- ons jan 16, 2013 21:58
Du kan ju alltid jämföra med fotot på den färdiga vanten. Jag stickade ett par Rubai'yat mittens härom året, och funderade på om den konstruktionen liknar det du har? http://www.ravelry.com/patterns/library ... at-mittens
Abunai skrev:Det låter inte orimligtmajo0322 skrev:Jag vågar inte ta bild på det eftersom det är copyrightat och såntAbunai skrev:Jag tror jag håller på att bli knäpp på ett mönster jag precis fått hem. Jag har inte stickat så mycket mönsterstickning innan (alltså med flera färger så att det blir ett mönster; efter mönster har jag stickat en del) och jag kan inte fatta!Vad är det för mönster? Har du en bild på det? Isf brukar det ofta gå att se var det ska in: ibland finns de yttersta första två av tre maskorna i tumkilen redan i resten av mönstret utan att det är utmärkt, och ibland får man helt enkelt bara öka dem. Det du gör är hur eller hur att öka en maksa på varje sida där tumkilen ska vara och sticka dessa enligt kilmönstret (ofta har tumkilen en enfärgad kant för att det ska vara lätt att öka snyggt).
Jag ombeds öka arbetet till 62 maskor just efter att jag gjort klart mudden till mina vantar, och lyder, och sedan börjar jag sticka mönstret i 2 färger enligt pappret jag har. Det består av själva vanten som en mönsterenhet, och sedan en fristående enhet för tumkilen som börjar på 3 maskor - men dessa 3 maskor är utöver de 62 och finns alltså inte att sticka. Var ska de in? Ska jag bara plötsligt lägga upp dem från ingenstans när det inte står något om det i beskrivningen? Hur brukar man sticka vantar och tumkilar egentligen? :suck:![]()
Men som sagt så är mönstret för själva tumkilen utanför den själva handdelen av vanten, men mitt på vanten finns ett stort svart område där det står att det betyder att man inte ska ha några maskor alls. Antar att man ska öka in de där tre första maskorna i tumkilen där det är svart...?

F feb-05 R nov-08 S okt-12