så att jag kan klämma och känna utan jag får gå på olika recensioner på nätet, som här t.ex.
Just nu är jag mest inne på Hiya Hiya, dom verkar toppen, men jag tvekar på en punkt. Att alla som säljer H H i Sverige verkar sälja dom som är "Sharp". Alltså extra spetsiga. Och jag vet inte om jag vill ha det. Är det inte större risk då att man får in stickan emellan trådarna i garnet? Ni som testat dom, är dom extremt spetsiga? Finns det möjligen någon som skulle orka ta bilder på dom bredvid en standardsticka?
Eller är det kanske någon som vet hur man får tag på den normalspetsiga motsvarigheten?
Användarens profilbild
Av fabriksmoln
millla skrev:Åh, en tråd jag måste ge mig in i :app:
Jag är i färd med att unna mig ett fint set med rundstickor men ett problem är att jag inte har någon återförsäljare i min närhet så att jag kan klämma och känna utan jag får gå på olika recensioner på nätet, som här t.ex.
Just nu är jag mest inne på Hiya Hiya, dom verkar toppen, men jag tvekar på en punkt. Att alla som säljer H H i Sverige verkar sälja dom som är "Sharp". Alltså extra spetsiga. Och jag vet inte om jag vill ha det. Är det inte större risk då att man får in stickan emellan trådarna i garnet? Ni som testat dom, är dom extremt spetsiga? Finns det möjligen någon som skulle orka ta bilder på dom bredvid en standardsticka?
Eller är det kanske någon som vet hur man får tag på den normalspetsiga motsvarigheten?

Jag ska fota åt er om ett litet tag :D
Ja, de är spetsiga! Har inte fastnat i trådarna mellan garnet, tvärtom tycker jag att det är lättare när de är så spetsiga.

De vanliga går nog att hitta på ebay.
Användarens profilbild
Av millla
Jag kunde inte hålla mig utan beställde och fick hem mina hiya hiya sharp idag. :vågen: Dom är faktiskt inte så spetsiga som jag befarade men jag har inte provstickat med dom ännu. Beställde både bambu och steel men returnerar nog bambustickorna. Gillade inte finishen på dom.
Användarens profilbild
Av CAKirre
Tassar och funderar. Jag har KnitPro trä/bambu, eller vad det nu är och är väldigt nöjd med dem. Någon gång har de skruvat upp sig. Dock råkade jag bryta av en av de tunnaste, den var lite böjd från början och den knäcktes efter något år.
Mina krav är att de inte ska vara vassa, då förstör de mitt högra pekfinger och i trä. De storlekar jag inte använt så mycket av Knitpro är fortfarande lite för vassa i min smak och jag drar mig verkligen för att använda dem då huden på pekfingret snabbt blir sårigt...
Användarens profilbild
Av brisea
Jag hittade massor av bra jämförelsebilder på ravelry när jag funderade på köp, men just nu kan jag inte hitta den tråden i forumet på ravelry. Jag hittade bara den här tråden
http://www.ravelry.com/discuss/tools/2929823/1-25
Flera av märkena där har jag ingen koll på alls men man kan ju se ungefär vilken ände av vasshetsskalan de ligger i alla fall. Hiya hiya sharps är riktigt vassa, men jag tycker också att det är lättare att "hitta rätt" med en vass sticka snarare än att man splittrar garnet.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Vad tycker ni om Hiya Hiya nu när ni testat ett tag?
Jag är sugen på att prova dem. Är de glidiga? Jag brukar föredra trästickor. Efter att ha brutit av en trätrea köpte jag ett par metallspetsar från Knitpro (de som är helt silverfärgade och blanka) och de gillade jag inte. Tyckte de var för glatta.
Användarens profilbild
Av fabriksmoln
Jag gillar verkligen hiya hiya! Har tänkt beställa ett set så fort jag får lite pengar över :tumup:
Karbonz var riktigt sköna, mjuk kabel MEN de skruvar upp sig hela tiden. Väldigt störande!

Addi var helt ok, de skruvar inte upp sig men jag upplever att garnet kan haka fast lite i övergången kabel/sticka. Annars bra med tanke på vad en får för pengarna.

Hiya hiya klart bäst av de tre. Har varit med om att de skruvat upp sig liiite, men inte alls så snabbt som knitpro så det har inte gjort någon skada.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Det är just det där med att knitprosen skruvar upp sig som jag stör mig på. Och att jag tycker att mina kablar blivit hårda. Vet inte om de åldrats eller om det är jag som minns dem som mjukare än de är :-)
Ska nog beställa en hiya hiya och testa.
Användarens profilbild
Av millla
Jag har hunnit använda mina Hiya Hiya ett tag och det har blivit några olika projekt på dom. Jag är jättenöjd! Stickar numera ingenting som inte går att sticka på dessa stickor. Har därför hunnit bli riktigt haj på Magic Loop. :tumup:
Jag tycker inte alls att dom är glidiga, men det kan också vara så att jag stickar rätt hårt och att det är därför det inte glider.
Aldrig att dom visat minsta tendens att skruva upp sig.

Jag var orolig att jag skulle tycka att dom var för spetsiga och i början var jag lite öm i fingertoppen av att "trycka fram" garnet men antingen har jag härdat fingertoppen eller så har jag justerat tekniken för nu upplever jag inga problem.

Ska nog sätta mig och beställa lite kompletterande delar till mitt set. Några fler storlekar på stickor och en kabelskarv.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tyckte det var lite konstigt att de inte finns i "vanliga" storlekar, eller är det jag som fattat fel? Hade tänkt köpa 2,5 och 3 men det verkar inte finnas treor.
Och visst finns inte Signature i små storlekar?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?