Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
CAKirre skrev:
Aborre skrev:Jag vill sticka en färgglad kofta i färgglatt zauberballgarn. Någon som har tips på en som skulle passa? Jag vill helst göra en traditionell cardigan men jag vet inte riktigt. Jag vill mest ha ett enkelt projekt utan så mycket detaljer som fungerar att sticka på när man är trött och inte orkar tänka.
Jag har inte riktigt koll zauberball, men jag har stickat denna till både sambon och mig och vi gillar dem båda två. Jag tror jag är mer fäst vid min än vad han är vid sin. :wink:
Fin!

Finns du på ravelry förresten? :D
Ponyo skrev:
CAKirre skrev:
Aborre skrev:Jag vill sticka en färgglad kofta i färgglatt zauberballgarn. Någon som har tips på en som skulle passa? Jag vill helst göra en traditionell cardigan men jag vet inte riktigt. Jag vill mest ha ett enkelt projekt utan så mycket detaljer som fungerar att sticka på när man är trött och inte orkar tänka.
Jag har inte riktigt koll zauberball, men jag har stickat denna till både sambon och mig och vi gillar dem båda två. Jag tror jag är mer fäst vid min än vad han är vid sin. :wink:
Fin!

Finns du på ravelry förresten? :D
Jo, det gör jag, men jag har aldrig testat att lägga upp någonting förrän nu och den bilden och texten var bara snabbupplagt. ;)
Har dock funderat på om jag ska lägga upp bilder på färdiga saker där.
Jag heter CAKirre
Aborre skrev:Jag har övervägt en simpel uppifrån och ner kofta, känns enkelt och bra men samtidigt vill jag ha lite variation. Tror jag. Har stickat tre eller fyra uppifrån och ner i varierande storlekar.

Dropskoftan har jag tittat på förut men det har varit något jag stört mig på. Tror det är halsöppningen. Kan inte sätta fingret på vad som stör men något är det. När jag satt och slökollade efter recept på zauberbollar så hittade jag en virkad som jag fastnade för. Går åt fyra nystan och det är vad jag har hemma om jag tar upp min nästan färdiga Haruni som inte blev jätte bra i färgerna. Mönstret syns knappt. Det är inte mycket kvar men det som är kvar är så tråååkigt ju. Bara massa omslag och intag :hide:
Om det är någonting du stör dig på ska du nog välja någon annan, annars kanske du blir som jag. ;)
Det är helt okej att repa upp ett projekt med inte är nöjd med! :this: :tumup:
Av Ponyo
Är jag trög? :hmm: (mindes inte ens mitt eget postnummer tidigare, så det finns risk)
Using 2 dpns, cast-on 12 sts (6 sts per needle.)
You’ll be knitting in the round. Switch to 4 dpns when necessary.
Round 1: k12
Round2: inc1,k3,inc1,k1,inc1,k3,inc1,k1(16sts)
Kolla varv 2. En massa maskor över.
En tråkig stickfasthetsfråga:

Om mönstret för en bomullströja anger 22m x 25v och jag får 20m x 27v med samma garn: ska jag då välja en sticka mindre eller kommer garnet inte räcka då för att det blir för många varv? Hänger bomull ut sig av tyngden eller blir den snarast bredare med tiden? Har aldrig stickat i bomull förut...
Av Ponyo
Aborre skrev:
Ponyo skrev:Är jag trög? :hmm: (mindes inte ens mitt eget postnummer tidigare, så det finns risk)
inc1,k3,inc1,k1,inc1,k3,inc1,k1

:hmm:
inc1= 2 maskor i en.
2+3+2+1+2+3+2+1=16 maskor
Ahh! Tack!
Av Ponyo
Aborre skrev:
Aborre skrev:
Ponyo skrev:
Aborre skrev:
Ponyo skrev:Är jag trög? :hmm: (mindes inte ens mitt eget postnummer tidigare, så det finns risk)

inc1= 2 maskor i en.
Men är inte inc1 bara en ökning?

Jo, men den görs i en maska :hmm:
Alltså att det inte är ett omslag utan två maskor i en maska. Stämmer det inte då?
Du har så rätt så rätt så :heart:
Majaå skrev:En tråkig stickfasthetsfråga:

Om mönstret för en bomullströja anger 22m x 25v och jag får 20m x 27v med samma garn: ska jag då välja en sticka mindre eller kommer garnet inte räcka då för att det blir för många varv? Hänger bomull ut sig av tyngden eller blir den snarast bredare med tiden? Har aldrig stickat i bomull förut...
Jag skulle testa att göra ett stickprov med en storlek med på maskan. Det kan ju vara så att du stickar löst, eller att de som skrivit rekommendationen stickar hårt.
Hur det är med formfasthet och bomull har jag inte så stor koll på, men bomullströjor kan ju bli lite tunga, så jag tror det är större risk att de hänger ut sig än att de blir breda.
Aborre skrev:
Aborre skrev:
Ponyo skrev:
Aborre skrev:

inc1= 2 maskor i en.
Men är inte inc1 bara en ökning?

Jo, men den görs i en maska :hmm:
Alltså att det inte är ett omslag utan två maskor i en maska. Stämmer det inte då?
Jag håller med Aborre. Jag tolkar det som att ökningen görs genom att man stickar "f&b" i en maska.
Av Ponyo
Ok, nu behöver jag hjälp igen.
Får inte riktigt till det, och kan inte hitta videos:
-WS make a cluster
1. put yarn in back as if to knit.
2. insert right needle into first stitch as if to purl. 3. purl the stitch.
You’ll have to bring yarn OVER the top of right needle only before it will be possible to purl the stitch. After you purl, you’ll have a weird looking entwined stitch or “cluster.”
It’s really just a super tight yarn-over. One cluster made.

-RS make a cluster
-put yarn in front as if to purl.
-insert right needle into first stitch as if to knit.
-knit the stitch.
You’ll have to take yarn OVER the top of right needle only before it will be possible to knit the stitch. After you knit, you’ll have a weird looking entwined stitch or “cluster.” It’s really just a super tight yarn-over. One cluster made.
Av Ponyo
Ponyo skrev:Ok, nu behöver jag hjälp igen.
Får inte riktigt till det, och kan inte hitta videos:
-WS make a cluster
1. put yarn in back as if to knit.
2. insert right needle into first stitch as if to purl. 3. purl the stitch.
You’ll have to bring yarn OVER the top of right needle only before it will be possible to purl the stitch. After you purl, you’ll have a weird looking entwined stitch or “cluster.”
It’s really just a super tight yarn-over. One cluster made.

-RS make a cluster
-put yarn in front as if to purl.
-insert right needle into first stitch as if to knit.
-knit the stitch.
You’ll have to take yarn OVER the top of right needle only before it will be possible to knit the stitch. After you knit, you’ll have a weird looking entwined stitch or “cluster.” It’s really just a super tight yarn-over. One cluster made.
Ahh, nu ramlade polletten ned. Det ska kanske bli en extra maska. :tumup:
Användarens profilbild
Av tweed
Ponyo skrev:Oj, råkade visst köpa ett mönster till:
Bild
V ville ha dem med ugglor
De där har jag tänkt att köpa och använda diagrammen till vantar och mössa till min man, jägaren :D i handspunnet garn i olika naturfärger hade jag tänkt mig :mrgreen:
Av Ponyo
kvarnkvik skrev:
Ponyo skrev:Oj, råkade visst köpa ett mönster till:
Bild
V ville ha dem med ugglor
De där har jag tänkt att köpa och använda diagrammen till vantar och mössa till min man, jägaren :D i handspunnet garn i olika naturfärger hade jag tänkt mig :mrgreen:
:tumup:
Av gurkan
När jag läser om att sticka strumpor på strumpstickor så står det att de maskor som hör till hälen stickas fram och tillbaka (som jag tolkat det) på den strumpstickan där de sitter, och sedan plockas maskor upp för att få ihop foten. Jag har en liten rundsticka, och inga strumpstickor. Hur gör jag då?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?