Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Edith
kvarnvik skrev:Jag beklagade ju mig över de mesiga färgerna när drops kom med sitt spetsgarn, nu har de lagt till några färger som är lite mer i min smak, bl a de här :app: :
Bild
Bild
:tumup: :love:
Användarens profilbild
Av brisea
Jag fyller år snart och funderar på att önska mig lite stickor, eftersom jag aldrig har rätt storlek när jag hittar ett mönster jag vill prova. Nu har jag kikat på rundstickor med utbytbara spetsar, och jag undrar om det är någon här som använder sådana? VIlket märke? De jag är mest sugen på är KnitPro och HiyaHiya. Om någon använt KnitPro så undrar jag över spetsarna, de verkar vara väldigt vassa, är de det? Jag har läst lite recensioner av stickorna och kollat på forumet på ravelry, men jag vill fråga här också. På sb finns ju svar på allt!
Jag (och många fler här) använder KnitPros, jag använder träspetsarna och min syster har akrylspetsarna. Båda vi är helt sålda på KnitPros, och jag har idag väldigt svårt att sticka med trubbiga spetsar, jag tycker det är jätteskönt att de är så spetsiga (fast det är klart, har man stickat riktigt hårt nångång kan man få ont i pekfingret). En nackdelarna jag ser är att det är lätt att bryta av 2,5- och 3-orna (har jag gjort av misstag ett par gånger, men det har jag gjort med andra trästickor också) och att de ibland skruvar ur sig. HiyaHiya har jag aldrig hört talas om.
Maddemoa skrev:Fastnade i raverlys mönsterarkiv och har nu suttit i över en timme och tittat på alla underbara spetssjalar. :love: Funderar på om jag skulle våga mig på en... men jag har aldrig stickat sjal med diagrammönster förut... vet inte om jag fattar :hmm: Finns det något mönster som är diagram men med svenska instruktioner? Eller vad skulle ni råda mig till att börja med?
Jag har stickat en sjal, Ishbel, och den var väldigt lättstickad (utan att vara tråkig). Jag tycker du ska testa, det är superkul att sticka spets! :tumsup:

Många här har stickat Annis och Haruni vet jag.
zandrama skrev:
Maddemoa skrev:Fastnade i raverlys mönsterarkiv och har nu suttit i över en timme och tittat på alla underbara spetssjalar. :love: Funderar på om jag skulle våga mig på en... men jag har aldrig stickat sjal med diagrammönster förut... vet inte om jag fattar :hmm: Finns det något mönster som är diagram men med svenska instruktioner? Eller vad skulle ni råda mig till att börja med?
Jag har stickat en sjal, Ishbel, och den var väldigt lättstickad (utan att vara tråkig). Jag tycker du ska testa, det är superkul att sticka spets! :tumsup:

Många här har stickat Annis och Haruni vet jag.
Skickade några mönster till makens jobb som han får skriva ut i morgon så får jag sätta mig och studera diagram sedan och se om jag fattar. :tumup:
Användarens profilbild
Av brisea
zandrama skrev:Jag (och många fler här) använder KnitPros, jag använder träspetsarna och min syster har akrylspetsarna. Båda vi är helt sålda på KnitPros, och jag har idag väldigt svårt att sticka med trubbiga spetsar, jag tycker det är jätteskönt att de är så spetsiga (fast det är klart, har man stickat riktigt hårt nångång kan man få ont i pekfingret). En nackdelarna jag ser är att det är lätt att bryta av 2,5- och 3-orna (har jag gjort av misstag ett par gånger, men det har jag gjort med andra trästickor också) och att de ibland skruvar ur sig. HiyaHiya har jag aldrig hört talas om.
Tack för lite recension! Det låter bra att ni är nöjda med KnitPro. Hiyahiya är ett amerikanskt märke, och det jag gillade med dem var att deras set hade en 2,75mm som minsta storlek och att de hade fått bra recensioner. En affär i närheten av där jag bor säljer KnitPro, så jag ska försöka ta mig dit och ta en titt på dem. Det lutar nog mest åt KnitPro.
Precis vad jag hade tänkt fråga om ett tag, när jag är klar med min slätstickade sjal jag håller på med nu. :tumup:
Tänkte kolla om det är någon här som skrivit egna spetsmönster med diagram. Jag har laddat hem ett knit font och tänkte testa det i excel, men tänkte att det kan vara värt att kolla om det finns något bättre än så?
Användarens profilbild
Av Fryle
LumLumLum skrev:Det känns lite galet att sitta och sticka en yllesjal i mörka murriga hästfärger när det är såhär varmt och härligt ute. Men om jag inte vevar på blir den ju inte klar innan hösten. :)
Jag sitter med en kontstickad ylletröja, men till vintern är vi nog glada över våra alster. :tumup:
Själv har jag precis börjat på en barntröja i Drops silke-tweed. Den blir också rätt varm. Men det är ju så man ska göra, sommarplagg på vintern och vinterplagg på sommaren. :P
zandrama skrev:Jag (och många fler här) använder KnitPros, jag använder träspetsarna och min syster har akrylspetsarna. Båda vi är helt sålda på KnitPros, och jag har idag väldigt svårt att sticka med trubbiga spetsar, jag tycker det är jätteskönt att de är så spetsiga (fast det är klart, har man stickat riktigt hårt nångång kan man få ont i pekfingret). En nackdelarna jag ser är att det är lätt att bryta av 2,5- och 3-orna (har jag gjort av misstag ett par gånger, men det har jag gjort med andra trästickor också) och att de ibland skruvar ur sig. HiyaHiya har jag aldrig hört talas om.
Jag har hitills varit nöjd med mina knitpro jag med, mycket för att jag gillar att de är av trä. Dock har jag köpt metallspetsar när jag skulle köpa 3mm spetsar, just för att slippa risken att bryta av dem.
Ketronya skrev:Tänkte kolla om det är någon här som skrivit egna spetsmönster med diagram. Jag har laddat hem ett knit font och tänkte testa det i excel, men tänkte att det kan vara värt att kolla om det finns något bättre än så?
Jag har skrivit egna spetsmönster i excel men jag minns inte vad jag använde för font. Något jag laddade ner någonstans :hmm:
Användarens profilbild
Av glis
CrazyMagpie skrev:
Jag har hitills varit nöjd med mina knitpro jag med, mycket för att jag gillar att de är av trä. Dock har jag köpt metallspetsar när jag skulle köpa 3mm spetsar, just för att slippa risken att bryta av dem.
:iagree: Men största fördelen med dem är att wirearna (Hur 17 stavar man det? Vajjrarna?) är så mjuka och följsamma jämfört med de rundstickor jag har köpt annars.
Det verkar som att många är nöjda med sina KnitPro. Jag ska nog önska mig ett starter set och sedan köpa till lite extra spetsar. Tack för recensionerna.
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?