Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
tinaw skrev:
marlene skrev:vad kostar en overlock maskin?
Ny 4-5000 beg 2-4000. Brukar alltid finnas begegnade, folk köper dem och tror att de ska använda dem och sen gör de inte det. Kanske en varningsklocka? Men min går varm :D
Så billiga är de väl inte? Det är ju vad en enklare vanlig maskin kostar...
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Oj, då har nog min mamma en väldigt bra maskin, för den kostade betydligt mer än så när hon köpte den för snart 20 år sedan....
Användarens profilbild
Av tinaw
Frida med Mea skrev:
tinaw skrev:
Tinaw: Vilken maskin klipper inte?
Det finns flera maskiner som kan sy overlocksöm uppepå tyg också. Jag har inte provat nån, min klipper.

På min 4-trådiga kan jag även sy två olika tre-trådiga sömmar. 5-trådig förstår inte jag vitsen riktigt med.
Men är det verkligen en overlock som kan sy på tyget och som man kan köpa som vanlig persoN? Det skulle jag vilja ha, en som kan göra bådeok, men när jag köpte min så sa gubben i affären att det fanns det inte. det kanske bara var så att han inte sålde någon och därför så sa han att det inte fanns

melon: Nä det är väl klart att du inte ska ha en det är det plånbok som talar :wink:
Jo, det finns overlocker som syr sömmar mitt på tyget, husqvarna har ett par modeller men på deras hemsida är det lite rörigt och jag har inte min katalog tillgänglig... tror den här är sån iaf:

http://www.husqvarnaviking.com/se/882.htm

Och den här pfaffen kan man ta bort kniven på:

http://www.pfaff.com/se/307_314.html

Visst finns det dyrare overlocker än 4-5000, men i regel håller de inte lika höga priser som symaskiner för overlocken gör en enda grej: fogar ihop tyger samtidigt som den kastar och (oftast) klipper kanten. Och det gör den jättebra! Mycket snabbare, bättre och snyggare än en vanlig maskin. Men det är ju inte så mycket variation på det s a s...
Användarens profilbild
Av Sockertopp
O nu blir jag ju sugen på en igen...... :twisted: Men först skall det inhandlas ny kamera ju......

O så är det ju så att jag tror att jag får tiden bara jag får maskinen :floet2: *sure*

Men drömma får man ju :lol:
Användarens profilbild
Av marcy
Frida, det är för att det inte heter "overlock på tyg" utan flatlock :) vill du dessutom kunna göra snygga fållar bör den kunna sy täcksöm också.
Senast redigerad av marcy den tor feb 09, 2006 00:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Anna
marcy skrev:Frida, det är för att det inte heter "overlock på tyg" utan flatlock ;) vill du dessutom kunna göra snygga fållar bör den kunna sy täcksöm också.
Men nu talar vi då 12 995kr inte kring 4500kr på ordinariepris. Men när jag var på symaskinsargenturen i januari hade de en värstingmaskin till kampanjpris för 8995kr och då ingick även en kurs där i hur man använde sig av den. Synd att jag itne hade mer pengar, då skulle jag slagit till direkt.
Användarens profilbild
Av marcy
Jo, helt klart. Billiga är de INTE. Tänkte mest attde t kanske blev nåt missförstånd mellan försäljaren & Frida. :D
Av Mirja
Jag eller min mamma har en overlock, bernina som köptes kanske 15 år sedan. Jag har fått "låna" den sista åren och är mycket nöjd med den. MEN lagom till när Elina skulle komma till oss blev det någonting helt galet med overlocken. Jag vet fortfarnade inte vad som är fel med den. Jag har haft den inne på service en gång. Det var dyyyyrt. Men är inte nöjd med den. Sömmen blir inte bra och maskinen har inte klarat av två lager vanligt fleecetyg. Så konstigt! Jag ska lämna den inne för service igen under våren, bara vi åker till Stockholm och hämtar den. Vi hade så lite plats i flyttbilen att symaskinerna blev kvar där på andra sidan östersjön :(
Av SandvikenMamma
Lite OT:
Min mamma har en sån där brodyrmaskin, och så har hon en overlock. Hon är alltid på www.sysidan.se med sina "kompisar" och det är precis som här på sjalbarn; man får svar på det mesta där :lol:

Intressant va? :roll:
Användarens profilbild
Av korell
Har också insett att jag nog "måste" :roll: ha en overlock. Det är inte speciellt kul att försöka sy trikåkläder till lillan på en vanlig. Blir liksom aldrig helt snyggt ju.
Trodde dock inte att de var så billiga beg! Har sett ngra på blocket ibland, men då dyrare. Kanske ska börja hålla ögonen mer öppna :D

Jag kommer snarta att vara lika syberoende som jag är sjalberoende :!:

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?