Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Umma skrev:Kolla här förresten: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 43&lang=se. basmönster på poncho...
Å vad bra! Man vill ju ha nåt att utgå ifrån. Nu är jag heltaggad! Men jag har ett annat stickprojekt att avsluta först och så ett par till som jag tänkt hinna med innan jul... Oj oj, hur ska det gå till?

Vilka färger har ni valt på garn? Stickar ni mönstrat eller enfärgat?
Av Umma
Jag valde naturVITT garn :dum: ... Men vad tusan lite risker får man väl ta i livet :mrgreen: !! Så målsättningen är en helvit poncho om nu inte garnet tar slut i navelhöjd...då kan det bli nåt annat nertill! Tja vi får se helt enkelt! Hur tänker du själv? Färg?
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Mamasamueli skrev:Jag stickade en poncho för nån månad sen som jag använder flitigt över gravidmagen. När bebin föds tänkte jag ta upp ett hål för bebihuvudet också. Jag stickade i garnstudios eskimo-garn, flamfärgat så den inte skulle bli för tråkigt enfärgad, med stickor nr 10 eller 12 tror jag. Tjockt iaf, så det gick mycket fort! :D

Såhär är mönstret. Jag tänker mig att jag börjar längst bak men man kan förstås lika gärna börja längst fram i stället.

Lägg upp tre maskor. Vänd, sticka ett varv. Vänd, sticka en m, ta upp en m, sticka en m, ta upp en m, sticka sista m. Vänd, sticka ett varv. Fortsätt att öka en m innanför kantmaskorna på vartannat varv tills du tycker att trekanten är lagom lång bak i ryggen - eller så länge som du orkar... Sticka då i en tråd i mitten för huvudhålet, på samma sätt som man gör när man stickar vantar och ska göra hål för tummen. Fortsätt efter detta med att minska en maska vartannat varv, tills du bara har tre maskor kvar och då maskar du av. Ta bort huvudhåls-tråden och lägg upp maskorna på stickor och sticka en halskant, jag gjorde fyra varvs rätstickning.

Klart!

Man kan göra den rätstickad, då blir den ganska kvadratisk. Jag stickade de yttersta tre maskorna i rätstickning och slätstickad för övrigt. Den blev rätt så spetsig då, kanske inte så jättesnyggt tycker jag i efterhand. Jag tänker också att jag skulle ha ökat lite snabbare på bakstycket så att det inte blev så spetsigt över rumpan utan lite mer rundat, och sen stickat rakt upp till axlarna. Fram blev det dock en lagom spets.

:blahblah: Jag kan försöka ta ett kort på den också så kanske man fattar bättre...

Jag fattar men vill väldigt gärna se en bild ändå! Det låter ju busenkelt.
Av Umma
Mamasamueli-Jag vill gärna se en bild :D . Förstår nog inte riktigt beskrivningen, hur blir det hål för huvudet? :hmm: Du stickar från ena spetsen till den andra? Hur mycket garn behövde du?
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Åh vad kul att sticka eget. Själv är jag inte så jättemycket för ponchos men skulle gärna sticka en bärtröja. Jag hittade det här http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se mönstret på garnstudio. Jag skulle nog vilja utgå från det, men skippa den där urringningen på framsidan och istället ha det som en vanlig tröja fast med hål för bebis. Och istället för att sticka huvan direkt på tröjan skulle jag vilja sticka en lös huva/sjal som den här http://www.mamabutterfly.de/product_inf ... Scarf.html

Hmm jag undrar om det skulle vara svårt? Jag kan sticka enkla saker men jag tycker stickbeskrivningar är svåra och förstå sig på. Och om jag dessutom ska modifiera det så en bebis får plats... Men vad fint det skulle kunna bli om det skulle bli att se ut som det gör i mitt huvud...

Åh jag blir alltid så överexalterad när jag börjar tänka på nya stickprojekt :lol:
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
PrettyUgly skrev:Åh vad kul att sticka eget. Själv är jag inte så jättemycket för ponchos men skulle gärna sticka en bärtröja. Jag hittade det här http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se mönstret på garnstudio. Jag skulle nog vilja utgå från det, men skippa den där urringningen på framsidan och istället ha det som en vanlig tröja fast med hål för bebis. Och istället för att sticka huvan direkt på tröjan skulle jag vilja sticka en lös huva/sjal som den här http://www.mamabutterfly.de/product_inf ... Scarf.html

Hmm jag undrar om det skulle vara svårt? Jag kan sticka enkla saker men jag tycker stickbeskrivningar är svåra och förstå sig på. Och om jag dessutom ska modifiera det så en bebis får plats... Men vad fint det skulle kunna bli om det skulle bli att se ut som det gör i mitt huvud...

Åh jag blir alltid så överexalterad när jag börjar tänka på nya stickprojekt :lol:

Jag också :eld: . Ibland får jag svårt att sova för att jag ligger och tänker på stickning... (Ja fast inte så mycket sen Skruttmuffin föddes för nu får man ta vara på varje sekund av sömn).

Jag tror det skulle kunna bli en supersnygg bärtröja! Å, nu blev jag sugen på det också. Fast jag bär på ryggen och då måste man modda om åt andra hållet liksom. Men kan du inte sticka den som den är (fast lite större bröstvidd och utan huvan) och så kan ni sticka upp huvudet ur samma hål och så gör du lösa huvor/fuskollar till dig och bebisen?
Användarens profilbild
Av PrettyUgly
Indiemorsan skrev:
PrettyUgly skrev:Åh vad kul att sticka eget. Själv är jag inte så jättemycket för ponchos men skulle gärna sticka en bärtröja. Jag hittade det här http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =1&lang=se mönstret på garnstudio. Jag skulle nog vilja utgå från det, men skippa den där urringningen på framsidan och istället ha det som en vanlig tröja fast med hål för bebis. Och istället för att sticka huvan direkt på tröjan skulle jag vilja sticka en lös huva/sjal som den här http://www.mamabutterfly.de/product_inf ... Scarf.html

Jag också :eld: . Ibland får jag svårt att sova för att jag ligger och tänker på stickning... (Ja fast inte så mycket sen Skruttmuffin föddes för nu får man ta vara på varje sekund av sömn).

Jag tror det skulle kunna bli en supersnygg bärtröja! Å, nu blev jag sugen på det också. Fast jag bär på ryggen och då måste man modda om åt andra hållet liksom. Men kan du inte sticka den som den är (fast lite större bröstvidd och utan huvan) och så kan ni sticka upp huvudet ur samma hål och så gör du lösa huvor/fuskollar till dig och bebisen?
Haha ja det kan jag också få. Ligger och planerar vilka garner jag vill ha och hur man kan ändra om så jag blir alldeles snurrig i huvudet :lol:
Ja det har blivit betydligt mer sport att sticka sen jag fick Joar :roll:

Hmm ja det skulle jag kunna göra, det borde ju vara det enklaste. Jag måste fundera på det här hur jag vill att den ska se ut. Jag vill inte göra samma misstag som jag gjort med mina blöjbyxor d.v.s bara sticka på och hoppas på att det blir bra. Om man har tur kan det i och för sig bli bra på första försöket men när man är jag så är det mer troligt att man börjar sticka, får repa upp, stickar om, gör fel, repar upp tills man tappar suget att sticka alls.
Av Umma
Mamasamueli-UNDERBART TACK TACK!!! Jag tycker den var superfin, enkelt är oftast det bästa!! Hur mycket Eskimå gick åt, det är rätt odrygt det garnet eller hur? Men varmt och mysigt. Jag har köpt ett med samma sträckning, 50 m på 50 g och jag tror inte 700 g kommer att räcka :hmm: . Ser också att du är mamma till Tygisar, jättebra sida... :tumsup:
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
Hur går det för er som stickar, har ni kommit nån vart? Jag har inte lyckats börja än, håller fortfarande på och velar om vad jag ska ha för garn och sen fick jag 350 000 (kändes det som ) namnband och måste namna alla Skruttmuffins kläder för dagis och då har kvällarna gått åt till det... Men snart så.

Jag funderar på en sak: är det nån er som sett/klämt på/provat en mamaponcho? För jag har bara sett säljbilderna och där ser det ut som att det är en liten extrapouch på ponchon liksom, för bebisen? Och att ponchon i övrigt är ganska slimmad? Jag tycker att det är snyggt och verkar inte lika fladdrigt som en vanlig poncho som väl måste bli ganska vid för att man ska få plats med sjalbarn under?
Användarens profilbild
Av solängel
Jag har precis rivit upp och börjat om... eller, jag har stickat en provlapp och kör i tvättmaskinen just nu, för att se om jag kan använda ett mönster istället. Får se hur det blir.

Mamaponchon är rätt slimmad, ja. Om jag minns rätt så är det en liten påstickad "påse" för barnet. Eller en kil, typ. Fast öppningen för bebisen är ju hopsydd när man köper den ny, tanken är väl att man ska kunna ha den innan också, medan man är gravid. Eller minns jag fel nu? :hmm:

Själv tycker jag inte riktigt att mamaponchon är så snygg, just för att den är rätt kort och så pass tight. Och därmed inte så praktisk att ha som ytterplagg, iaf här uppe. Här passar den nog bättre som höst- och vårponcho. Äiskäponcon däremot får man ju in lite kläder under också, så det är den modellen jag är lite ute efter. Fast med det jag tänker sticka nu blir nog min skapelse ett mellanting... :wink:
Användarens profilbild
Av Indiemorsan
solängel skrev:Jag har precis rivit upp och börjat om... eller, jag har stickat en provlapp och kör i tvättmaskinen just nu, för att se om jag kan använda ett mönster istället. Får se hur det blir.

Mamaponchon är rätt slimmad, ja. Om jag minns rätt så är det en liten påstickad "påse" för barnet. Eller en kil, typ. Fast öppningen för bebisen är ju hopsydd när man köper den ny, tanken är väl att man ska kunna ha den innan också, medan man är gravid. Eller minns jag fel nu? :hmm:

Själv tycker jag inte riktigt att mamaponchon är så snygg, just för att den är rätt kort och så pass tight. Och därmed inte så praktisk att ha som ytterplagg, iaf här uppe. Här passar den nog bättre som höst- och vårponcho. Äiskäponcon däremot får man ju in lite kläder under också, så det är den modellen jag är lite ute efter. Fast med det jag tänker sticka nu blir nog min skapelse ett mellanting... :wink:
Vad tråkigt att du fick repa upp, det är ju verkligen det tråkigaste som finns! Vad var det som blev fel?

Jag har ju inte sett mamaponchon i verkligheten, men tycker att det ser snyggt ut på bilderna att den är så slimmad. En av anledningarna till att jag vill ha en poncho i alla fall är att jag ska slippa ha så mycket kläder mellan mig och sjalen så att säga, tycker det blir så bökigt att knyta om man har för tjocka kläder på sig. Men det beror väl så klart också på hur kallt man har det där man bor... här är det mest fuktigt och blåsigt och, när jag tänker på det, inte alls idealiskt för poncho :oops: . Fast jag vill ha en ändå!
Användarens profilbild
Av solängel
Indiemorsan skrev:
solängel skrev:Jag har precis rivit upp och börjat om... eller, jag har stickat en provlapp och kör i tvättmaskinen just nu, för att se om jag kan använda ett mönster istället. Får se hur det blir.

Vad tråkigt att du fick repa upp, det är ju verkligen det tråkigaste som finns! Vad var det som blev fel?

Jag har ju inte sett mamaponchon i verkligheten, men tycker att det ser snyggt ut på bilderna att den är så slimmad. En av anledningarna till att jag vill ha en poncho i alla fall är att jag ska slippa ha så mycket kläder mellan mig och sjalen så att säga, tycker det blir så bökigt att knyta om man har för tjocka kläder på sig. Men det beror väl så klart också på hur kallt man har det där man bor... här är det mest fuktigt och blåsigt och, när jag tänker på det, inte alls idealiskt för poncho :oops: . Fast jag vill ha en ändå!
Det blev inte så bra, bara... jag stickade från spetsen och upp, men det blev knepigt. Jag har hittat ett mönster nu där man stickar från halsen och ner, med ökningar mitt fram och mitt bak, blir mycket snyggare! Fast det går lite mer garn, men å andra sidan blir den tjockare också. Eventuellt kommer jag att behöva sticka in kilar i sidan, men det kommer ju inte att synas efter tovningen.

Jo, det blir bökigt att knyta med mycket kläder på sig själv. När Martina var liten hade jag oftast vanliga kläder på mig och henne, bärskydd och jackan öppen. Jag sydde också en fleecetub som jag drog på mig, kunde värma magen och ryggen lite extra om det var riktigt kallt.
Användarens profilbild
Av tweed
Jag funderar på om man skulle kunna använda det här mönstret: http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 23&lang=se och fortsätta och göra den längre. Tycker mönstret är snyggt, liksom formen över axlarna, fast inte polokragen. När det gäller ev "påse" för barnet funderar jag på om man kan maska av och öka sen så att det blir ett lagom stort hål och sen sticka en panel som man monterar i hålet. evt skulle man ju kunna sy på ett vindtätande tyg på insidan av den så blir det ju lite mer skyddande. Men med min stickhastighet så skulle en poncho bli klar ungefär lagom tills Hanna tar studenten :roll:
Var får man förresten tag i billigt ullgarn?

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?