Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Fab
Hej!
Jag vill sticka en sommarsjal/scarf för att piffa upp outfitten ibland (inte trekantig). Jag har ett ljusblått tunt garn och jag vill att den ska bli "luftig" och nätt, alltså i något snyggt hål-mönster men har inte hittat något jag fallit för.

Någon som vill ge tips så blir jag glad!
Fab skrev:Hej!
Jag vill sticka en sommarsjal/scarf för att piffa upp outfitten ibland (inte trekantig). Jag har ett ljusblått tunt garn och jag vill att den ska bli "luftig" och nätt, alltså i något snyggt hål-mönster men har inte hittat något jag fallit för.

Om du har hittat någon trekantig sjal där du gillar mönstret kan du lätt göra en avlång scarf av samma mönster. Leta upp diagrammet för själva mönstret och räkna ut hur många maskor rapporten är på. Lägg sedan upp antal maskor så att det går jämnt ut + 2-3 kantmaskor per sida och sticka så långt som du vill ha det. Börja och sluta med några varv rätstickning så att du får en snygg kant.
MuuM skrev:Zandrama och andra som avskräckts av mina gnällanden på muscher.

Här är en bättre teknik, tagen från boken "Klassisk stickning":

Sticka 1 rm utan att lyfta maskan från vänster sticka, [omslag, 1 rm i samma maska] 3 gånger, släpp över maskan på höger sticka, blir 7 maskor i samma maska.

*För in vänster sticka i den 2a maskan från spetsen på högra stickan och dra den över den första maskan, repetera från * ytterligare 5 gånger, vilket ger en musch och lämnar 1 maska på stickan.

På stickcafét jag var på häromveckan var det någon som gjorde ytterligare en variant, så det finns fler. Man kan typ göra 7 maskor i samma maska, i främre och bakre maskbågen, vända arbetet på en gång och sticka ihop dem och sen vända tillbaka. Säger till om jag hittar någon ännu bättre beskrivning på det.
Det måste jag testa. Muscher är inte kul (men snyggt är det.)
Av Fab
linafelicia skrev:
Fab skrev:Hej!

Om du har hittat någon trekantig sjal där du gillar mönstret kan du lätt göra en avlång scarf av samma mönster. Leta upp diagrammet för själva mönstret och räkna ut hur många maskor rapporten är på. Lägg sedan upp antal maskor så att det går jämnt ut + 2-3 kantmaskor per sida och sticka så långt som du vill ha det. Börja och sluta med några varv rätstickning så att du får en snygg kant.
Tack för tipset!
Det breddar alternativen lite, eftersom det finns så många snygga trekantssjalar.
Användarens profilbild
Av Moson
Är det någon här som ska med på knit in public day på Sergels torg imorgon?
Moson skrev:Är det någon här som ska med på knit in public day på Sergels torg imorgon?
Nej, vi ska ju S-T-Ä-D-A. :hopmad:
Hur DUM är jag inte som sa att vi skulle göra det imorgon?! :gaah: :duh: :notworking:
MuuM skrev:Zandrama och andra som avskräckts av mina gnällanden på muscher.

Här är en bättre teknik, tagen från boken "Klassisk stickning":

Sticka 1 rm utan att lyfta maskan från vänster sticka, [omslag, 1 rm i samma maska] 3 gånger, släpp över maskan på höger sticka, blir 7 maskor i samma maska.

*För in vänster sticka i den 2a maskan från spetsen på högra stickan och dra den över den första maskan, repetera från * ytterligare 5 gånger, vilket ger en musch och lämnar 1 maska på stickan.

På stickcafét jag var på häromveckan var det någon som gjorde ytterligare en variant, så det finns fler. Man kan typ göra 7 maskor i samma maska, i främre och bakre maskbågen, vända arbetet på en gång och sticka ihop dem och sen vända tillbaka. Säger till om jag hittar någon ännu bättre beskrivning på det.
Det låter obegripligt, men det brukar ordna sig när man väl sitter där. Tack!
Användarens profilbild
Av Moson
zandrama skrev:
Moson skrev:Är det någon här som ska med på knit in public day på Sergels torg imorgon?
Hur DUM är jag inte som sa att vi skulle göra det imorgon?! :gaah: :duh: :notworking:
Kan inte barnvakten städa istället :lol:
Eller så rymmer du hemifrån efter en stund :wink:
Moson skrev:
zandrama skrev:
Problemet är väl att vi ska passa på att göra sånt där som är svårt att göra när barnen är hemma, typ flytta garderober och flytta saker upp och ner på vinden. Men blir vi klara tidigt så kanske, en liiiiten stund. 8)
Användarens profilbild
Av Moson
zandrama skrev:
Moson skrev:
zandrama skrev:
Problemet är väl att vi ska passa på att göra sånt där som är svårt att göra när barnen är hemma, typ flytta garderober och flytta saker upp och ner på vinden. Men blir vi klara tidigt så kanske, en liiiiten stund. 8)
Det är bara att gå upp i ottan :)
http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 26&lang=se

När det står (hälavmaskning) "lyft nästa m, 1 rm/1 am, drag den lyfta m över" hur lyfter man då? Sticker man in stickan från höger eller vänster i loopen?
Av Ponyo
Jag har fastnat på diagram 4 The Orchid Thief. Får det inte att gå ihop :hmm:
Maskorna stämmer, så det är mer jag som inte fattar sista diagrammet. Tror att det är denna textrad som jag inte förstår:
Knit yellow shaded sts when center of rep lines up with blue-shaded st on rows in Chart 3
Lägger in bild en kort stund på diagram 3 och 4
Senast redigerad av Ponyo den mån okt 08, 2012 16:44, redigerad totalt 3 gång.
  • 1
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?