Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon skrev:
Juliusdotter skrev:Nu har jag kollat in alla (tror jag) filmerna på de finska varianterna på sidan som melon länkade till förut och nu kan jag bara finna en video som gör ungefär som mig. Så jag får nog konstatera att varianten jag gör inte är så flitigt förekommande, i vart fall inte på youtube :)
Menar du att du kollat alla Neulakinnas eller samtliga filmer?
Har försökt kolla de filmer som ligger under de finska beskrivningarna
melon skrev:Vantarna är klara!

Bild

Bild

"Mammenstygn" enligt Neulakinnas och garnet är ett fyrtrådigt ullgarn. Flätan är från sidan jag nämnt tidigare i tråden och de var jättekul att göra! Jag spegelvände flätan på andra vanten.
Wow! o vilka flätor!
Jag är ju självlärd nybörjare inom nålbindning och har hittills bara gjort mössor och sockar som börjar från toppen. Och det går bra. Men nu har jag försökt att börja i andra änden, alltså göra en lång remsa (luftmaskor som det skulle heta om det var virkning) och sedan ta ihop till en ring och fortsätta runt (som fasta maskor, för att fortsätta virkningsanalogin i brist på nålbindningstermer ;)). Och det funkar inte! Jag har kollat på youtube-klipp och tycker jag gör precis likadant, men det snor sig ett halvt varv hela tiden. Jag är jättenoga med att remsan inte ska snurra sig innan jag tar ihop den till en ring, men när jag väl börjar så blir maskorna som upp och ner och remsan snurrad, trots att jag tycker jag gör precis likadant som annars. Jag fattar inte varför.
Är det någon som känner igen det? Är det något trick jag missat? :hmm:
Miltonia skrev:Jag är ju självlärd nybörjare inom nålbindning och har hittills bara gjort mössor och sockar som börjar från toppen. Och det går bra. Men nu har jag försökt att börja i andra änden, alltså göra en lång remsa (luftmaskor som det skulle heta om det var virkning) och sedan ta ihop till en ring och fortsätta runt (som fasta maskor, för att fortsätta virkningsanalogin i brist på nålbindningstermer ;)). Och det funkar inte! Jag har kollat på youtube-klipp och tycker jag gör precis likadant, men det snor sig ett halvt varv hela tiden. Jag är jättenoga med att remsan inte ska snurra sig innan jag tar ihop den till en ring, men när jag väl börjar så blir maskorna som upp och ner och remsan snurrad, trots att jag tycker jag gör precis likadant som annars. Jag fattar inte varför.
När mina elever får detta problem (du är inte ensam), gång på gång fast de tittar jätte noga för att inte få den blivande ringen snurrad, brukar jag ge dem tippset att sätta en markering där de tog fast i svansen när de satte ihopp den, jobba tillbaka och nu ta i den andra sidan som inte har markeringen. Hoppas duu fattar och lyckas.
Juliusdotter skrev:
Miltonia skrev:Jag är ju självlärd nybörjare inom nålbindning och har hittills bara gjort mössor och sockar som börjar från toppen. Och det går bra. Men nu har jag försökt att börja i andra änden, alltså göra en lång remsa (luftmaskor som det skulle heta om det var virkning) och sedan ta ihop till en ring och fortsätta runt (som fasta maskor, för att fortsätta virkningsanalogin i brist på nålbindningstermer ;)). Och det funkar inte! Jag har kollat på youtube-klipp och tycker jag gör precis likadant, men det snor sig ett halvt varv hela tiden. Jag är jättenoga med att remsan inte ska snurra sig innan jag tar ihop den till en ring, men när jag väl börjar så blir maskorna som upp och ner och remsan snurrad, trots att jag tycker jag gör precis likadant som annars. Jag fattar inte varför.
När mina elever får detta problem (du är inte ensam), gång på gång fast de tittar jätte noga för att inte få den blivande ringen snurrad, brukar jag ge dem tippset att sätta en markering där de tog fast i svansen när de satte ihopp den, jobba tillbaka och nu ta i den andra sidan som inte har markeringen. Hoppas duu fattar och lyckas.
Men... blir det inte upp och ner då? :hmm: Så att man liksom binder på undersidan?
Eller, jag vet inte. Jag ska testa. Tack så mycket för tipset! :tumup:
Känner igen det, tack och lov lyckades jag bara en gång med det. Lärde mig sedan att jag måste vrida det hela mera än vad jag hade trott. Ta lite gammalt ull, kör en remsa, som inte är såååå lång och kör runt. Blir det fel, då är det inte lika mycket jobb och jag tycker det är enkalre än att nålbinda tillbaka för att det har blivit fel. Ser du sedan hur det ska vara, kör på riktigt. Men J's tips med att markera får man komma ihåg, när det gäller ett arbete där man inte kan öva lika enkelt som i det här fallet. Smart :tumup:
Juliusdotter skrev:Har lagt upp bilder på min blogg i hur jag nålbinder. Passade då även på att försöka visa problemet Miltonia tar upp. Fattar inte vad jag gör för fel men lyckas inte lägga upp bilderna här, men bild nio och tio visar just det momentet.
Jättebra bilder! :tumup:
Nico skrev:
Känner igen det, tack och lov lyckades jag bara en gång med det. Lärde mig sedan att jag måste vrida det hela mera än vad jag hade trott. Ta lite gammalt ull, kör en remsa, som inte är såååå lång och kör runt. Blir det fel, då är det inte lika mycket jobb och jag tycker det är enkalre än att nålbinda tillbaka för att det har blivit fel. Ser du sedan hur det ska vara, kör på riktigt. Men J's tips med att markera får man komma ihåg, när det gäller ett arbete där man inte kan öva lika enkelt som i det här fallet. Smart :tumup:
Jag testade lite igår. Det blev fel, precis som vanligt :roll: , de första fem gångerna men sedan plötsligt så blev det rätt! :vågen: Då slutade jag, men jag ska testa idag igen för att se om det bara var en tillfällig lyckträff eller om jag lyckats komma på hur man gör...
melon skrev:
Juliusdotter skrev:Enklaste varianten jag gör är; tar i en ögla från föregående varv (det du kallar framför tummen, men jag ser det mer som nedom tummen), lyfter av den äldsta ögla som finns på tummen (jag har oftast mer än en ögla på tummen) med nålen virder om nålen bakom tummen , sticker nålen genom de öglor som finns på tummen. Ett stygn är gjort. (Fast denna variant använder jag knappt själv, för utom då jag lär ut :) )

Oftast tar jag med en ögla (den senaste som lyftest av) bakom tummen innan jag drar nålen genom öglorna på tummen. Hur jag fångar upp öglan och hur jag vrider nålen varierar hur på jag vill att stygnet skall bli. Även villken ögla jag tar från föregående varv varierar för vilken struktur jag vill ha.
Jag är inte riktigt med på meningen "med nålen vrider om nålen bakom tummen". Det hade verkligen varit kul att se foton på alla varianter du kan, men du tar kanske inte så mycket kort?
Nu har jag bilder på några varianter, alla bygger de på en och samma grund. Mer info i bloggen
Bild Bild Bild Bild
Hittills har jag (tydligen) använt mig av ett stygn som heter Mammen-stitch. Nu ska jag göra en mössa som jag gärna vill ska bli lite tjockare. Någon som har förslag på vilket stygn jag ska använda då?
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?