Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av glis
Marine78 skrev: Är du medlem på facebook kan du dessutom gå med i gruppen "Vi sytokiga" och söka på Janome CoverPro. Skövde symaskiner har ett toppenerbjudande för alla medlemmar i gruppen ;-)
Jo, det är genom att Kvarnvik visade mig det erbjudandet som jag blev så sugen. :twisted:
Användarens profilbild
Av kasebana
Har precis köpt en Janome coverpro och håller på att lära mig den. Tycker att fållarna blir mycket snyggare, och väntar nu på att min bandkantare ska komma, så att jag kan testa den också.
Användarens profilbild
Av tweed
glis skrev:
Marine78 skrev: Är du medlem på facebook kan du dessutom gå med i gruppen "Vi sytokiga" och söka på Janome CoverPro. Skövde symaskiner har ett toppenerbjudande för alla medlemmar i gruppen ;-)
Jo, det är genom att Kvarnvik visade mig det erbjudandet som jag blev så sugen. :twisted:
Sorry 8)
Av Marine78
*skratt*. Faktiskt inte. Jag syr ju ganska mycket och fyller inte på speciellt ofta med trådrullar. Använder inte overlockkoner speciellt ofta till covern, men Bibbis 1000 m rullar och jag tycker de räcker länge. Har i och för sig 4 rullar minst i de färger som används mest, men Bibbis tråd är ju bra pris på så då blir det inte så dyrt ändå och jag har inte upplevt att Janomen kinkat med tråd i alla fall.
glis skrev:Men visst går det åt en faslig massa trådrullar?

(Försöker hitta motargument)
Användarens profilbild
Av glis
glis skrev:
FiaLisa skrev:Det finns en Elna också, tydligen likadan som Janomen men ett annat skal.
Jo, jag har hört det, men Elna? Låter inte det som en spetsvirkningsbeskrivning? Det kan man ju inte ha!
Nu när det visar sig att Janomen är slut på Skövde symaskiner och inte kommer förrän i mitten av september undrar jag om inte Elna är ett himla bra märke :wink: Den har lite fina blå färgklickar på sig också, det skulle matcha de lila som är på Pfaffen :hellu:

Så OM jag nu skulle köpa en, vad är det för tillbehör man behöver?
Av Marine78
Jag skulle rekommendera clearview foot, alltså genomskinlig pressarfot, fållguide och bandkantare 12 mm (finns 8 & 15 också tror jag, men den ena känns väldigt smal och den andra i bredaste laget om man vill sy småttiga kläder). Det är de tillbehören jag har och de används flitigt här hemma. Jag använder faktiskt inte originalpressarfoten alls, utan har alltid den genomskinliga foten på eftersom det är mycket lättare att sy rakt med den tycker jag.
glis skrev:
glis skrev:
FiaLisa skrev:Det finns en Elna också, tydligen likadan som Janomen men ett annat skal.
Jo, jag har hört det, men Elna? Låter inte det som en spetsvirkningsbeskrivning? Det kan man ju inte ha!
Nu när det visar sig att Janomen är slut på Skövde symaskiner och inte kommer förrän i mitten av september undrar jag om inte Elna är ett himla bra märke :wink: Den har lite fina blå färgklickar på sig också, det skulle matcha de lila som är på Pfaffen :hellu:

Så OM jag nu skulle köpa en, vad är det för tillbehör man behöver?
Användarens profilbild
Av glis
Jag skickar beställning idag. Orkar inte vänta på en Janome och beställer bara en clearview-fot utöver paketet där bandkantare 12 mm ingår. Egentligen är jag sugen på 15 mm kantare också eftersom jag just nu syr ganska mycket till mig själv, men någon måtta får det vara. Jag skall ju ha råd med tyg också :wink:

Hur breda skall muddremsorna vara till kantaren? Så jag kan förbereda mig...

Marine, jag är så tacksam för dina svar och jag menar ärligt att det är tack vare din kantningsinstruktion som jag upptäckte hur kul det är att sy i trikå, något som inte bara givit mig mycket glädje och kisen sjysta kläder, utan också fler kontakter. :urule:
Av Marine78
42 mm breda remsor skall det vara om jag inte minns helt galet nu. Alltså jag använder originalbandkantaren till att göra trevikt i stället för original fyrvikt band för att det ger ett smidigare slutresultat, så därav min förvirring ;-) (då skär jag remsorna så de är 32 mm). Det är i alla fall inte 12x4= 48 mm som gäller, för då blir det aldeles för brett i bandkantaren.

Och tack Glis :heart: ! Det är jätteroligt att det jag skriver i bloggen faktiskt inspirerar och kommer till användning. Det blir liksom som att ge en del tillbaka eftersom det var andra sybloggare som fick mig att dra igång och inspireras. Det är härligt att kunna sy och att kunna ta sin hobby till nya dimensioner. Du kommer inte ångra dig, jag lovar (men det kan vara lite knöligt i början så ge inte upp hoppet om det inte skulle gå smärtfritt från start).
glis skrev:Jag skickar beställning idag. Orkar inte vänta på en Janome och beställer bara en clearview-fot utöver paketet där bandkantare 12 mm ingår. Egentligen är jag sugen på 15 mm kantare också eftersom jag just nu syr ganska mycket till mig själv, men någon måtta får det vara. Jag skall ju ha råd med tyg också :wink:

Hur breda skall muddremsorna vara till kantaren? Så jag kan förbereda mig...

Marine, jag är så tacksam för dina svar och jag menar ärligt att det är tack vare din kantningsinstruktion som jag upptäckte hur kul det är att sy i trikå, något som inte bara givit mig mycket glädje och kisen sjysta kläder, utan också fler kontakter. :urule:
Användarens profilbild
Av kasebana
Marine78 skrev:42 mm breda remsor skall det vara om jag inte minns helt galet nu. Alltså jag använder originalbandkantaren till att göra trevikt i stället för original fyrvikt band för att det ger ett smidigare slutresultat, så därav min förvirring ;-) (då skär jag remsorna så de är 32 mm). Det är i alla fall inte 12x4= 48 mm som gäller, för då blir det aldeles för brett i bandkantaren.

Och tack Glis :heart: ! Det är jätteroligt att det jag skriver i bloggen faktiskt inspirerar och kommer till användning. Det blir liksom som att ge en del tillbaka eftersom det var andra sybloggare som fick mig att dra igång och inspireras. Det är härligt att kunna sy och att kunna ta sin hobby till nya dimensioner. Du kommer inte ångra dig, jag lovar (men det kan vara lite knöligt i början så ge inte upp hoppet om det inte skulle gå smärtfritt från start).
Hur gör man för att använda bara trevikt kantband? Jag brukar också läsa din blogg, och det var du som tipsade mig om Janome Coverpro när jag skulle köpa den. Jag är hittills mycket nöjd med den, även om det är lite ovant med ny maskin.
Av petwol
Oj vad jag blev sugen nu :whut: men varför??? Jag syr ju liksom bara till barnen... kanske lite fina tröjor till mig själv framöver.

Såg att lokala butiken i stan har öppningserbjudande med 20% på valfri janome endast den 25e aug. Gah ett bra tillfälle alltså men behöver jag en igentligen??? Förmodligen inte men "ta din sömnad till nya dimensioner" låter väldigt lockande :Hahaa:

Marine 78 kanske borde bli återförsäljare... eller kanske får hon redan provision :lol:
Av Marine78
:lol: Tyvärr inte, men provision vore trevligt ;-). Låter som ett kanonerbjudande från den lokala butiken :tumup:
petwol skrev:Oj vad jag blev sugen nu :whut: men varför??? Jag syr ju liksom bara till barnen... kanske lite fina tröjor till mig själv framöver.

Såg att lokala butiken i stan har öppningserbjudande med 20% på valfri janome endast den 25e aug. Gah ett bra tillfälle alltså men behöver jag en igentligen??? Förmodligen inte men "ta din sömnad till nya dimensioner" låter väldigt lockande :Hahaa:

Marine 78 kanske borde bli återförsäljare... eller kanske får hon redan provision :lol:
Användarens profilbild
Av glis
När jag läser på folks bloggar ser jag att alla är nöjda med Stoff och Stils mudd om de inte helt enkelt tar interlock! Jag som alltid har tyckt att S&S mudd är sladdrig och trist, kanske kommer jag att tänka om nu? Jag använder bara Andersson och Hjalmarssons, den är stunsig och fin. Dessutom är det kul att handla där.

Har inget revolutionerande att säga mer ä[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?