Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Emmiez
Alecsandra skrev:nu e jag helsnurrig :whut:
eh gör som jag - sy bara utan att bry sig om namnen :mrgreen:
Användarens profilbild
Av teres
För att göra en tretrådig flatsöm/flatlock så behöver du ha en väldigt låg spänning på nåltråden eftersom det är den tråden som ska kunna lägga sig runt i sömmen. Inställningen 1-2 på min maskin, beroende på om hur bred sömmen skall vara väljer jag höger eller vänster nål (om du bara har en nål har du löst det problemet snabbt :D ) Övre griparen eller skytteln har jag på normalinställning, mellan 3-5 och den undre skytteln ska vara riktigt hårt åtdragen, för min del brukar det bli 7-8 (ratten går till nio, men min erfarenhet på min maskin brukar vara att då går oftast tråden av) Stygnlängden brukar jag ha på minst 2½ och differentialen efter tygets behov.

För att göra en tvåtrådig flatsöm behövs det ett skyttelock så att man inte syr med den övre skytteln/griparen.

När du sytt ihop dina tyger, aviga mot aviga så drar du försiktigt isär tygerna så kommer sömmen att bli platt och fin.
Användarens profilbild
Av melon
teres skrev:Påmin maskin är övre griparen den tredje ratten från nålen räknat, vet inte om alla overlockar är i den ordningen
På min sitter de tvärtom, om jag minns rätt. Jag har en Pfaff.
Av Emmiez
Apelsin skrev:
Emmiez skrev:
Apelsin skrev:Bild
flatlock
Bild
täcksöm.
är inte detta täcksöm?
Bild
(bilden är från ATT SY EN GECKO)
det som är vid kantbandet är vad jag kallar täcksöm
jaha, :hmm:
men varför skall jag då ha en coverlock? om det är täcksöm som du skrev, för det kan ja ju lika gärna göra med tvillingnål på min vanliga symaskin :hmm:

menar du kantbandet som inte är med på den bilden men på resten av hennes bilder?
Av Emmiez
Apelsin skrev:
Emmiez skrev:
Apelsin skrev:
Emmiez skrev:
Apelsin skrev:Bild
flatlock
Bild
täcksöm.
är inte detta täcksöm?
Bild
(bilden är från ATT SY EN GECKO)
det som är vid kantbandet är vad jag kallar täcksöm
jaha, :hmm:
men varför skall jag då ha en coverlock? om det är täcksöm som du skrev, för det kan ja ju lika gärna göra med tvillingnål på min vanliga symaskin :hmm:

menar du kantbandet som inte är med på den bilden men på resten av hennes bilder?
yes. Fast som jag trodde så gjorde covelock både täck och flatlock. Men som sagt jag kan ha fel
hjälp vad förvirrad jag blir nu..

min symaskin overlock alltså kan göra flatlock ju.. :hmm:
fast bara i kanten kan det vara det som är skillnaden mot flatlock på overlock och coverlock?
Användarens profilbild
Av teres
Ok, nu har jag lagt ut en genomgång av flatlock på min blogg. Tyvärr har jag inte hunnit stoppa in några bilder, det hoppas jag få gjort under kvällen (om sjuka barn tillåter). När det är gjort slänger jag ut en blänkare på gör det självsidan.

http://irmamamma.blogspot.com/2009/02/f ... -del1.html
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Det som syns på Geckos bild tror jag bestämt är det som brukar kallas baksidan på en coversöm/täcksöm gjord med en covermaskin. På andra sidan syns det bara 2 raksömmar i princip.

Flatlocken sys precis som en overlocksöm i kanten på tyget. Det är iom att man syr över en vikt kant som man sen kan vika upp och få den att på så sätt få den att hamna en bit in på tyget.

Täcksömmen/coversömmen kan sys direkt mitt på tyget.

Klarare?
Användarens profilbild
Av ellla
Okej, nu ska jag kolla att jag fattat lite rätt.

Med en overlock kan jag sy i KANTEN på tyget, (eller jag kan ju sy i mitten med, men det blir kant eftersom den klipper då...) Jag kan SY IHOP två tyger så att det antingen blir en fåll som står ut, eller med lite trixande en fåll som blir platt. Fast fortfarande bara i KANTEN på tyget.

Vill jag sy en snyggsöm en bit in, och fålla upp en del av tyget får jag helt enkelt skaffa mig en Coverlock eller dyligt!
Stämmer det?

OT (tydligen har min sambos mamma en symasikin från 88, spm då kostade 12 000, en pfaff, med över 100 sömmar, broderier och liten dator i sig, som hon inte använt sen den köptes, så jag ska frösöka låna den när vi är där nästa gång... och då kanske jag ska satsa på att skaffa en egen overlock som är lite dyrare..)
Användarens profilbild
Av Sockertopp
teres skrev:Nästan helt sant, du kan sy en fåll med overlovken genom att vika tyget och flatlocka finns en bra beskrivning på sysidan;

http://www.sysidan.se/forum/showthread. ... ght=f%E5ll

Precis....man SYR i kanten men sömmen hamnar in på tyget när man väl viker upp.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?