Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av dianaj
Ketronya skrev:
dianaj skrev:en tutorial som jag skrev för ett tag sedan
http://community.livejournal.com/cloth_pads/345796.html

en för en vikbar binda
http://dianaingeborg.livejournal.com/42385.html

och för en lite vattentätt påse i PUL
http://dianaingeborg.livejournal.com/44815.html

jag är dianaingeborg på livejournal
Den första bindan ser verkligen superfin ut, jag undrar om du möjligtvis skulle kunna fixa så att man kan skriva ut de olika mönsterdelarna? Kanske scanna in dom eller nåt?

p.s. jag har skrivit till dig på tygbindor-forumet ;).d.s.
jag har ingen scanner men egentligen kan man lika gärna rita av en engångsbinda man gillar, det som passar mig passar troligtvis inte dig i alla fall. tank bara på att vingarna måste gå lite omlott under bindan

kul att du tyckte de var fina :D
Av corona
Så, nu har jag shoppat :mrgreen:

Jag har:
flanell
frotté
PUL

Räcker det med dessa tre skikt eller ska jag har dubbelt av något?
Är det bara att "overlocka ihop dem"?
Av Emmiez
corona skrev:Så, nu har jag shoppat :mrgreen:

Jag har:
flanell
frotté
PUL

det kanske räcker, det beror nog på hur bra uppsugning frotten har.
jag hade testat med ett lager frotte och blir det inte bra så ökar man antal frotte lager tills det är lagom :)

det går bra att overlocka dom.
Av corona
Emmiez skrev:

Jag har:
flanell
frotté
PUL

jag hade testat med ett lager frotte och blir det inte bra så ökar man antal frotte lager tills det är lagom :)

Jag har ju min menskopp också, som tar det mesta/värsta...
Testar med ett lager frotté

Klipper ni alla tre lager likadana om ni vill göra en All In One-binda (utan ficka+inlägg), eller blir det för mycket tyg i vingarna då? Och riskerar man då att blodet "sprider sig" ut i vingarna?
Användarens profilbild
Av jazoo
florin skrev:Men hur kommer det sig att man kan ha microfleece till både uppsugande och spärrskikt :hmm: Samma tyg men till helt olika användningsområden....

När jag syr dreggelhaklappar så fungerar microfleece och vanlig fleece helt optimalt som särrskydd eftersom det inet suger åt sig fukten så att ha det som uppsugande känns jätte konstigt för mig... Men jag har som sagt ingen aning om hur det ska vara..
Jag gissar att det är så här, att man kan ha microfleece som ytskikt om man vill att det skall kännas torrt (så funkar det med tygblöjor i alla fall), men det har ingen vidare uppsugningsförmåga. Kan det vara så att det är microfiber som menas som uppsugning?
Användarens profilbild
Av argentum
corona skrev:
Emmiez skrev:

Jag har:
flanell
frotté
PUL

Jag har ju min menskopp också, som tar det mesta/värsta...
Testar med ett lager frotté

Klipper ni alla tre lager likadana om ni vill göra en All In One-binda (utan ficka+inlägg), eller blir det för mycket tyg i vingarna då? Och riskerar man då att blodet "sprider sig" ut i vingarna?
Jag brukar bara ha av ytskiktet och PULen i vingarna, det blir nog klumpigt med för många lager där.
Av corona
Nya frågor: :rodna:

- Hur mycket krymper flanell och frotté i tvätten?
Jag hann klippa till ett par bitar innan jag kom på att jag skulle tvätta tyget först... :duh:
Är det värt att sicksacka bitarna oc tvätta dem eller är det kört?

- Jag skall göra en AIO-binda med ett ytskikt, ett inlägg och en botten i PUL.
Hur fäster man inlägget så att det inte halkar omkring i bindan? Bara att sy ett varv i ytskiktet eller?

- Ni som inte har möjlighet att använda er av tryckknappar; vad har ni istället och hur fungerar det?
Användarens profilbild
Av zmurfan
- Hur mycket krymper flanell och frotté i tvätten?
Jag hann klippa till ett par bitar innan jag kom på att jag skulle tvätta tyget först... :duh:
Är det värt att sicksacka bitarna och tvätta dem eller är det kört?

Ingen aning faktiskt. Du kan ju alltid testa att sicksacka och tvätta dem och blir det inte bra så vet du ju till nästa gång.

- Jag skall göra en AIO-binda med ett ytskikt, ett inlägg och en botten i PUL.
Hur fäster man inlägget så att det inte halkar omkring i bindan? Bara att sy ett varv i ytskiktet eller?

Inlägget syr du fast i ytskiktet. Sen syr du fast ytskiktet i PULen. Det du ska se till är att du inte syr alltför många gånger i PULen för då kan det riskera att läcka har jag hört.

- Ni som inte har möjlighet att använda er av tryckknappar; vad har ni istället och hur fungerar det?[/quote]

Kardborre har jag haft och det har funkat bara fint.
Är det någon som har testat att virka bindor? I början av 1900-talet (eller kanske ännu tidigare) och fram till 50-talet nångång använde man ju virkade bindor som man kunde fylla med uppsugande material. Alltså som en virkad pocketbinda. Någon som har testat?
zandrama skrev:Är det någon som har testat att virka bindor? I början av 1900-talet (eller kanske ännu tidigare) och fram till 50-talet nångång använde man ju virkade bindor som man kunde fylla med uppsugande material. Alltså som en virkad pocketbinda. Någon som har testat?
inte testat, men det låter intressant..
du får testa och utvärdera :D
zandrama skrev:Är det någon som har testat att virka bindor? I början av 1900-talet (eller kanske ännu tidigare) och fram till 50-talet nångång använde man ju virkade bindor som man kunde fylla med uppsugande material. Alltså som en virkad pocketbinda. Någon som har testat?
Inte testat men sett mormors gamla virkade bindor. Fast de hade ingen ficka, och så skulle man knyta fast dem...
Är det någon av er som syr tygbindor i pocketmodell som behöver PUL? Jag får över en massa när jag klipper tyg som jag sedan bara slänger eller så får barnen dem att klippa i. Tänkte att det kke är någon som behöver?
Shuna76 skrev:Är det någon av er som syr tygbindor i pocketmodell som behöver PUL? Jag får över en massa när jag klipper tyg som jag sedan bara slänger eller så får barnen dem att klippa i. Tänkte att det kke är någon som behöver?
Jag syr ju en del bindor, men inte pocket dock, menar du att det inte räcker mer än till pocketmodell?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?