- sön nov 06, 2011 21:03
Sjalette skrev:Skillnaden på ett känt märke och ett noname är ju att de kända märkena gör alla de där avacerade maskinerna och har jättelång erfarenhet av maskinbyggande. Allt detta kunnande har de ju med sig när de bygger de billiga maskinerna också, även om de inte använder den mest avancerade eller senaste tekniken i de billigare. Dessutom har de ju sitt namn att tänka på och kan inte släppa ut vad för skit som helst på marknaden. Så ja, jag skulle säga att den är bättre. Dessutom kan man alltid få service på de maskinerna, det är jag osäker på om man får på nonamemaskinerna, det är nog lite som att köpa kran på Ikea, går en del sönder, får man köpa helt ny kran.kvarnvik skrev:Så du skulle säga att en tusen kronors Singer är bättre än tusen kronors fasett? Vad är det som skiljer dem åt?Sjalette skrev:Hmm, det känns som att det mest är att man ska köpa märkes/dyrare maskiner inte så många argument som jag hoppades på! Vad är det som är dåligt med billigare? Finns det några erfarenheter kring maskiner som kostar under/runt tusenlappen? Är nyfiken på vilken del av kvaliteten som sviktar. Att delar kan gå sönder och likande kanske kan bortses ifrån eftersom man på billiga liksom dyra har garanti. Förresten, hur fungerar garantifrågor när man köper begagnat från "symaskinsgubbar och gummor"?Jag har hört väldigt många svära över sina billiga maskiner, yamata och liknande.
Anledningen till att jag tipsade om symaskinswebshoppen var att du där kan se hela prisspannet på maskiner och se att det finns billiga maskiner från de kända märkena också. Singer finns från 1300:- och Husqvarna från 1800:-.
Sen är det alltid bra att gå till "gubben på stan" och kolla liteTrodde alla i den prisklassen var ungefär likadana och att man var tvungen att gå upp tre fyra prisklasser för att få en bra en som (nästan) aldrig krånglar