Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av karro54
imsel skrev:
karro54 skrev:
imsel skrev:Min mamma är förresten också sömmerska :D
Och jag brukar också (iaf försöka :roll: ) komma på egna lösningar. Tycker inte om att sy efter mönster..även om jag kanske skulle göra det om jag fick några..köpa är jag för snål för att göra, när man ändå kan själv :wink:

Ska försöka ta tag i den där sittdynan som jag nu har tyger och skumgummi till..fast inte ikväll :roll:
Måste först bestämma vilka tyger jag ska ha..
Ska göra sittdyna med 2 olika tyger, sy ett draperi till sonens myshörna och sy på tyg på sonens rullgardin..
Skulle ha luddtyg på ena sidan av dynan, och antingen grönt mönstrat eller vitt med mönster till andra sidan..men nu tänkte jag att jag kanske skulle ha fleece på ena sidan och ludd på andra :hmm: och sen göra en ny till sommaren
:hellu:
Om skumgummit räcker kan du ju göra två sittdynor och på den till sommaren kan du ju ha det vita på ena sidan och det gröna på andra...
Trodde inte det skulle räcka till två, men jag mätte nu och det gör den :vågen:
Så det blir nog en med ludd och fleece..om det inte blir för tjockt (måste kolla).. fårfällen vi har blir nämligen för tjock (annars hade jag använt den) så vagnen känns liksom..mindre. Sonen får bättre plats nu när jag tagit bort den.
Jag är jobbig jag vet :lol:
Helt OT: Jag är likadan, jag fick tärningar med YES och NO på av min man i julklapp...
Användarens profilbild
Av imsel
karro54 skrev:
imsel skrev:
karro54 skrev:
imsel skrev:Min mamma är förresten också sömmerska :D
Och jag brukar också (iaf försöka :roll: ) komma på egna lösningar. Tycker inte om att sy efter mönster..även om jag kanske skulle göra det om jag fick några..köpa är jag för snål för att göra, när man ändå kan själv :wink:

Ska försöka ta tag i den där sittdynan som jag nu har tyger och skumgummi till..fast inte ikväll :roll:
Måste först bestämma vilka tyger jag ska ha..
Ska göra sittdyna med 2 olika tyger, sy ett draperi till sonens myshörna och sy på tyg på sonens rullgardin..
Skulle ha luddtyg på ena sidan av dynan, och antingen grönt mönstrat eller vitt med mönster till andra sidan..men nu tänkte jag att jag kanske skulle ha fleece på ena sidan och ludd på andra :hmm: och sen göra en ny till sommaren
:hellu:
Om skumgummit räcker kan du ju göra två sittdynor och på den till sommaren kan du ju ha det vita på ena sidan och det gröna på andra...
Trodde inte det skulle räcka till två, men jag mätte nu och det gör den :vågen:
Så det blir nog en med ludd och fleece..om det inte blir för tjockt (måste kolla).. fårfällen vi har blir nämligen för tjock (annars hade jag använt den) så vagnen känns liksom..mindre. Sonen får bättre plats nu när jag tagit bort den.
Jag är jobbig jag vet :lol:
Helt OT: Jag är likadan, jag fick tärningar med YES och NO på av min man i julklapp...
:lol: Skulle väl också behöva en sån jag :roll:
MammaTess skrev:Jag blev faster till en liten fin Ella inatt :vågen: och nu vill jag ju givetvis sy något till den lilla stjärnan!
Tips och ideer på vad det skulle kunna vara?! :D
Grattis :vågen:

Nyfödingtossor, Mössa, babybody... Fanns några riktigt fina mönster i senaste ottobre...
Användarens profilbild
Av carro83
MammaTess skrev:Men ah, jag som inte köpte den... :whut:
Kan tänka mig att ställa upp som mönsterskickare om det är någon särskilld i den tidningen du vill ha!
Användarens profilbild
Av pulibus
MammaTess skrev:Jag blev faster till en liten fin Ella inatt :vågen: och nu vill jag ju givetvis sy något till den lilla stjärnan!
Tips och ideer på vad det skulle kunna vara?! :D
En sån här hade jag velat ha till min dotter, men det blev aldrig av. Sydde en till min vän som fick i Nov och den används flitigt och uppskattas.
http://skrotdesign.blogspot.com/2010/02 ... kpase.html
Användarens profilbild
Av Molinia
Kan man klara sig utan en overlock om man vill sy i trikå (trosor, tröjor)? Går det att använda någon elastisk söm på en vanlig maskin, och isf vilken? Jag syr inte så mycket att det känns motiverat med ett nyinköp, känner jag.

Hoppas på svar från er sygurus! :D
Molinia skrev:Kan man klara sig utan en overlock om man vill sy i trikå (trosor, tröjor)? Går det att använda någon elastisk söm på en vanlig maskin, och isf vilken? Jag syr inte så mycket att det känns motiverat med ett nyinköp, känner jag.

Det går bra. sick-sack funkar fint och kanske har din maskin någon slags fusk-overlock?

Köp en tvillingnål också så kan du fålla snyggt och få elastisk söm :tumup:
Användarens profilbild
Av Molinia
HannaGerda skrev:
Molinia skrev:Kan man klara sig utan en overlock om man vill sy i trikå (trosor, tröjor)? Går det att använda någon elastisk söm på en vanlig maskin, och isf vilken? Jag syr inte så mycket att det känns motiverat med ett nyinköp, känner jag.

Det går bra. sick-sack funkar fint och kanske har din maskin någon slags fusk-overlock?

Det låter ju bra! Kanske ska undvika den allra stretchigaste trikån, bara. :D
Användarens profilbild
Av SCSI
Molinia skrev:
HannaGerda skrev:

Det låter ju bra! Kanske ska undvika den allra stretchigaste trikån, bara. :D
ja, tunn singeljersey skulle jag låta bli att ge mig på utan OL, annars funkar vanlig maskin bra för det mesta! Inte lika snygg avigsida bara... =)
Användarens profilbild
Av teres
min vanliga symaskin har både en fuskoverlock (entråds) som går bra att sy på trikå, man kan även sy med en smal zikzak . Jag sydde barnkläder ett par år innan jag införskaffade overlock, det enda som var svårt var att sy i väldigt tunn singeljersey (fast den bråkar ju nästan i overlocken också...)
Kan någon som har boken "Sy kläder av mjuka tyger" hjälpa mig?

Jag håller på att lära mig sy sprund och använder mig av beskrivningen som finns på sidan 35-37. Det är två moment som jag inte fattar. Vad är det som händer på sidan 37, moment 6? Det står PLAGGETS UPPVIKTA AVIGSIDA, vad menas med det? Och så de långa överskjutande långsidorna på knäppslån (syns på moment 6), klipper man bort dem sedan efter moment 7? I så fall, varför gör man knäppslån så bred? Jag fattar inte... :hmm: Hoppas någon har en idé om vad som menas!
Användarens profilbild
Av Molinia
teres skrev:min vanliga symaskin har både en fuskoverlock (entråds) som går bra att sy på trikå, man kan även sy med en smal zikzak . Jag sydde barnkläder ett par år innan jag införskaffade overlock, det enda som var svårt var att sy i väldigt tunn singeljersey (fast den bråkar ju nästan i overlocken också...)
Är smal sicksack bättre än bred?
Användarens profilbild
Av tweed
Jag har problem med min OL. Den en av gripartrådarna (den övre) som inte kommer med i kedjan. Jag trär som vanligt men sen åker den tråden på något mystiskt vis ur hålet och istället snor den undre gripartråden in sig i det övre hålet också. Jag fattar inte ens hur det är möjligt?
:help:
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 169

One of the most satisfying parts of Monopoly Go is[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?