Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

dianaj skrev:
zandrama skrev:Det här blir förresten nästa projekt, i gräsgrönt:
Bild
Jag hoppas verkligen att det blir bra. Sen ska jag göra en efter samma mönster men utan strukturstickningen i ett jätteläckert ojämnt bomullsgarn i bebisstorlek. Jag hoppas verkligen att det blir bra.

Mycket av det jag har stickat finns förövrigt på min blogg.
vad fin den är, är den stickad i ett stort stycke?
Det är Yll&Tylls mönster och stickad i fem delar (bak, höger fram, vänster fram, två ärmar). Men den verkar ändå rätt lätt tycker jag. Mönstret är i princip fyrdubbel mosstickning, utom kanterna som är dubbel mosstickning.
Av Emmiez
zandrama skrev:
Emmiez skrev:jag håller på att sticka dessa byxorna
man stickar rundsticka, uppifrån och när man skall öka för grenen står det såhär:

(...har 92-96-100 (104-108) m... ) Nu ökas det 1 m på varje sida om 4 m mitt fram (dvs 2 m på varje sida om mark.) – SE ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på vartannat v totalt 8-9-9 (10-11) ggr = 108-114-118 (124-130) m.

Såhär tänkte jag, ökas 1 maska på varje sida om 4 maskor, dvs sticka en maska, öka en, sticka en, öka en, (nu är mitt mark) sticka en, öka en, sticka en, öka en, altså öka 4 maskor på varje varv. 2 m på varje sida om mark.. sen inser jag att jag får det inte rätt med ökningen.. jag skall tydligen bara öka 2 m /varv.. :hmm:

kan någon vänlig själ förklara hur sjutton dom menar egentligen? för jag förstår inte..
Jag skulle tolka det som sticka massa, öka en, sticka 2 (mittmarkering) sticka 2, öka en, sticka massa. Förstår du hur jag menar? Du ökar en maska två maskor bort från mittmarkeringan på varje sida om mitten. Så jo, det blir 2 maskor/varv du ökar.
okej, ja tror jag förstår hur du menar. men varför skriver dom så konstigt då :siishah: ditt förstod jag iallafall.. får repa upp några varv och öka sådär :)
Å vilken perfekt tråd nu när jag vågat mig på att sticka! :app:

Bild
En närbild på mitt projekt för stunden, som förhoppningsvis ska bli en mössa till mig själv!

Så här som nybörjare blir det en del repa upp och sticka om har jag märkt... :roll: men det är rätt skoj ändå! :wink:

(mer bilder och text finns i bloggen)

Så bra med lite länktips i TS också! Det gjorde mig glad att se! :-D
Nääääää, jag måste repa upp min dragspelsbasker :purskis: Den blir ju helt gigantisk, så här ungefär: :sjuk:
Den såg ju så fin ut på bild, men på mitt minihuvud bara skrattframkallande... Åh vad tråkigt det känns. Jag hatar att repa upp och göra om, men jag vill ju ha en fin randig mössa så jag har inget val. Frågan är ju hur långt jag ska ta upp den. Är det bara att ta upp så långt jag tycker och sen minska efter beskrivningen eller blir det fel då?
Användarens profilbild
Av tweed
Knyttet & K skrev:Nääääää, jag måste repa upp min dragspelsbasker :purskis: Den blir ju helt gigantisk, så här ungefär: :sjuk:
Den såg ju så fin ut på bild, men på mitt minihuvud bara skrattframkallande... Åh vad tråkigt det känns. Jag hatar att repa upp och göra om, men jag vill ju ha en fin randig mössa så jag har inget val. Frågan är ju hur långt jag ska ta upp den. Är det bara att ta upp så långt jag tycker och sen minska efter beskrivningen eller blir det fel då?
Jobbigt! Jag vet inte hur du ska göra, jag är inte så mycket för att sitta och läsa på en massa om hur man ska gå till väga för att räkna om så jag brukar chansa och höfta ganska vilt :hide: Har därför inga tips att ge :roll:

Men jag vill också göra en dragspelsbasker, har du förresten sett på ilsefins blogg att det finns beskrivning på likadana pulsvärmare också?
Fast jag har inte riktigt fattat vad man har pulsvärmare till, jag är väl inte tillräckligt frusen helt enkelt. Men fina var dom
Knyttet & K - Oh no! :(
kvarnvik skrev:Fast jag har inte riktigt fattat vad man har pulsvärmare till, jag är väl inte tillräckligt frusen helt enkelt. Men fina var dom
Pulsvärmare är ju underbara! :vågen:
Helt perfekta ffa när tröjärmarna inte vill räcka riktigt ända ned (att vara lång = långa armar och allmänt frusen är ingen vidare bra kombination... :roll: )

Var hittar man den där beskrivningen? Har tänkt sticka sånna av det garn som blir kvar efter mössan hade jag tänkt, på samma sätt som mössan, med aviga och räta ränder. Hade iofs tänkt sticka på frihand bara, men finns det en beskrivning som kan det kanske vara bra att testa att följa den? :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
CrazyMagpie skrev:Knyttet & K - Oh no! :(
kvarnvik skrev:Fast jag har inte riktigt fattat vad man har pulsvärmare till, jag är väl inte tillräckligt frusen helt enkelt. Men fina var dom
Pulsvärmare är ju underbara! :vågen:
Helt perfekta ffa när tröjärmarna inte vill räcka riktigt ända ned (att vara lång = långa armar och allmänt frusen är ingen vidare bra kombination... :roll: )

Var hittar man den där beskrivningen? Har tänkt sticka sånna av det garn som blir kvar efter mössan hade jag tänkt, på samma sätt som mössan, med aviga och räta ränder. Hade iofs tänkt sticka på frihand bara, men finns det en beskrivning som kan det kanske vara bra att testa att följa den? :wink:
Här finns mönstret: http://www.webtrotter.se/ilsefin/files/ ... muddar.pdf
Min långa kompis som just har åkt hem sa också just det, att det var bra när ärmarna är för korta. Jag är en kortis så jag har aldrig såna problem :mrgreen:
Användarens profilbild
Av ellla
Hejhej!
Åh vilken rolig tråd!!! Jag stickar massor. Just nu blir det mest bebissaker. fast jag har otroligt svårt att bli klar med det jag håller på med. Min UFO-låda är stooor. just nu håller jag mest på med en grön åkpåse i hemfärgat ganr som ska tovas, fler sockar till bebisen, en mössa till mig, blöjbyxor med roliga mönster....

Ett tips om man ska tova saker är att göra en provlapp, mäta hur stor den är på längden och bredden och tova den. Sen mäter man bara hur stor den blev efteråt! Är man riktigt ordningssam sätter man fast den lilla lappen på ett papper eller i en plastficka och skriver ner vilket garn det var, hur mycket det krympte osv på samma ställe så behöver man inte göra om det fler gånger med samma garnsort! (jag tänker att jag SKA göra så, man efter tovandet och mätandet så kommer jag av mig...)

Det var roliga länkar till garnbutiker! fast jag får inte köpa mer garn just nu för sambon, har tycker att jag har för mycket redan... helt fel såklart!

Jag önskar mig också ett knitpicksset! fast när jag såg dem första gången hade jag just köpt ett Denise-set, typ samma men i plast, för att det skulle vara så praktiskt att ha stickor som man kan flyga med... Annars använder jag nästan bara trästickor, det flyter lättare när man stickar tycker jag och maskorna blir jämnare...

Nej, nu ska jag sluta skriva, blev bara s glad när jag hittade en stick-tråd!!!
ellla skrev:Hejhej!
Åh vilken rolig tråd!!! Jag stickar massor. Just nu blir det mest bebissaker. fast jag har otroligt svårt att bli klar med det jag håller på med. Min UFO-låda är stooor. just nu håller jag mest på med en grön åkpåse i hemfärgat ganr som ska tovas, fler sockar till bebisen, en mössa till mig, blöjbyxor med roliga mönster....
Vad gör du för åkpåse? Är det en med ärmar eller en sån man har i vagnen och stoppar ner bebisen i? Jag har tänkt ett tag att jag skulle vilja göra det senare och har lite idéer om hur den ska se ut men inget som är bestämt :D
va kul med en sticktråd :vågen: jag är ju iofs mer en vikare men stickar gärna också :D mitt senaste projekt blev ganska nyss klart, en kofta åt färska systersonen. jag blev nöjd, den var väldsigt rolig att sticka:

Bild

mönstret är "baby yoda" från ravelry.
Elin G skrev:Jag är i desperat behov av strumpstickor strl 5,5. Hela familjen är sjuk, så jag kan inte åka iväg och handla. Finns det nån webshop som inte tar okristligt mycket i frakt?
Du stickar händelsevis inte lite hårt? Jag hittade en webshop som hade fraktfritt, men de hade bara strumpstickor 6 och 7 :D

Garnhärvan har jag för mig har fast frakt 20 kr, ialla fall förut.
Kaffemoster skrev:
Elin G skrev:Jag är i desperat behov av strumpstickor strl 5,5. Hela familjen är sjuk, så jag kan inte åka iväg och handla. Finns det nån webshop som inte tar okristligt mycket i frakt?
Du stickar händelsevis inte lite hårt? Jag hittade en webshop som hade fraktfritt, men de hade bara strumpstickor 6 och 7 :D

Annars har jag som du kan få låna.
Jag kan inte se något akut behov för mig att använda mina, och skulle jag behöva sticka något med 5,5 kan jag göra det med magic loop.

Skicka PM med en adress så kan jag posta dem i eftermiddag.
Användarens profilbild
Av Elin G
Kaffemoster skrev:
Kaffemoster skrev:

Annars har jag som du kan få låna.
Jag kan inte se något akut behov för mig att använda mina, och skulle jag behöva sticka något med 5,5 kan jag göra det med magic loop.

Skicka PM med en adress så kan jag posta dem i eftermiddag.
I love you :heart: Jag lånar hemskt gärna dina stickor. Pm:ar adress på en gång!
Sockarna är klara om sisårdär max 30 minuter och jag gick för att hitta mina nr 4 stickor. Som jag inte hade! :shock: :o
Så nu sitter jag här och ska göra en stickbeställning. Frågan är väl då om man ska slå till på knitpicks ( :twisted: ) eller om jag bara ska beställa de jag behöver, dvs vanliga nr 4 & 2,5 och strumpstickor 2,5; 3,5 och 4, eller om jag bara ska beställa de jag har akut behov av (nr 4). :?

Stickor behöver jag i vilket fall som helst annars kan jag inte börja på koftan jag ska sticka.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 267
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?