Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Eld77
En till medeltids- och lajvintresserad här! Nu har det inte blivit så jättemycket av vare sig det ena eller det andra (det tar ju tid att sy kläder och planera lajv!) men vill man ha nåt att skratta åt kan man kolla här. :) :)
Av Christer Romson Lande
Jag hör också till medeltidsnördarna. Har varit med i SCA/Nordmark sen 1984 och har varit på Medeltidsveckan varje år sedan 1985, utom 1990 då jag fick barn precis under veckan. (Han har haft kalas i tältlägret varje år där barnen fått erövra tillbaks godispåsarna med boffersvärd från elaka rovriddare i stället för fiskdamm). Det var där jag såg någon bära i sjal första ggn oxå. (typ 1995?).

/Christer alias Lindorm
Användarens profilbild
Av jazoo
Ja, nu var det länge sedan jag lajvade (jag satt också med i redaktionen för Fea under en period, och skrev faktiskt en artikel dit om lajv och marknadsföring helt nyligen, men vet faktiskt inte hur det blev med den).

Sedan 1998 har jag varit lite löst knuten till SCA, och hängt med på lite olika evenemang till och från. På medeltidsveckan i somras fuskade vi dock lite och bodde i lägenhet. Det kanske får vara förlåtet eftersom jag var höggravid... Men vid besök i SCA/SKA-lägret såg vi många sjalar!

Har handsytt en nästan komplett 1400-talsdräkt (det var förstås innan jag fick barn...), och det får väl räknas som någon slags merit, hur nördigt det än är.. ;) Visste ni förresten att det finns fynd av underklänningar med "amningsslitsar" för brösten?

/Johanna alias Salme
Användarens profilbild
Av tinaw
Visste ni förresten att det finns fynd av underklänningar med "amningsslitsar" för brösten?
Ja, och de funkar allra allra bäst! Jag var iväg i somras och eftersom jag tandemammar och dessutom hade en strategisk adelsroll var amningskläder som fungerade ett måste. Så om nån fundrar är gammal äldst så att säga, amningsslitsar är superbekvämt!
:D
Av anna/my
Visste ni förresten att det finns fynd av underklänningar med "amningsslitsar" för brösten?
ja visst är det bra!, jag sydde nyligen en vacker underklänning i lin med "bröstslitsar :D och en mörklila överklänning med djup knäppning fram för en medeltidsfest(ival). samt kläder till lilltjejen. maken är redan fullständigt ekiperad.

jag bor på ett otroligt roligt ställe där vi i bygden ordnar en stor fest där alla MÅSTE komma i medeltidskläder, ett otroligt engagemang av ca 100 pers!

dessutom är jag ju till yrket arkeolog så jag kanske har passerat nördstadiet och gått över till totalt insnöad :oops:
Användarens profilbild
Av Toyya
Froggie skrev:
Toyya skrev:Jo, men länken är ju där. Där det står länk.
Det fanns inte innan :lol: (om du tittar allra längst ner på första inlägget så står det att det är ändrat :wink: )
Aha! Där gick det upp ett Liljeholmens :lol:
Användarens profilbild
Av Kusmi
Jag är inte så aktiv i mitt medeltidsintresse just nu, men när jag gick på gymnasiet var jag medlem i URD-en medeltidsforening på min gymnasieskola. Sydde lite klänningar då, men har nog bara 1 kvar.
Av anna/my
ett medeltids-sjal-live i skogen kanske vore nåt :D
Användarens profilbild
Av tinaw
:^) Välkommen till Kastaria i Karlskoga i Juli .. vi blir i alla fall 4 sjalare, fast några har barn som nog är för stora för att bäras längre. www.svartagalten.nu Seriösa arr och bra tidigare lajv.
Senast redigerad av tinaw den ons feb 01, 2006 15:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av zmurfan
www.svartagalten.nu var en adress som fungerade bättre än .se

:)
Användarens profilbild
Av Elin G
Hur gör man sådana? Liksom hur ser de ut mer exakt? Jag har också sytt ett par klänningar av medeltida snitt och en ny amningsvänlig underklänning vore ju inte helt fel.
Användarens profilbild
Av Tiz
anna/my skrev:
ja visst är det bra!, jag sydde nyligen en vacker underklänning i lin med "bröstslitsar :D och en mörklila överklänning med djup knäppning fram för en medeltidsfest(ival). samt kläder till lilltjejen. maken är redan fullständigt ekiperad.

jag bor på ett otroligt roligt ställe där vi i bygden ordnar en stor fest där alla MÅSTE komma i medeltidskläder, ett otroligt engagemang av ca 100 pers!

dessutom är jag ju till yrket arkeolog så jag kanske har passerat nördstadiet och gått över till totalt insnöad :oops:
:lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av tinaw
Elin G skrev:
Hur gör man sådana? Liksom hur ser de ut mer exakt? Jag har också sytt ett par klänningar av medeltida snitt och en ny amningsvänlig underklänning vore ju inte helt fel.
Man klipper sönder tyget, två långa vertikala snitt över brösten. Man får prova lite för att få dem på rätt ställe tror jag.

Finns medeltida bilder också har jag för mig. Ammande madonnor tror jag.

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?