Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av KaIi
Hej, får man hänga på? :-D
Jag vill nog kalla mig för nybörjare trots att jag stickat sedan 08. Jag öppnade upp mig i v32 med Ophelia och fick så förbålt tråkigt i soff/säng arresten så jag lärde mig sticka/virka med hjälp av böcker.
Just nu så stickar jag ett par varma.byxor till Willow och slövirkar på en filt.
Mannen lånade boken Sticka till busiga barn
så det är viss UFO risk på byxorna nu efter att jag bläddrat i boken. Men jag ska härda ut! Ett projekt i taget, eller två, typ kanske...
Jag är verkligen inne i ett stickstim just nu :vågen: Jag kan nästan inte lägga ifrån mig stickorna, och jag kommer på nya projekt hela tiden. Det senaste är att jag vill sticka mig ett par mamelucker, tänker mig ett par tunna mjuka (kanske i M&K Alpaca Silk, tack för tipset Zandrama!) som avslutas i nått spetsmönster så man kan ha de under en kjol så ser det fint ut om det skulle råka titta fram. Nån som snubblat över ett sådant mönster kanske
Jag kan inte ha ull mot kroppen, så nu stickar jag en enkel väst (är nybörjare) i bomull. Som nästa projekt vill jag sticka en kofta. Hur är lin? Blir det väldigt strävt?
Av Ponyo
gurkan skrev:Jag kan inte ha ull mot kroppen, så nu stickar jag en enkel väst (är nybörjare) i bomull. Som nästa projekt vill jag sticka en kofta. Hur är lin? Blir det väldigt strävt?
Är du allergisk mot ull? Eller bara väldigt känslig?
Ponyo skrev:
gurkan skrev:Jag kan inte ha ull mot kroppen, så nu stickar jag en enkel väst (är nybörjare) i bomull. Som nästa projekt vill jag sticka en kofta. Hur är lin? Blir det väldigt strävt?
Väldigt känslig. Inget funkar. Inte ens angora.
Av Ponyo
gurkan skrev:
Ponyo skrev:
Angora och alpacka är ju superkliiga. Nej, du ska testa malabrigo lace. Den är helt underbar.
Jag är nämligen superkänslig jag med. Men den finaste babymerinon och cashmere funkar för mig. Ska jag skicka lite malabrigo så du får testa? Jag har redan skickat till Fryle :fnissa:
Jag har 500 meter superhärlig alpaca-bomullsblandning som jag vill sticka en väst eller bolero av. Den bör passa antingen ca 18-24 månader (strl 86) eller 3-4 år (strl 92-98). Stickfasthet ungefär 24-26 maskor/10 cm. Har ni några superfavoriter?

Edit: Jag vill gärna ha så lite garn som möjligt över och gärna hyfsat unisex modell.
kvarnkvik skrev:
glis skrev:Jag har just varit på stickkafé irl för första gången i mitt liv. Jag känner mig som en sådan fruktansvärd snobb. Det är klart att affären som cafét hölls i sätter sin prägel på vad folk stickar och det är mycket stora stickor och väldigt talande garner om man kan säga så. När jag tog fram mina sockor på stickor 2½ gjorde de flesta som såg det stora ögon. Jag tror ingen ens föreställde sig att jag stickat min kofta själv eftersom det är gjort på stickor 3,75...
Tack för att ni finns, ni som inte ryggar för stickor under 4 mm, spetsar och rundstickor.
Hehe, var du en udda fågel? :lol: Jo, jag är väl inte direkt förvånad över de stora stickorna och de pråliga garnerna, med tanke på stilen på butiken, men det är ju kul att få uppleva nåt nytt :lol: Här vore väl det omvända nästan lika udda, här kanske det sitter folk som inte stickar i ullgarn och inte vågar visa sina alster? :wink:
Innan jag hittade hit så stickade jag sporadiskt i tråkigt billigt acrylgarn med vanliga långa tunga stickor... Den här tråden har gjort mig till garnsnobb, garn ska numera vara majoritet ull, bomull eller möjligen lite lin och silke... Kan lova att det har blivit mycket dyrare att sticka sen jag hittade hit :Hahaa:
Användarens profilbild
Av tweed
Trulsamin skrev:
kvarnkvik skrev:
glis skrev:Jag har just varit på stickkafé irl för första gången i mitt liv. Jag känner mig som en sådan fruktansvärd snobb. Det är klart att affären som cafét hölls i sätter sin prägel på vad folk stickar och det är mycket stora stickor och väldigt talande garner om man kan säga så. När jag tog fram mina sockor på stickor 2½ gjorde de flesta som såg det stora ögon. Jag tror ingen ens föreställde sig att jag stickat min kofta själv eftersom det är gjort på stickor 3,75...
Tack för att ni finns, ni som inte ryggar för stickor under 4 mm, spetsar och rundstickor.
Hehe, var du en udda fågel? :lol: Jo, jag är väl inte direkt förvånad över de stora stickorna och de pråliga garnerna, med tanke på stilen på butiken, men det är ju kul att få uppleva nåt nytt :lol: Här vore väl det omvända nästan lika udda, här kanske det sitter folk som inte stickar i ullgarn och inte vågar visa sina alster? :wink:
Innan jag hittade hit så stickade jag sporadiskt i tråkigt billigt acrylgarn med vanliga långa tunga stickor... Den här tråden har gjort mig till garnsnobb, garn ska numera vara majoritet ull, bomull eller möjligen lite lin och silke... Kan lova att det har blivit mycket dyrare att sticka sen jag hittade hit :Hahaa:
Men roligare också va :mrgreen:
Användarens profilbild
Av tweed
zandrama skrev:Jag har 500 meter superhärlig alpaca-bomullsblandning som jag vill sticka en väst eller bolero av. Den bör passa antingen ca 18-24 månader (strl 86) eller 3-4 år (strl 92-98). Stickfasthet ungefär 24-26 maskor/10 cm. Har ni några superfavoriter?

Edit: Jag vill gärna ha så lite garn som möjligt över och gärna hyfsat unisex modell.
Den kombinationen har jag aldrig hört talas om innan, vad är det för garn?
kvarnkvik skrev:
Trulsamin skrev:
kvarnkvik skrev:
Men roligare också va :mrgreen:
MYCKET!!! Men måste säga att innan jag hittade hit skulle jag inte ens tänka tanken på att köpa ett nystan garn för 200 kronor bara för att det är så sjukt mjukt och fint :mrgreen: Eller för den delen köpa ett nystan garn med 1400 meter garn i och sticka upp... Jag har så mycket roligare idag, jag älskar sjalbarn, jag älskar sticktråden och jag älskar att sticka :vågen:
Tänkte visa vad som blivit klart sen sist :)

May morning shawl, inte säker på om jag visat den innan men gör det igen i så fall :)
Bild

Blöjbyxor, ett ufo som lilltösen växt ur och hon har ju nästan slutat med blöjor med men de får ligga till nästa barn helt enkelt..
Bild

Imorse blev jag klar med den här sjalen, gav bort den till mamma i födelsedagspresent idag :)
Bild

Mössa som legat ett år och väntat på en resårkant då den inte satt bra, det fick den häromdagen, massor av ufon har visst blivit klara
Bild
Ponyo skrev:
gurkan skrev:
Ponyo skrev:
Angora och alpacka är ju superkliiga. Nej, du ska testa malabrigo lace. Den är helt underbar.
Jag är nämligen superkänslig jag med. Men den finaste babymerinon och cashmere funkar för mig. Ska jag skicka lite malabrigo så du får testa? Jag har redan skickat till Fryle :fnissa:
Min mamma hade ett angoragarn som var så mjukt så mjukt. Stickade ett par handledsvärmare och fick ge bort dem, höll på att bli tokig.

Var i en stickaffär inne i stan och kvinnan i butiken såg på mig med misstroende när jag berättade att jag inte kunde ha ull. Inte merino, inte alpacka, inte nån ull alls. Kände på ett babygarn med alpacka och silke men det var helt stekt.

Om det finns något som det inte känns att det är ull i, så kör i vind! Skicka hit. :D
  • 1
  • 97
  • 98
  • 99
  • 100
  • 101
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?