SaraLj skrev:zandrama skrev:linafelicia skrev:zandrama skrev:Varför hittar jag inga shorts eller byxmönster med rätt stickfasthet och rätt storlek?! Snart chansar jag bara lite hipp som happ. Hur mycket fel blir det om man stickar med 22 maskor/10 cm på ett mönster avsett för 26 m/10 cm? Smalare eller bredare?
Det borde bli ett par för breda shorts. När jag inte hittar rätt brukar jag bara räkna om antalet maskor. Det går dock inte att beskriva snabbt med en trött lillasyster i famnen... Jag får återkomma.
Ah, men då lägger jag upp lite färre maskor och freestylar lite. De ska ju tack och lov inte bli så stora, så i värsta fall får jag väl repa upp. 
Vad tror du om att minska beskrivningen med 4 maskor per 10 cm (ganska lätt om det finns ett färdigt mått i beskrivningen). Annars så är det ju bara att minska maskor per 26 maskor i beskrivningen. Det kan ju bli så att de blir lite långa om du följer mönstret i övrigt, men jag ser inget fel i att ett par byxor slutar under armarna... 
Det blev rätt stickfasthet i slutänden trots allt. Frågan är ändå hur de blir, jag försöker sticka typ strl 56, men mönstret börjar på strl 68 så jag har försökt minska måtten i ungefär samma intervall som de gör. Nervöst är det iaf. Tur att jag har beställt garn till ett par 74or till nästa sommar så kan jag sticka enligt mönstret också.

Fast vilken kick för självförtroendet det blir om det funkar!
Apropå byxor upp till armarna, så när de är pyttisar så är det ju nästan skönast med byxor man kan dra upp så långt, så det blir ju toppen!