Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av mjau-mjau
:hello: En virktråd!

Jag är nybörjare men är helt frälst. Jag håller på med mitt första projekt, Gromit som amigurumi, och har bara några smågrejer kvar. Sedan vill jag nog prova att göra en liten filt av mormorsrutor eller en sjal. Och jag har tänkt att virka en matta till vardagsrummet - en jättevirknål har jag redan skaffat mig!
Av lilla trasdockan
kul att vi redan blivit några stycken.

matta, brödkorg, sjal och tvättlappar står på min att göra lista efter att jag är klar med filten men jag har verkligen svårt att få tiden att räcka till med en 2åring och en 2månaders, speciellt nu när nya blöjor ska sys också
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Här vill jag vara med. Vill virka mattor och korgar och dynor till stolarna. Var någonstans hittar man jättevirknålar?

Och vet någon var man kan köpa billig fleece? Eller mattrasor. Gamla lakan och sånt finns det tyvärr inte några här hemma.
Användarens profilbild
Av linafelicia
Mandragora skrev::hello: En virktråd!

Jag är nybörjare men är helt frälst. Jag håller på med mitt första projekt, Gromit som amigurumi, och har bara några smågrejer kvar. Sedan vill jag nog prova att göra en liten filt av mormorsrutor eller en sjal. Och jag har tänkt att virka en matta till vardagsrummet - en jättevirknål har jag redan skaffat mig!
Det låter roligt, var har du hittat mönstret? Jag virkade en fåret Shaun för flera år sedan. :D
Användarens profilbild
Av Trulsamin
PrettyUgly skrev:Här vill jag vara med. Vill virka mattor och korgar och dynor till stolarna. Var någonstans hittar man jättevirknålar?

Och vet någon var man kan köpa billig fleece? Eller mattrasor. Gamla lakan och sånt finns det tyvärr inte några här hemma.
Rusta har fleecefiltar för 39 (ibland billigare) att slakta, IKEA har sin billigaste för 14 kronor eller nått sånt och sen har de för 39 också... Har hanvänt båda till allt möjligt och funkar alldeles utmärkt...
Användarens profilbild
Av sussry
Dorotea skrev:hej i tråden :hello:

Jag gör sexkantiga mormorsrutor, såhär ser det ut:

Jag gör dubbelstolpar, eller vad det heter, för att få bättre höjd på varje varv. Börjar med fyra lm, virkar ihop, gör sex grupper av dubbelstolpar. Jag gör bara 2 lm i hörnen och ingen lm mellan grupperna. Jag börjar det vita varvet längst ut i ett hörn och sen gör jag smygmaskor till kanten och virkar fast rutan direkt. Det tråkiga med rutor är monteringen.. men nu blir det gjort på en gång :tumup:
Jättefin.

Hoppar in i tråden. Är mest en stickare men snöar ibland in på virkning också.
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Jag är periodare. Det ligger alltid nåt i nån låda här. Just nu vet jag att det ligger nåt som skall bli en typ gallerfilt i mohair (liten), en groda i tjockt ullgarn, en liten hatt i bomullsgarn och så en 'vinterhjälm' i ullgarn.
Av Kyltsi
:hello: Jag fastnade för virkning i våras. Men har inte haft riktigt tid att virka nu efter min dotter föddes, men hoppas att snart finna tid till det igen.
PrettyUgly skrev:Här vill jag vara med. Vill virka mattor och korgar och dynor till stolarna. Var någonstans hittar man jättevirknålar?

Just nu har Coop Forum fleecefiltar för 19:90 för medlemmar :tumup: Annars kan man ju alltid handla tyger på loppis :)
Användarens profilbild
Av hörnsten
Jag har en storlek 10 från panduro. :)
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
PrettyUgly skrev:Var någonstans hittar man jättevirknålar?
Jag hittade min för några kronor på Röda Korsets second hand. På sådana ställen brukar det finnas garn och tyger och liknande om man har tur!
linafelicia skrev:
Mandragora skrev: :hello: En virktråd!

Det låter roligt, var har du hittat mönstret? Jag virkade en fåret Shaun för flera år sedan. :D
Jag hittade mönstret här:
http://www.amiamour.com/2010/05/gromit- ... i-pattern/

Fast här, http://www.metrobloggen.se/jsp/public/p ... 9.14820617, finns det på svenska. Det kan ju underlätta (åtminstone för en nybörjare som jag). :D
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Mina föräldrar har varit här i helgen så jag har hunnit virka lite mer än vanligt och är klar med hundens kropp,huvud och nos :D
De andra smådelarna borde gå fort att göra. Visar bild när jag är klar sedan!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 117

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?