Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har en Pfaff coverlock 4862 och är jätte nöjd! Det är en kombinationsmaskin och det är inte särskillt bökigt att byta från overlock till coverlock men jag som syr nästan varjke dag kommer köpa mig en separat coverlock :D Å den låter INTE mycket :tumup:

Ska du ha en maskin för ca 3000:- skulle jag köpa en Janome MY Lock 644D eller 744D, det är eg samma maskin men 744 har friarm. Jag har i flera år sytt på en Janome My Lock 644D och har varit så nöjd med den. Väldigt lätt att ställa in och syr fina, jämna sömmar i alla material.

Å om nån som köpt en engelsk variant vill att jag kopierar min svenska manual så kan jag nog fixa det mot kostnad för kopior och porto.
florin skrev:Jag har en Pfaff coverlock 4862 och är jätte nöjd! Det är en kombinationsmaskin och det är inte särskillt bökigt att byta från overlock till coverlock men jag som syr nästan varjke dag kommer köpa mig en separat coverlock :D Å den låter INTE mycket :tumup:

Ska du ha en maskin för ca 3000:- skulle jag köpa en Janome MY Lock 644D eller 744D, det är eg samma maskin men 744 har friarm. Jag har i flera år sytt på en Janome My Lock 644D och har varit så nöjd med den. Väldigt lätt att ställa in och syr fina, jämna sömmar i alla material.

Å om nån som köpt en engelsk variant vill att jag kopierar min svenska manual så kan jag nog fixa det mot kostnad för kopior och porto.
Tack för fler tips!
Saknade du aldrig coverlock-effekten när du sydde på janomerna?
Börjar fundera på om jag kanske inte behöver en kombimaskin utan helt enkelt ska nöja mig med en straight overlock? :hmm:
Jag syr en del, men inte på långa vägar så mycket som du. (och så fiiiiiina grejer du gör också!! är inne på din sida och dreglar ibland och hämtar inspiration, vi har samma smak du och jag :wink: )

och en svensk manual tas tacksamt emot om beställning sker från england :tumup:
Jag tycker att jag klarar mig långt på en vanlig overlock och tvillingnål på den vanliga symaskinen. En tvillingsöm blir ju automatiskt elastisk eftersom den sicksackar på baksidan. Å sen vet jag att jag är för lat för att bygga om en kombomaskin :rodna:
melon skrev: En tvillingsöm blir ju automatiskt elastisk eftersom den sicksackar på baksidan.
Aha....!!!! Det var de förlösande orden! Tack för dem, nu hänger jag med. :roll:
Då kan jag sluta titta på de dyra kombimaskinerna (så länge man inte springer på en billig begagnad vill säga...) och koncentrera mig på en vanlig coverlock, och dem har jag ju fått bra tips på.

Nån som får nys om annons på en bra begagnad variant kan väl hojta till :dansar:
rithelo skrev:
melon skrev: En tvillingsöm blir ju automatiskt elastisk eftersom den sicksackar på baksidan.
Aha....!!!! Det var de förlösande orden! Tack för dem, nu hänger jag med. :roll:
Då kan jag sluta titta på de dyra kombimaskinerna (så länge man inte springer på en billig begagnad vill säga...) och koncentrera mig på en vanlig coverlock, och dem har jag ju fått bra tips på.

Nån som får nys om annons på en bra begagnad variant kan väl hojta till :dansar:
Menar du inte overlock nu? :hmm: Annars hänger jag inte med i ditt resonemang. :hmm:
Jag har alltså sytt MASSOR i flera år men nej, jag har inte saknat coversömmar. Tvillingnål är super :tumup:
Idag har jag kombimaskin men bygger inte om utan syr fortfarande med tvillingnål :roll:

rithelo skrev:
florin skrev:Jag har en Pfaff coverlock 4862 och är jätte nöjd! Det är en kombinationsmaskin och det är inte särskillt bökigt att byta från overlock till coverlock men jag som syr nästan varjke dag kommer köpa mig en separat coverlock :D Å den låter INTE mycket :tumup:

Tack för fler tips!
Saknade du aldrig coverlock-effekten när du sydde på janomerna?
Börjar fundera på om jag kanske inte behöver en kombimaskin utan helt enkelt ska nöja mig med en straight overlock? :hmm:
Jag syr en del, men inte på långa vägar så mycket som du. (och så fiiiiiina grejer du gör också!! är inne på din sida och dreglar ibland och hämtar inspiration, vi har samma smak du och jag :wink: )

och en svensk manual tas tacksamt emot om beställning sker från england :tumup:
melon skrev:Menar du inte overlock nu? :hmm: Annars hänger jag inte med i ditt resonemang. :hmm:
Hi hi hi, joo, det menar jag ju såklart... :lol:
florin skrev:Jag har alltså sytt MASSOR i flera år men nej, jag har inte saknat coversömmar. Tvillingnål är super :tumup:
Idag har jag kombimaskin men bygger inte om utan syr fortfarande med tvillingnål :roll:
Åh, vad bra! Det första jag ska göra nu är att ta mig till syaffären och köpa tvillingnål och andra bra-å-ha-nålar!
Tack!
Tycker också att det var skönt att läsa att tom Florin föredrar tvillingnål framför cover-tjolahopp. Själv tycker jag att det är överstyvt med overloch att sy ihop med och vanliga symaskinen att kanta med. Det tillåter ju dessutom att jag kantar ärmslut och sådant sist och på så sätt slipper (visserligen minimala men ändock) traskanter i ärmsluten.
glis skrev:Tycker också att det var skönt att läsa att tom Florin föredrar tvillingnål framför cover-tjolahopp. Själv tycker jag att det är överstyvt med overloch att sy ihop med och vanliga symaskinen att kanta med. Det tillåter ju dessutom att jag kantar ärmslut och sådant sist och på så sätt slipper (visserligen minimala men ändock) traskanter i ärmsluten.
Det låter ju helt klart som ett skönt förhållningssätt! :)
florin skrev: Ska du ha en maskin för ca 3000:- skulle jag köpa en Janome MY Lock 644D eller 744D, det är eg samma maskin men 744 har friarm. Jag har i flera år sytt på en Janome My Lock 644D och har varit så nöjd med den. Väldigt lätt att ställa in och syr fina, jämna sömmar i alla material.
Åh såna här konkreta tips gillar jag :app:
Tassar tråden då jag önskat mig en overlock i 33-årspresent :wink:
tass, jag vill också ha en overlock...
Ms Morrison skrev: Åh såna här konkreta tips gillar jag :app:
Får man önska sig sådana fina presenter på ojämna födelsedagar också?! :Hahaa:
rithelo skrev:
Jag fick ju ingen i 30-årspresent så det är väl bara att fortsätta :wink:
Ms Morrison skrev:
rithelo skrev:
Jag fick ju ingen i 30-årspresent så det är väl bara att fortsätta :wink:
Precis!
Helrätta takter! :app:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?