Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Maddemoa skrev:
MuuM skrev:
Fryle skrev:
Maddemoa skrev:
Trulsamin skrev:
Fryle skrev:
Fryle skrev:
Fryle skrev:
Snurrfian skrev:
MuuM skrev:
Fryle skrev:Jag funderar på något djärvt:

-Vara med på min första Mystery KAL
-För första gången sticka på engelska.

http://www.ravelry.com/patterns/library ... -feather-6
Men vänta nu... HUR hamnade det där mönstret i min kö?! :hmm:
Konstig smittsam sjukdom det där... ;) Jag gillar egentligen inte att behöva lägga upp en massa maskor, men jag tänker göra ett försök! ;)
:fnissa:

Vilket garn kommer ni att använda?
Jag har rotat fram två sockgarn ur gömmorna. Kanske inte det mest ultimata till en sjal, men detta är ju mitt första engelska försök, tillika min första riktiga KAL.
Nu precis kom första ledtråden. Jag har ännu inte läst igenom den, har ni?
Jag har skummat första ledtråden, har inte bestämt mig för om jag gillar det eller inte ;) Har inte bestämt garn heller för den delen...
Jag lade upp alla maskorna ikväll. Eller trodde det i alla fall. Klippte av garnet och insåg att jag läst på fel siffror och lagt upp 572 ist för 587 :duh: fick bli en knut och så några maskor till.
Och jag har bestämt mig för att hoppa över projektet helt. Jag blir trött redan av att läsa början på de engelska instruktionerna och känner att jag nog mår bäst av att sticka något jag kan och tycker är roligt. :D
Jag är strax klar med första ledtråden och den var rätt tråkig. Men jag framhärdar, jag är nyfiken på konstruktionen.
Jag hinner nog klart ikväll lagom till nästa ledtråd. Mycket rätstickning var det men funkar ju fint i tvsoffan :tumup:
Jag tänkte plocka fram garn och lägga upp maskorna ikväll... Lämnade in min symaskin på service så jag har megaångest för att jag inte kan sy (Jag menar eftersom jag använt den alls senaste tiden men ändå)
Amaltea skrev:Sista dagen på Drops ullrea närmar sig, ett tips såhär i sommarvärmen :roll:
Tack för tipset!
Gick och köpte garn till två tröjor, nu vet jag ju att Karisma töjer sig en hel del, så jag lagt till det i beräkningarna. ;)
Tänkte slänga iväg en fråga angående ett garn. Heaven's Hand Wool Classic har jag hittat på en av garnbutikerna i stan och det verkar väldigt trevligt. Dock är det egentligen på tok för tunt för tröjan jag funderar på att göra, Cherie Amour, men jag har i och för sig gjort den tidigare med ett tunnare garn än vad som är tänkt i beskrivningen. Dock funderade vi på om man skulle ta Heaven's Hand dubbelt...
Eller har ni något annat garn som ni tror skulle kunna passa? Jag skulle gärna vilja känna på det innan jag handlar, så det begränsar ju lite.
Användarens profilbild
Av berit
CAKirre skrev:
Amaltea skrev:Sista dagen på Drops ullrea närmar sig, ett tips såhär i sommarvärmen :roll:
Tack för tipset!
Gick och köpte garn till två tröjor, nu vet jag ju att Karisma töjer sig en hel del, så jag lagt till det i beräkningarna. ;)
Åh, jag skulle gärna veta hur det går sen. Eller om du (eller nån annan) stickat nåt i karisma tidigare. Hur är det? Har så dåligt omdöme på ravelry så jag vågar inte köpa, men det är väldigt fint tycker jag (och billigt :oops: ) så jag känner mig sugen varje gång jag ser det.
berit skrev:
CAKirre skrev:
Tack för tipset!
Åh, jag skulle gärna veta hur det går sen. Eller om du (eller nån annan) stickat nåt i karisma tidigare. Hur är det? Har så dåligt omdöme på ravelry så jag vågar inte köpa, men det är väldigt fint tycker jag (och billigt :oops: ) så jag känner mig sugen varje gång jag ser det.
Jag har bara stickat småplagg, typ vantar och nå'n mössa i Karisma. De har vuxit i tvätten, kan man säga.
berit skrev:
CAKirre skrev:
Tack för tipset!
Jag har stickat tröja till sambon i det. Den har vuxit en halv storlek, men sedan stannat där. Jag har nog rätt ordinär stickfasthet på min stickning. Tänkte gå ner en storlek i stickorna på de två tröjor jag har köpt till nu. Sambon ville gärna ha en likadan tröja till, trots att den han har nu vuxit sig lite för stor.
Flera av Drops garner växer har jag upptäckt, vet inte om du minns min förtvivlan över en kofta jag stickade till mig själv i Nepal (om jag inte minns fel), den blev jättefin med sitt spetsmönster, men när jag sköljde upp den så växte den två storlekar! Har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska göra med den...
Har även stickat en tröja i Alaska till sambon och den växte nästan två storlekar...

Annars är det rätt sköna garner och Karisma verkar inte noppa för sambon, trots att det just nu är den tröja han använder mest. Det enda som har funkat för mig att tvätta de plaggen med för att de inte ska bli alldeles statiska och sträva är tvättnötter. Har testat ättika i sköljvattnet och specialtvättmedel för ull och siden, men det gjorde ingen skillnad.
Av Ponyo
CAKirre skrev:Tänkte slänga iväg en fråga angående ett garn. Heaven's Hand Wool Classic har jag hittat på en av garnbutikerna i stan och det verkar väldigt trevligt. Dock är det egentligen på tok för tunt för tröjan jag funderar på att göra, Cherie Amour, men jag har i och för sig gjort den tidigare med ett tunnare garn än vad som är tänkt i beskrivningen. Dock funderade vi på om man skulle ta Heaven's Hand dubbelt...
Eller har ni något annat garn som ni tror skulle kunna passa? Jag skulle gärna vilja känna på det innan jag handlar, så det begränsar ju lite.
Jag har stickat två tröjor i heavens hand. Väldigt vackert färgat, men ack så stickigt.

Vill du ha mina två tröjor att repa upp, och sticka dubbelt med, så får du gärna det. (Den ena är toklila, den andra marinblå). Jag älskar att repa upp och härva och tvätta. Och jag har velat bli av med båda länge nu.
Användarens profilbild
Av Mosan
Jag har råkat fästa trådarna på fel sida av en krage som ska vikas och man ser det jag fäst på utsidan. Jag har klippt av tråden och det kan inte vara mycket kvar att sy av.
Vad tycker ni? Ska jag försöka peta loss det jag fäst och försöka fästa på nytt på insidan av kragen eller ska jag låta det vara?
Ponyo skrev:
CAKirre skrev:Tänkte slänga iväg en fråga angående ett garn. Heaven's Hand Wool Classic har jag hittat på en av garnbutikerna i stan och det verkar väldigt trevligt. Dock är det egentligen på tok för tunt för tröjan jag funderar på att göra, Cherie Amour, men jag har i och för sig gjort den tidigare med ett tunnare garn än vad som är tänkt i beskrivningen. Dock funderade vi på om man skulle ta Heaven's Hand dubbelt...
Jag har stickat två tröjor i heavens hand. Väldigt vackert färgat, men ack så stickigt.

Vill du ha mina två tröjor att repa upp, och sticka dubbelt med, så får du gärna det. (Den ena är toklila, den andra marinblå). Jag älskar att repa upp och härva och tvätta. Och jag har velat bli av med båda länge nu.
Ja, det var väldigt vackert,men det kändes som om det hade stickighetstendenser. Dock är det ett väldigt frestande erbjudande, går det att vänta med svaret några dagar? Sambon övertalade mig att provköpa en härva/nystan för att teststicka i det och se om det skulle passa. Tänkte försöka få till det i veckan.
Mosan skrev:Jag har råkat fästa trådarna på fel sida av en krage som ska vikas och man ser det jag fäst på utsidan. Jag har klippt av tråden och det kan inte vara mycket kvar att sy av.
Vad tycker ni? Ska jag försöka peta loss det jag fäst och försöka fästa på nytt på insidan av kragen eller ska jag låta det vara?
Svår fråga. Hur mycket stör det dig? Är det bara du som ser det, så där som det brukar vara när man gjort något själv, ingen annan ser det man själv anser är stora skavanker? Kan du skarva tråden? Är risken att det blir förstört om du petar loss?
Användarens profilbild
Av Mosan
CAKirre skrev:
Mosan skrev:Jag har råkat fästa trådarna på fel sida av en krage som ska vikas och man ser det jag fäst på utsidan. Jag har klippt av tråden och det kan inte vara mycket kvar att sy av.
Svår fråga. Hur mycket stör det dig? Är det bara du som ser det, så där som det brukar vara när man gjort något själv, ingen annan ser det man själv anser är stora skavanker? Kan du skarva tråden? Är risken att det blir förstört om du petar loss?
Det stör mig rätt mycket faktiskt. Ska nog försöka peta loss men det blir svårt att fästa sen.
Användarens profilbild
Av isbl
Mosan skrev:
CAKirre skrev:
Det stör mig rätt mycket faktiskt. Ska nog försöka peta loss men det blir svårt att fästa sen.
Virknål kanske kan hjälpa? Eller knyta fast en annan tråd i änden för att lättare kunna fästa och sen klippa igen.
isbl skrev:
Mosan skrev:
CAKirre skrev:
Virknål kanske kan hjälpa? Eller knyta fast en annan tråd i änden för att lättare kunna fästa och sen klippa igen.
Man kan ju köra den långsamma vägen, man sätter nålen under maskorna först och sen trär man i tråden och så drar man igenom, då är man inte beroende av hur lång tråden är
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92
  • 198
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?