Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Abunai skrev:
majo0322 skrev:
Abunai skrev:Jag tror jag håller på att bli knäpp på ett mönster jag precis fått hem. Jag har inte stickat så mycket mönsterstickning innan (alltså med flera färger så att det blir ett mönster; efter mönster har jag stickat en del) och jag kan inte fatta!

Jag ombeds öka arbetet till 62 maskor just efter att jag gjort klart mudden till mina vantar, och lyder, och sedan börjar jag sticka mönstret i 2 färger enligt pappret jag har. Det består av själva vanten som en mönsterenhet, och sedan en fristående enhet för tumkilen som börjar på 3 maskor - men dessa 3 maskor är utöver de 62 och finns alltså inte att sticka. Var ska de in? Ska jag bara plötsligt lägga upp dem från ingenstans när det inte står något om det i beskrivningen? Hur brukar man sticka vantar och tumkilar egentligen? :suck:
Vad är det för mönster? Har du en bild på det? Isf brukar det ofta gå att se var det ska in: ibland finns de yttersta första två av tre maskorna i tumkilen redan i resten av mönstret utan att det är utmärkt, och ibland får man helt enkelt bara öka dem. Det du gör är hur eller hur att öka en maksa på varje sida där tumkilen ska vara och sticka dessa enligt kilmönstret (ofta har tumkilen en enfärgad kant för att det ska vara lätt att öka snyggt).
Jag vågar inte ta bild på det eftersom det är copyrightat och sånt :oops: :) Men som sagt så är mönstret för själva tumkilen utanför den själva handdelen av vanten, men mitt på vanten finns ett stort svart område där det står att det betyder att man inte ska ha några maskor alls. Antar att man ska öka in de där tre första maskorna i tumkilen där det är svart...?
Det låter inte orimligt :) Du kan ju alltid jämföra med fotot på den färdiga vanten. Jag stickade ett par Rubai'yat mittens härom året, och funderade på om den konstruktionen liknar det du har? http://www.ravelry.com/patterns/library ... at-mittens
glis skrev: Den var snygg, men i mindre storlek :hmm: http://www.ravelry.com/patterns/library/maile-sweater den här har jag varit sugen på, kan till och med tänka mig att försöka få till den till mig själv...
Den var söt! Sambon godkände den också.
mly skrev:Jag har precis börjat på denna.
http://www.ravelry.com/patterns/library ... n-cardigan
Fin! Jag gillar modellen, men sambon tyckte den var lite tråkig. Vilken färger har du valt?
melon skrev: Om du stickar den i ett garn som har fler maskor/10cm än mönstrets rekommenderade 23 blir den mindre.
Jo, det är sant. Det är också ett alternativ. :hmm:
Får klura lite...
Av mly
CAKirre skrev:
glis skrev: Den var snygg, men i mindre storlek :hmm: http://www.ravelry.com/patterns/library/maile-sweater den här har jag varit sugen på, kan till och med tänka mig att försöka få till den till mig själv...
Den var söt! Sambon godkände den också.
mly skrev:Jag har precis börjat på denna.
http://www.ravelry.com/patterns/library ... n-cardigan
Fin! Jag gillar modellen, men sambon tyckte den var lite tråkig. Vilken färger har du valt?
melon skrev: Om du stickar den i ett garn som har fler maskor/10cm än mönstrets rekommenderade 23 blir den mindre.
Jo, det är sant. Det är också ett alternativ. :hmm:
Får klura lite...
Brun och cerise stickar jag i, blir häftigt.
mly skrev: Brun och cerise stickar jag i, blir häftigt.
Ah, härlig kombo! :love:
mly skrev:
CAKirre skrev:
mly skrev: Brun och cerise stickar jag i, blir häftigt.
Ah, härlig kombo! :love:
Japp, verkar bli jätte bra, garnet jag stickar i är LIMA FRÅN DROPS, helt underbart, caps look orkar inte sudda.
Brunt och cerise är jättefint. Stickade en kofta till M i den kombon, i Lucca Fino. Jättefin. Ända tills hon skulle vara duktig och la den smutsiga koftan direkt i tvättmaskinen, där jag sedan fyllde på med typ jeans... Den är fortfarande rätt fin, men i storlek sex månader ist för sex år. :roll: :lol:
mly skrev:
Björklöv skrev:Jag funderar på att sticka en "Kjole til lillesöster" i ettårspresent till kusinen, och tänkte få lite tips på ett passande garn till den :tumup:
Den har jag gjort, använde clown från Marks och katten, vilket strumpgarn som helst borde väl fungera..
Bild
Bild
Fin! Hur var den att sticka? Strumpgarn känns inte så mjuk och "lyxigt"
Av mly
Björklöv skrev:
mly skrev:
Björklöv skrev:Jag funderar på att sticka en "Kjole til lillesöster" i ettårspresent till kusinen, och tänkte få lite tips på ett passande garn till den :tumup:
Den har jag gjort, använde clown från Marks och katten, vilket strumpgarn som helst borde väl fungera..
Bild
Bild
Just detta är det bomull i så det är rätt mjukt, annars fungerar ju babyull, ungefär samma masktäthet.
Den va kul att sticka, lite långa varv i slutet men okej ändå.
Användarens profilbild
Av glis
Gah! Nu börjar jag titta på klänningsmönster till tösen, jag som inte vill ha en till slätstickning!

Jag behöver en lätt stickning, typ sockor, och en svår stickning med spetsar, kablar eller flerfärg. Just nu har jag två lätta och ingen svår. Helt galet i det läget att kolla på en till lätt ju. Men OM jag i alla fall skall göra det tror jag att jag skall göra en klänning av tösens kofta...
Bild
Fast utan ärmar och öppning fram, lite mer vidd i kjolen och kanske det andra mönstret som ingick i beskrivningen? Fast det är ju tråkigt att använda samma igen... Hmmm...
mly skrev:
Björklöv skrev:
mly skrev:
Bild
Bild
Just detta är det bomull i så det är rätt mjukt, annars fungerar ju babyull, ungefär samma masktäthet.
En perfekt TV-stickning alltså :)
Av mly
Björklöv skrev:
mly skrev:
Björklöv skrev:
mly skrev:
Bild
Bild
En perfekt TV-stickning alltså :)
Ja det kan man nog kalla det...
Ponyo skrev:
Aborre skrev:
majo0322 skrev: Jag menar sticka med enkelt garn, men väva med änden på baksidan så att den fastnar, ca tio maskor eller så. Under stickgarnet varannan maska, och över varannan. Här finns en film: http://www.knittingdaily.com/blogs/dail ... -ends.aspx, men man kan också oogla på weaving in ends as you knit

Det där såg ju ut att underlätta en hel del, måste prova det vid nästa färgbyte!
:iagree:
Det såg ju väldigt lätt ut! Men hur gör man om man stickar resårstickning? Ska man göra samma med garnet man väver fast på avigmaskorna som de visar på filmen?
  • 1
  • 93
  • 94
  • 95
  • 96
  • 97
  • 219
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?