Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av argentum
#8017800
*tassar*

Jag har i och för sig redan fler än jag behöver, men man vet aldrig.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
#8018028
Trulsamin skrev:när ni syr kanaler, syr ni dem ner genom PULen/fleecen med då??
Inte genom pul, men genom fleece, ibland. Jag syr kanalerna när jag fäster kärnan och eftersom jag vändsyr är det innan jag fäster fleecen. Om jag sydde med OL skulle jag sy rakt igenom. Med fleece alltså, inte pul.
Användarens profilbild
Av Jenny med Emiliten
#8018058
mimpen skrev:Två frågor - berätta varför du väljer att sy liksom "kanaler" i bindan? Och slutligen. Du skriver om smygsöm för att sy ihop hålet där du vänt bindan. Vad är smygsöm? Syr du det för hand eller på maskin?

Jag har lite fleece hemma. Förvisso med bäbisartat mönster, men det får vara, då kan jag ju provsy en. Det kan bli aftonens projekt. Om jag vågar sy efter vinglaset som visst slank ner...
Kanaler: eh- jag har sett att andra gör det och tycker att det är snyggt. :oops: Är det funktionellt också, desto bättre - som Strömming skrev så sprider det ut blodet bättre men tja, jag gör det mest för att det är snyggt.

Smygsöm sys för hand och målet, kära du, är att få det att se maskinsytt ut. Jag har sett det beskrivet i bloggar men har ingen aaaaning om var och hittar inget vettigt då jag googlar. Jag tror att Enid beskrivit det bra i någon tråd också (eller är jag ute och cyklar?). Man gör en knut och syr ett stygn från insidan och ut. Sen syr man rakt över från ena sidan till den andra på den synliga sidan. Efter det syr man snett framåt på undersidan. Osv. Det blir som en massa zetan med de korta sömmarna på utsidan, de långa på insidan. Det blir jättesnyggt när man fått in snitsen, blir det riktigt bra ser man inte var hålet varit. Här finns en bild som inte är särskilt bra men det var det bästa jag hittade: http://www.hemslojden.org/1177072487151477666726.dsp

Vinglaset: det är inte helt jätteovanligt att ett glas slunkit ner till middagen före sömnaden. Det brukar funka så länge det bara är ett ...
Användarens profilbild
Av mimpen
#8018084
Jenny med Emiliten skrev:
mimpen skrev:Två frågor - berätta varför du väljer att sy liksom "kanaler" i bindan? Och slutligen. Du skriver om smygsöm för att sy ihop hålet där du vänt bindan. Vad är smygsöm? Syr du det för hand eller på maskin?

Jag har lite fleece hemma. Förvisso med bäbisartat mönster, men det får vara, då kan jag ju provsy en. Det kan bli aftonens projekt. Om jag vågar sy efter vinglaset som visst slank ner...
Kanaler: eh- jag har sett att andra gör det och tycker att det är snyggt. :oops: Är det funktionellt också, desto bättre - som Strömming skrev så sprider det ut blodet bättre men tja, jag gör det mest för att det är snyggt.

Smygsöm sys för hand och målet, kära du, är att få det att se maskinsytt ut. Jag har sett det beskrivet i bloggar men har ingen aaaaning om var och hittar inget vettigt då jag googlar. Jag tror att Enid beskrivit det bra i någon tråd också (eller är jag ute och cyklar?). Man gör en knut och syr ett stygn från insidan och ut. Sen syr man rakt över från ena sidan till den andra på den synliga sidan. Efter det syr man snett framåt på undersidan. Osv. Det blir som en massa zetan med de korta sömmarna på utsidan, de långa på insidan. Det blir jättesnyggt när man fått in snitsen, blir det riktigt bra ser man inte var hålet varit. Här finns en bild som inte är särskilt bra men det var det bästa jag hittade: http://www.hemslojden.org/1177072487151477666726.dsp

Vinglaset: det är inte helt jätteovanligt att ett glas slunkit ner till middagen före sömnaden. Det brukar funka så länge det bara är ett ...
Smygsöm lät som överkurs :) Jag får fråga svärmor. Hon är en hejare på att sy! Ska fråga om hon har skrottyger hemma också. Bra att ha att öva på om inte annat!

Har sytt en binda tidigare idag, och nu är en till på väg. Men jag tror jag ger mig. Ska bara sy på pul och kardborre. Men det kan jag göra i morgon.

Och sen. Emiliten. Dina bindor :loving: Jag har typ frossat i din blogg idag!
Användarens profilbild
Av teres
#8018151
Numera syr jag bindorna i bambuvelour ytterst mot kroppen, kärnan är oftast någon form av mikrofiber och i de tjockare kombinerat med ex hampa eller bambu, baksidan pul.
När jag började sy bindorna så använde jag mig av det mesta jag hade hemma, jag har slaktat gamla handdukar, fleecefiltar mm
Till trosskydd använder jag mig av fleece som baksida eftersom jag tycker att de kasar runt för mycket i trosan med pul, något de inte gör om de är lite större. Syr också kanaler i de tjockare bindorna, vet inte om det gör någon skillnad egentligen men det ser snyggare ut!
Av letw83
#8018330
anpa skrev:Tass :D

Har bara sytt ett trosskydd efter det här: http://baranara.se/filer/tygbindor/ mönstret. Tyckte den blev väldans stor, tom större än vad jag vill ha en binda så jag ska modifiera ett bindmönster, kanske är smart att använda en köpebinda.. Tänkte också att jag skulle overlocka kanterna och undrade varför ingen gjorde det. Känns som att det går lite snabbare då :D . Jag använde mig av bambufleece innerst, vanlig interlock i mitten och ytterst, men det var som sagt bara ett trosskydd....
Ska bli kul när jag får hem PULen!!!!

Jag har sytt av mittenmönstret som hon har, fast 29 cm tror jag inte mina är, eller jag är rätt bergis på att dom inte är det. Har nog förminskat mönstret när jag skrev ut det. Tycker iaf att formen på dom är kanon, att dom är lite bredare bak. Alla mina dagbindor är sydda i det mönstret.
Av letw83
#8018335
mimpen skrev:
Jenny med Emiliten skrev:Jag vändsyr mina, för det mesta. Några har jag gjort i fleece+bambuvelour (+ inlägg bambu/flanell, minns inte) och då har jag sytt ihop med raksöm och sedan sicksackat med en söm som "låser" raksömmen. Det blir riktigt bra (fast ändå inte som riktig ol).

Jag använder flanell till översidan (mot huden) och pul eller microchamois till undersidan. För att det är det jag har hemma :lol:

Som uppsugande tycker jag att flanell är bäst, gärna gamla babyfiltar som blivit lite styva. Jag gillar inte när bindan blir för mjuk. Trots det använder jag en hel del bambufleece/bambufrotté eftersom jag har så mycket hemma.
Flanell tror jag det är i mina bäbistvättlappar som jag har klippt till en gång av en stuvbit som jag köpte av någon för att sy tygbindor, men sen inte sydde något av. :hmm: Jo, det måste vara flanell. Ska kanske prova det i nästa då, som uppsugande. När man inte har så mycket blir det så startsträcka tycker jag.

Men om du vändsyr. Var vänder du då? Syr du en stickning sen för att få det snyggt?

Vi får ha kurs i vändsömnad om vi har nån blöjsömnadsdag. Jag är inte mästare på det 8) men jag vet hur man gör och det blir relativt snyggt om jag bara är noggrann och inte slarvar :roll:
Av letw83
#8018343
letw83 skrev:
mimpen skrev:
Jenny med Emiliten skrev:Jag vändsyr mina, för det mesta. Några har jag gjort i fleece+bambuvelour (+ inlägg bambu/flanell, minns inte) och då har jag sytt ihop med raksöm och sedan sicksackat med en söm som "låser" raksömmen. Det blir riktigt bra (fast ändå inte som riktig ol).

Jag använder flanell till översidan (mot huden) och pul eller microchamois till undersidan. För att det är det jag har hemma :lol:

Som uppsugande tycker jag att flanell är bäst, gärna gamla babyfiltar som blivit lite styva. Jag gillar inte när bindan blir för mjuk. Trots det använder jag en hel del bambufleece/bambufrotté eftersom jag har så mycket hemma.
Flanell tror jag det är i mina bäbistvättlappar som jag har klippt till en gång av en stuvbit som jag köpte av någon för att sy tygbindor, men sen inte sydde något av. :hmm: Jo, det måste vara flanell. Ska kanske prova det i nästa då, som uppsugande. När man inte har så mycket blir det så startsträcka tycker jag.

Men om du vändsyr. Var vänder du då? Syr du en stickning sen för att få det snyggt?

Vi får ha kurs i vändsömnad om vi har nån blöjsömnadsdag. Jag är inte mästare på det 8) men jag vet hur man gör och det blir relativt snyggt om jag bara är noggrann och inte slarvar :roll:

Alltså inte själva vändsömnaden såklart, utan ihopsömnaden av vändhålet tänkte jag nu närmast på. Dvs smygstygnen.
Av anpa
#8019090
silent_angel skrev:Dom bindor som jag har i början när det blöder mest har jag pul som spärrskikt, microfiber som kärna och flanell eller micrfleece överst. Jag har vändsytt en del men har nu börjat med att sy fast kärnan i tyget som ligger mot huden, sedan lägger jag pulen på det avig mot avig och syr ihop med sicksack i kanterna, sedan "låser" jag med raksöm och sen sätter jag dit knappar eller kardborre. Bindor för nattbruk och dom sista dagarna syr jag på samma vis men med fleece som spärrskikt och jag föredrar egentligen dom men i början litar jag mer på pulen när jag jobbar :-)
Skulle precis fråga om nån provat med microfleece innerst :D . De bindor du inte har PUL på har du då microfleece-microfiber-microfleece, eller använder du nån annan fleece ytterst?
Användarens profilbild
Av mimpen
#8019369
Här kommer mina tre nysydda...

Den allra första. Jag fick skarva pul:et lite ute på vingarna. Sydde den direkt efter en avritade BabyHeaven-binda. Den blev så där. Som kärna har jag ett lager mikrofiberduk. Innerlager vit fuskmocka. Jag provade en söm på min symaskin som inte blev så lyckad, trodde det var nåt slags overlockaktigt, men det var nog inte det :oops: Jaja, bindan sitter ihop...
Bild

Den andra. Provade fleece som ytterst. Inner är ett lager flanell. Och i mitten två lager mikrofiberduk. Här sydde jag enligt Emilitens eminenta tutorial i bloggen. Med kanaler. Fast den ser babyaktig ut med den där fleecen ytterst :oops:
Bild

Och så den som blev klar nu ikväll. Nu är jag rätt nöjd faktiskt. Turkos PUL, svart fuskmocka och kärna av dubbla lager frottehandduk. Den bruna tråden tyckte jag gjorde sig riktigt fint mot PUL:en, men det syns nog inte så bra på den här bilden.
Bild

Det finns ju hopp för mig juh! :) Dessutom är det perfekta små projekt att sy en binda. Man blir klar så fort!
Av letw83
#8019418
mimpen skrev:Alltså. Vad är det för skillnad på fleece och mikrofleece?
Microfleece är tunnare än vanlig fleece.

Vart har du köpt fuskmockan förresten?
Användarens profilbild
Av mimpen
#8019430
letw83 skrev:
mimpen skrev:Alltså. Vad är det för skillnad på fleece och mikrofleece?
Microfleece är tunnare än vanlig fleece.

Vart har du köpt fuskmockan förresten?
Så de har samma funktion alltså, fleece och mikrofleece??

Fuskmockan köpte jag nyligen en bit av shuna76. Den vita var det. Den svarta hade jag liggande. Köpte den för X år sen för att sy just bindor, men det blev inte av för jag kom inte på hur man skulle få tag på pul då...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 54

Det är verkligen viktigt att kunna hitta en m[…]

Hej alla! Jag ville bara lägga till att jag o[…]

Tack så mycket för detta inlägg oc[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?