Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av zmurfan
Jag vill vara med här. Har ett par byxor till mig utklippta, ett par till Linnea utklippta och har börjat sytt på en klänning till Linnea. En remake-klänning typ. Slaktade en av mina gamla tröjor för den. Sen åkte jag på förkylning med nackspärr så då kunde jag inte sy. Men nu håller nackspärren på att släppa så i eftermiddag eller i morgon kan jag sy igen.
Användarens profilbild
Av AnKa
Enid skrev:
AnKa skrev:Sysnackstråd vad roligt, jag har länge gått och önskat att jag passade in i stick- eller virktrådarna så en sytråd tycker jag är jättekul.

Nu syr jag tråkgardiner. Tyget är underbart men tyvärr är det ju urtåkigt med allt fållande. Jag behöver peppas för att komma till skott.
Ååh, du har mina fulla sympatier! Är det till många fönster? Jag tycker fållandet blir lättare och roligare om jag pressat ordentligt innan, då knorvar och drar sig tyget inte lika lätt (fast själva strykandet är ju inte så kul heller :roll: ). Kan du varva med något annat? Sy en fåll, sy på något annat, sy en fåll till osv? Kanske rita en mönsterdel till något du väldigt gärna vill sy mellan varje fåll (så slipper du trådbyten)? *Pepp pepp!*

Idag har jag sytt mjukisbyxor och A hjälpte till, vi hade jättemysigt och han fick välja tyg och hjälpa till att sy på lapparna bla. Det gick fort eftersom mönstret var färdigt och utklippt :tumup: . Här näst är det långkalsonger till M som behövs. Men kanske måste jag klämma in ett gammalt önskeprojekt först? :think:
Jag har tyg till fyra fönster. Två i Sagas nya rum och två i vårat sovrum. Sagas rum känns prioriterat, hon har väntat så länga på att få flytta in men allt går i myrsteg här hemma :( men nu är tapeter uppe och hon har fått ett element (rätt viktigt faktiskt) så nu är det möblerna som skall skruvas ihop och gardinerna och en hög kuddar, har hon också tänkt. Så det är bara att ta tag i fållningen och sedan kuddsömnad.
Sen så skulle Arvid behöva långkalsonger och så har jag fin velour också som ligger och väntar. Plus ett gäng smyckesbeställningar :D
Jag är ju höstlovsledig hela denna vecka så nu borde jag kanske hinna med lite.

Så länge kan jag visa de fina tygerna, fågeltyget skall bli gardin, de andra kuddarBildBildBild
:oops: oj, vad stora bilderna blev
Jag tassar för att kunna följa er inspirerande tråd!

Är inte alls duktig på att sy, stampar på med mammas gamla knallgula från -71. Men den är stark som en oxe och syr flerdubbelt jeanstyr, grova dragkedjor etc. :tumup: Har önskar mig en nyare, men vi får se när det blir.

Är oerhört inspirerad av att sy nya kläder av gamla och att hitta nya användningsområden för gamla saker. Just nu blir det raksöm..syr babylakan av några av våra gamla urtvättade lakan. Inte jätteinspirerande, men jag ska sy lite applikationer eller fälla in lite andra tyger så det blir nog bra. Mitt första babypyssel, så lite mysigt är det ändå! :heart:

Sen ska det blir lapptäcke och så har jag några barnklänningar av gamla herrskortor liggandes.

Jag skulle SÅ gärna sy en brandmansdräkt till brorsonen. Kanske jag hinner till jul!
Användarens profilbild
Av tweed
Nu har jag sytt klart kläderna till fotograferingen imorgon. Hann precis klart innan H vaknade.
Bild
Finns ett par matchande leggins till också. Och nu ska jag hädanefter komma ihåg att nej, elastisk raksöm är inte snyggt att fålla med, och det är hopplöst att sprätta :this:
Vill man titta på lite annat jag sytt kan man göra det i mitt album på fb, det ska vara öppet för alla: http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 14285e16bc
Eller i min för tillfället lite avsomnade blogg, adress längst ner här :D
Användarens profilbild
Av Stark
kvarnvik skrev:Nu har jag sytt klart kläderna till fotograferingen imorgon. Hann precis klart innan H vaknade.
Bild
Finns ett par matchande leggins till också. Och nu ska jag hädanefter komma ihåg att nej, elastisk raksöm är inte snyggt att fålla med, och det är hopplöst att sprätta :this:
Vill man titta på lite annat jag sytt kan man göra det i mitt album på fb, det ska vara öppet för alla: http://www.facebook.com/album.php?aid=1 ... 14285e16bc
Eller i min för tillfället lite avsomnade blogg, adress längst ner här :D
Snyggt!
Av MammaTess
Oh jag vill vara med, men just nu kan jag inte sy då jag saknar manual till min Husylock :( och är totalt nybörjare på overlock också.

Min vanliga maskin, en trogen sak från 60-talet som ALDRIG gått sönder har blivit av med sin trådkapsel då lillan i huset inte tyckte mamma skulle sy mer och gömde den :roll:

Men när den kommer fram, då ska det sys, tröja, byxor och mössor!
Användarens profilbild
Av SCSI
MammaTess skrev:saknar manual till min Husylock :( och är totalt nybörjare på overlock också.
Med lite flyt brukar man kunna få fatt i dem på nätet... annars kan du mejla husqvarna och be lite snällt?

Jag hade en Singer från 60-talet som oxå var sån där som ALDRIG gick sönder. Tills nån komponent i pedalen brann... och gubben i symaskinsbutiken bara skrattade åt mig när jag kom dit och frågade efter reservdelar. =(
Av MammaTess
SCSI skrev:
MammaTess skrev:saknar manual till min Husylock :( och är totalt nybörjare på overlock också.
Med lite flyt brukar man kunna få fatt i dem på nätet... annars kan du mejla husqvarna och be lite snällt?

Jag hade en Singer från 60-talet som oxå var sån där som ALDRIG gick sönder. Tills nån komponent i pedalen brann... och gubben i symaskinsbutiken bara skrattade åt mig när jag kom dit och frågade efter reservdelar. =(
Jag har nu pratat med Husqvarna och de har manual för 60 kr och även en spolkapsel till min Husqvarna, om jag nu inte hittar en här inne :D :tumup:
Av Enid
SCSI skrev:

:siishah: Vilken idiot! Det är ju de bästa symaskiner som finns!! Jag har också en sån (och en bra kontakt som lagar typ allt på dom, byter elen i dom, har alla reservdelar osv :tumup: . Singerservice i Bromma eller något liknande heter företaget, han servar även Pfaff och flera andra märken, en toppenkille!! Han samlar även på symaskiner och har ett tusental vi det här laget :lol: :loving: .)
Användarens profilbild
Av SCSI
Enid skrev: :siishah: Vilken idiot! Det är ju de bästa symaskiner som finns!! Jag har också en sån (och en bra kontakt som lagar typ allt på dom, byter elen i dom, har alla reservdelar osv :tumup: . Singerservice i Bromma eller något liknande heter företaget, han servar även Pfaff och flera andra märken, en toppenkille!! Han samlar även på symaskiner och har ett tusental vi det här laget :lol: :loving: .)
Ja, idiot är bara förnamnet. Jag har blivit illa bemött där varenda gång jag varit in i butiken, så nu går jag inte dit mer... jag har inte kvar maskinen längre, gav bort den till en kompis som hade en trasig maskin men hel pedal och tog det som en ursäkt för att köpa en ny till mig själv. *host* Men jag saknar den fantastiska mekaniska rynkfoten. Inte för att jag nånsin använde den, utan för att jag tycker att det är en så skön ingenjörskonst. :loving:
Gamla singermaskiner är verkligen helt underbara. Morsan har en gammal med utanpåliggande motor med drivrem, som bara tuffar på och tuffar på. Den kräver bara lite olja och tryckluft för att blåsa bort dammet emellanåt.
Jag tror jag ska slå till nästa gång de har en gammal Singer på Läkarmissionen :lol:

Och så var jag här inne i tråden, jag med. Jag har sytt en väska till mig själv och broderat färdigt ett broderi som jag började med för ett år sen! :vågen:

Därmed dags att ta itu med det broderi som jag började med för fyra år sedan. :roll:
Användarens profilbild
Av Stark
Jenny med Emiliten skrev:Därmed dags att ta itu med det broderi som jag började med för fyra år sedan. :roll:
Fyra år är väl ingenting... JAg har ett som jag påbörjade 1996 eller 1997! Visserligen är det jättestort och består av 12 olika bilder, men ändå... JAg tror jag har 2,5 bilder kvar innan det mesta är klart. Sen ska bara texten dit :roll: . Det är alltså en korsstygnstavla med en dam och en herre från olika tider i tidstypiska dräkter. Varje par är liksom en liten tavla och det är fyra par i rad och då tre rader. Under varje par står det från vilken epok kläderna är.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 169
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?