Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Just nu är det lite för mycket pengar men det är möjligt att jag har råd längre fram, kan man använda det verktyget till mer än bara dessa knapparna i så fall?
Verktygen är tyvärr specifika för en viss storlek på ringtryckknappar. Om du köper verktygen till t ex DK-93 kan du använda dem på samma sätt som verktygen som inte är till en press. Då slipper du köpa nya verktyg om du senare skulle investera i en DK-93 press. :) Verktygen är nämligen i stort sätt likadana.

Jag funderar på att sluta ta in verktygen för användning utan press just av den anledningen. Skillnaden är att du får hammra på änden av jängorna som ska sitta i pressen i stället för en slät stålcylinder.
Tack för allt arbete som du lägger ner :vågen:
Man ska väl göra allt för sina kunder? ;)

Ha det så bra! :)
Användarens profilbild
Av Ketronya
sofiaengvall skrev: Verktygen är tyvärr specifika för en viss storlek på ringtryckknappar. Om du köper verktygen till t ex DK-93 kan du använda dem på samma sätt som verktygen som inte är till en press. Då slipper du köpa nya verktyg om du senare skulle investera i en DK-93 press. :) Verktygen är nämligen i stort sätt likadana.

Jag funderar på att sluta ta in verktygen för användning utan press just av den anledningen. Skillnaden är att du får hammra på änden av jängorna som ska sitta i pressen i stället för en slät stålcylinder.
Tack för allt arbete som du lägger ner :vågen:
Man ska väl göra allt för sina kunder? ;)

Ha det så bra! :)

Okej, vad kostar verktygen till DK-93 då? Och passar dom i så fall till de här tryckknapparna på 7mm?
Användarens profilbild
Av Shuna76
sofiaengvall skrev:
Just nu är det lite för mycket pengar men det är möjligt att jag har råd längre fram, kan man använda det verktyget till mer än bara dessa knapparna i så fall?
Verktygen är tyvärr specifika för en viss storlek på ringtryckknappar. Om du köper verktygen till t ex DK-93 kan du använda dem på samma sätt som verktygen som inte är till en press. Då slipper du köpa nya verktyg om du senare skulle investera i en DK-93 press. :) Verktygen är nämligen i stort sätt likadana.

Men hur blir gängdelen när man bankat på den några gånger? Håller den verkligen formen så att den går att skruva i pressen senare? Tänkte mest så att man inte måste gänga om hela verktyget? Eller man ska ha något skydd på? *nyfiken*
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Ketronya skrev:Okej, vad kostar verktygen till DK-93 då? Och passar dom i så fall till de här tryckknapparna på 7mm?
Här är en länk till motsvarande verktyg för 9 mm metalltryckknapparna. Verktygen är alltså specifika både för tryckknapp och press (dvs 7 mm till DK-93, 9 mm till DK-93 och 9 mm till DK-98 har alla olika verktyg).
http://shop.babythings.se/product_info. ... cts_id=110

Priset kommer troligen att vara detsamma. Jag lägger in bilder i nästa inlägg på verktygen för 9 mm till DK-93. :)

Tack & ha det så bra! :)
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Shuna76 skrev:Men hur blir gängdelen när man bankat på den några gånger? Håller den verkligen formen så att den går att skruva i pressen senare? Tänkte mest så att man inte måste gänga om hela verktyget? Eller man ska ha något skydd på? *nyfiken*
Här kommer några bilder på verktyget för 9 mm ringtryckknappar till DK-93 pressen (klicka på bilderna för att se hela om sjalbarn beskär dem):

Bild
Verktygen stående på varandra. (sorry, semestersned bild :))

Bild
Verktygen stående bredvid varandra.

Bild
Verktygen liggande med änden där man sätter tryckknappsdelarna synlig. Det första verktyget sätter man ringen på (den uppsjutande delen sjunker ner på en fjäder vid tryck. Det andra verktyget klämms själva tryckknappsdelen fast på.

Bild
Verktygen liggande med "bank"-änden/änden som sätts i pressen synlig.

Här är några bilder på verktyget för 10 mm ringtryckknappar för användning utan press:
Bild
Verktygen liggande med änden där man sätter tryckknappsdelarna synlig.

Bild
Verktygen liggande med "bank"-änden synlig.

Som du ser saknas jängorna på verktyget för användning utan press. Verktygen för DK-93 har jängor och också en stabilare bas.

Jag brukar själv alltid använda press så jag har inte testat att banka i tillräckligt många knappar för att det skulle lämna spår på verktyget. Om jängorna skulle bli förstörda av bankandet, vilket jag inte skulle tro, är det sämsta som skulle kunna hända att man får köpa ett nytt verktyg när man köper en DK-93. Det är ju vad man skulle få göra i alla fall, om man köpt verktyget för användning utan press tidigare. Du har dessutom haft den stabilare basen som passar i DK-93an. (Hmm, jag argumenterar alltså nu för att få sälja mindre prylar, hehe. :D)

Som ni ser är det ordentliga grejer, inget plastkrafs. Därav priset. Jag letar efter en billig plast-bank-variant att ha som alternativ men är inte säker på att jag hittar något.

Hoppas det klargjorde. :)

Tusen tack & ha det så bra! :)
Användarens profilbild
Av Ketronya
Okej, jag förstår inte mycket av att titta på bilderna, så jag hoppas det medföljer en bruksanvisning med hur man gör :)

Om du hittar en billigare plast-variant så är jag definitivt intresserad, annars köper jag kanske verktyget till dk-93 lite längre fram, förutsatt att det fungerar till 7mm knapparna?

Kan jag förresten använda verktyget till dk-93 till plastknapparna då också?

En fråga till... Jag har hört talas om en tång som några köpt från en yahoo-grupp, som man tydligen kan använda istället för en kam-press och då slipper man ju banka, skulle inte det kunna funka till dom små tryckknapparna? Eller du kanske inte vill ta in en sån också :|

Många frågor :hmm:
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Hej Ketronya! :)

Ledsen för sent svar! Har varit på landet utan el & internet. Nu är jag tillbaka från semestern. :)
Ketronya skrev:Okej, jag förstår inte mycket av att titta på bilderna, så jag hoppas det medföljer en bruksanvisning med hur man gör :)
Ifall du vill ha en så skriver jag en beskrivning. Det är inget problem. :)
Ketronya skrev:Om du hittar en billigare plast-variant så är jag definitivt intresserad, annars köper jag kanske verktyget till dk-93 lite längre fram, förutsatt att det fungerar till 7mm knapparna?
Tyvärr ingen lycka i sökandet efter plast-variant ännu.

Ja, det finns ett verktyg för DK-93 som passar till 7 mm knapparna.
Ketronya skrev:Kan jag förresten använda verktyget till dk-93 till plastknapparna då också?
Nej, tyvärr är verktygen specifika för en viss knappstorlek och knapptyp. De är nämligen formade exakt efter knapparna. Verktyget för 7 mm ringtryckknappar går det därför inte att trycka ner t ex en 9 mm knapp i.

"Verktyg" är kanske inte helt rätt ord. Jag har bara inte kommit på ett bättre. På ett sätt passar "form" eller "press-form" bättre. När man ska fästa en tryckknapp (en sida) fäster man tryckknappsdelarna (t ex ring och hona) i sina verktyg/sina former och för sedan ihop verktygen/formarna med det tyg man önskar fästa dem på emellan.

(Det engelska ordet för dessa är "die". Översättningen enligt lexin är "präglingsstämpel, pappersstämpel, matris, form, press, stans".)
Ketronya skrev:En fråga till... Jag har hört talas om en tång som några köpt från en yahoo-grupp, som man tydligen kan använda istället för en kam-press och då slipper man ju banka, skulle inte det kunna funka till dom små tryckknapparna? Eller du kanske inte vill ta in en sån också :|
Tyvärr så finns det i nuläget bara verktyg till tre olika storlekar plastknappar till tången. Obs att tången inte är till för "stor-knappare" utan mycket bökigare än en press. Jag kommer också att ta in tången snart som ett billigare och enklare alternativ till press.
Ketronya skrev:Många frågor :hmm:
Hehe, ingen fara. Jag svarar så gärna. Och ursäkta dröjsmålet igen. :)

Fortsatt trevlig sommar!! :)
Användarens profilbild
Av Ketronya
Tack för hjälpen, jag tror att jag avvaktar tills tången kommer in, om den gör det, tycker det verkar lite struligt med att slå på delar som "egentligen" inte ska slås på och har inte råd med en press just nu, men jag planerar att köpa en längre fram!

Tack så länge, och på återseende :D
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Ketronya skrev:Tack för hjälpen, jag tror att jag avvaktar tills tången kommer in, om den gör det, tycker det verkar lite struligt med att slå på delar som "egentligen" inte ska slås på och har inte råd med en press just nu, men jag planerar att köpa en längre fram!

Tack så länge, och på återseende :D
Ok! :)

Obs att tången som sagt inte fungerar till metallknappar. :)

Det där med "egentligen inte ska slås på" tycker jag inte att du ska oroa dig för. De kommer inte att gå sönder om du inte bankar på fel sida av dem! :)

Tångarna kommer samtidigt som 7 mm knapparna så du har betänketid. Jag tar in 7 mm knapparna hur som. Det är säkert någon som är intresserad. :)

Ha det så bra!! :)
Användarens profilbild
Av Ketronya
Aha, jag hade missat att metallknapparna inte funkade till tången... Så då hade det ju varit mer aktuellt för mig att köpa små plastknappar som passar till tången, men det har du kanske redan?
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Ketronya skrev:Aha, jag hade missat att metallknapparna inte funkade till tången... Så då hade det ju varit mer aktuellt för mig att köpa små plastknappar som passar till tången, men det har du kanske redan?
Det finns bara tre verktyg tillgängliga till tången:
- T-3 (10,7 mm aka size 16)
- T-5 (12,4 mm aka size 20)
- T-8 (14,0 mm)

Det är därför jag inte föreslagit den till dig. Jag tror att du tycker att 10,7 mm är alldeles för stort? (Jag tror mig ha läst att någon satt i T-1 (9,74 mm aka size 14) men verktygen till T-3. (Hona och hane är desamma, endast hattarna skiljer. Så det borde gå.) Men jag tror du ville ha mindre ändå. Kam har en knapp i T-serien som är 8,0 mm i diameter men den behöver alltså i nuläget en press för att klämmas på plats. Men kan inte banka dit plastknappar.

Jag står fast vid rekommendationen 7 mm ringtryckknappar + DK-93 verktyg till dessa. I början använder du verktygen till att banka knapparna på plats och om behov uppstår så kan du köpa till en DK-93 press utan att behöva köpa nya verktyg. :)

Ha en skön sommardag!! :)
Användarens profilbild
Av Ketronya
Ja, det stämmer, jag vill ha mindre ändå, jag håller med dig :)

Hoppas det funkar bara att sätt in verktyget i en press senare, även om man bankat på det?
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Ketronya skrev:Ja, det stämmer, jag vill ha mindre ändå, jag håller med dig :)

Hoppas det funkar bara att sätt in verktyget i en press senare, även om man bankat på det?
Verktygen är av solitt järn eller stål så man ska nog banka bra många gånger innan man förstör dem. Kolla vad jag svarade Shuna76. Jag har klippt bort lite bilder och bara sparat de två med "bank"-ändarna:
sofiaengvall skrev:
Shuna76 skrev:Men hur blir gängdelen när man bankat på den några gånger? Håller den verkligen formen så att den går att skruva i pressen senare? Tänkte mest så att man inte måste gänga om hela verktyget? Eller man ska ha något skydd på? *nyfiken*
Här kommer några bilder på verktyget för 9 mm ringtryckknappar till DK-93 pressen
Bild

Här är några bilder på verktyget för 10 mm ringtryckknappar för användning utan press:
Bild

Som du ser saknas jängorna på verktyget för användning utan press. Verktygen för DK-93 har jängor och också en stabilare bas.

Jag brukar själv alltid använda press så jag har inte testat att banka i tillräckligt många knappar för att det skulle lämna spår på verktyget. Om jängorna skulle bli förstörda av bankandet, vilket jag inte skulle tro, är det sämsta som skulle kunna hända att man får köpa ett nytt verktyg när man köper en DK-93. Det är ju vad man skulle få göra i alla fall, om man köpt verktyget för användning utan press tidigare. Du har dessutom haft den stabilare basen som passar i DK-93an. (Hmm, jag argumenterar alltså nu för att få sälja mindre prylar, hehe. :D)

Som ni ser är det ordentliga grejer, inget plastkrafs. Därav priset. Jag letar efter en billig plast-bank-variant att ha som alternativ men är inte säker på att jag hittar något.
Obs att på den första bilden är den undre delen/"foten" till vänster och på den andra till höger. Kam verkar mest ha sparat in på metallen och gjort en ostabilare "fot".

Ha det så bra!! :)
Användarens profilbild
Av Ketronya
Okej, då vet jag, bara man får med en bruksanvisning så jag vet hur man ska göra, var man ska banka och vilka delar som ska i var osv :)
Användarens profilbild
Av sofiaengvall
Ketronya skrev:Okej, då vet jag, bara man får med en bruksanvisning så jag vet hur man ska göra, var man ska banka och vilka delar som ska i var osv :)
Jag fixar till en som en artikel online! :)

Glömmer jag så är det bara att skälla (många bollar i luften)!! :)

(PMa mig gärna din mailadress så ska jag anteckna att du vill ha info när grejerna kommit. :) )

Ha det så bra!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?