Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av tweed
Hjälp mig tänka kring avslutning på min sjal nu :D Det är alltså den här sjalen jag har stickat: http://entill.typepad.com/ah/AUSTRALISK%20VINTER.pdf
jag funderar på om det skulle kunna gå att avsluta den med Kiri-avslutningen :hmm: Är det isf bara diagrammet på s. 5 i Kiribeskrivningen som ska stickas? Hur ska jag tänka kring diagrammet? Jag fattar inte riktigt hur det hänger ihop :hmm:
Min sjal har 184m på varje sida + en mittmaska :D
Användarens profilbild
Av Fryle
melon skrev:Jag busar och visar lite virkning i sticktråden :lol: men det kan göras i sticknin goch användas till (korta) strumpstickor också.

Bild
Fodral till mina virknålar. Knapprör invirkat i regnbågens multifärgade ekologiska bomull. 22 gram gick åt, så ett nystan räcker till 2 rör. Jag har virkat i inre maskbågarna och fäst en fin knapp att fästa locket på.
Snyggt och smart! Såna rör förvarar jag också mina virknålar i, skulle kanske kapa idén och piffa till dem lite?
sussry skrev:
Fryle skrev:
linafelicia skrev:
Fryle skrev:Min arbetskamrat har kontakter hon. I byn där vi jobbar finns det en tant som köpt upp garn från en massa nerlagda garnaffärer. Hon har hela lägenheten plus två källarförråd fulla med garner (Torrt och fint, luktar inte källare!). Jag har varit där förr och skulle idag bara ha lite orange garn, men vips kom jag hem med två bärkassar fulla med ull- och bomullsgarner för 400 kronor! Hoppsan! :hide:
Ha ha ha, det låter som ett livsfarligt ställe :Hahaa:
Ja och eftersom jag har garnskåpet fullt har jag lite av inköpsstopp, jag har försökt sätta kassarna lite bredvid och hoppas att maken inte upptäcker dem... :oops:
Ha, ha. Berätta hur det går. Om han upptäcker dem eller inte!
Än sålänge är det lugnt 8)
Användarens profilbild
Av Fryle
SaraLj skrev:
Fryle skrev:
linafelicia skrev:
Fryle skrev:Min arbetskamrat har kontakter hon. I byn där vi jobbar finns det en tant som köpt upp garn från en massa nerlagda garnaffärer. Hon har hela lägenheten plus två källarförråd fulla med garner (Torrt och fint, luktar inte källare!). Jag har varit där förr och skulle idag bara ha lite orange garn, men vips kom jag hem med två bärkassar fulla med ull- och bomullsgarner för 400 kronor! Hoppsan! :hide:
Ja och eftersom jag har garnskåpet fullt har jag lite av inköpsstopp, jag har försökt sätta kassarna lite bredvid och hoppas att maken inte upptäcker dem... :oops:
Jag har också inköpsstopp (har inte plats för mer) och en sambo med hökblick. :twisted:
Köpte ett nystan här om dagen i fast förvissning om att det aldrig skulle upptäckas men han såg det direkt och pikade mig... (jaja, jag får väll se det som att han är engagerad i mitt stickande) :roll:
Jag brukar kontra med du har ju 24 kvadratmeter växthus fullt med växter och krukor därute, så brukar det gå bra.
Användarens profilbild
Av melon
Fryle skrev:
SaraLj skrev:
Fryle skrev:
linafelicia skrev:
Jag har också inköpsstopp (har inte plats för mer) och en sambo med hökblick. :twisted:
Köpte ett nystan här om dagen i fast förvissning om att det aldrig skulle upptäckas men han såg det direkt och pikade mig... (jaja, jag får väll se det som att han är engagerad i mitt stickande) :roll:
Jag brukar kontra med du har ju 24 kvadratmeter växthus fullt med växter och krukor därute, så brukar det gå bra.
Min man brukade också himla med ögonen men sedan ett par år tillbaka inser han hur praktiskt det är att jag kan smälla ihop en födelsedagspresent på en kväll när han glömt av någon :mrgreen: Så nu säger han inget längre.
Och min man köper brädor och skruv stup i kvarten så jag har då inget dåligt samvete inför garnköp! Fast han tycker förstås att jag ska köpa garn eftersom det gör mig så glad, så det är ju inget problem egentligen... :D
Knyttet & K skrev:Kaffemoster och CrazyMagpie - Så fint :love:

Det var verkligen snyggt med en fläta mitt på sjalen CM, jag kanske skulle sticka en sån jag med. Jag är inte nöjd med min Kaunisjal och tänkte repa upp den. Kanske får det bli en flätsjal, eller något helt annat. Men vad? Jag gillar ju inte garnet :roll:
Vilken färg är det? Vi kanske kan göra ett byte?
Jag har varit på utflykt med barnen och passade på att åka till Klippan och fynda lite garn :D
Om ni inte varit där så är Klippans yllefabriks fabriksbutik väl värt ett besök.
Jag köpte 2-trådigt ullgarn 5 hg vitt och 1 hg lila för 25 kr/hg och en liten rulle på 100g med lingarn 16/2 för 10 kr. Som hittat tycker jag :wink:
Bild
Förra gången jag var där hade dom utförsäljning på ullgarnet och då kostade det 10 kr/hg så jag köpte 15 hg mörkgrått. Det mörkgrå och det vita jag köpte nu ska bli en döskalletröja till maken. Det lilla ullgarnet blir nog en sjal och det lila lingarnet blir nog en sjal det också. Jag gick med i Ravelrys utmaning 10 sjalar under 2010 så jag får nog ligga i om jag ska klara av den utmaningen.
Varför hittar jag inga shorts eller byxmönster med rätt stickfasthet och rätt storlek?! Snart chansar jag bara lite hipp som happ. Hur mycket fel blir det om man stickar med 22 maskor/10 cm på ett mönster avsett för 26 m/10 cm? Smalare eller bredare?
zandrama skrev:Varför hittar jag inga shorts eller byxmönster med rätt stickfasthet och rätt storlek?! Snart chansar jag bara lite hipp som happ. Hur mycket fel blir det om man stickar med 22 maskor/10 cm på ett mönster avsett för 26 m/10 cm? Smalare eller bredare?
Det borde bli ett par för breda shorts. När jag inte hittar rätt brukar jag bara räkna om antalet maskor. Det går dock inte att beskriva snabbt med en trött lillasyster i famnen... Jag får återkomma.
Användarens profilbild
Av Fryle
linafelicia skrev:Jag har varit på utflykt med barnen och passade på att åka till Klippan och fynda lite garn :D
Om ni inte varit där så är Klippans yllefabriks fabriksbutik väl värt ett besök.
Jag köpte 2-trådigt ullgarn 5 hg vitt och 1 hg lila för 25 kr/hg och en liten rulle på 100g med lingarn 16/2 för 10 kr. Som hittat tycker jag :wink:
Bild
Förra gången jag var där hade dom utförsäljning på ullgarnet och då kostade det 10 kr/hg så jag köpte 15 hg mörkgrått. Det mörkgrå och det vita jag köpte nu ska bli en döskalletröja till maken. Det lilla ullgarnet blir nog en sjal och det lila lingarnet blir nog en sjal det också. Jag gick med i Ravelrys utmaning 10 sjalar under 2010 så jag får nog ligga i om jag ska klara av den utmaningen.
Vad roligt att du också åker till Klippan, det har varit ett favoritställe i flera år. Vilket bra köp du gjort! Tyvärr har jag missat 10 kr/hg, tyckte det var rätt bra med 25 kr/hg. Var det alla färgerna till 10kr?
linafelicia skrev:
zandrama skrev:Varför hittar jag inga shorts eller byxmönster med rätt stickfasthet och rätt storlek?! Snart chansar jag bara lite hipp som happ. Hur mycket fel blir det om man stickar med 22 maskor/10 cm på ett mönster avsett för 26 m/10 cm? Smalare eller bredare?
Det borde bli ett par för breda shorts. När jag inte hittar rätt brukar jag bara räkna om antalet maskor. Det går dock inte att beskriva snabbt med en trött lillasyster i famnen... Jag får återkomma.
Ah, men då lägger jag upp lite färre maskor och freestylar lite. De ska ju tack och lov inte bli så stora, så i värsta fall får jag väl repa upp. 8)
zandrama skrev:
linafelicia skrev:
Ah, men då lägger jag upp lite färre maskor och freestylar lite. De ska ju tack och lov inte bli så stora, så i värsta fall får jag väl repa upp. 8)
Vad tror du om att minska beskrivningen med 4 maskor per 10 cm (ganska lätt om det finns ett färdigt mått i beskrivningen). Annars så är det ju bara att minska maskor per 26 maskor i beskrivningen. Det kan ju bli så att de blir lite långa om du följer mönstret i övrigt, men jag ser inget fel i att ett par byxor slutar under armarna... :-)
SaraLj skrev:
zandrama skrev:
linafelicia skrev:
Vad tror du om att minska beskrivningen med 4 maskor per 10 cm (ganska lätt om det finns ett färdigt mått i beskrivningen). Annars så är det ju bara att minska maskor per 26 maskor i beskrivningen. Det kan ju bli så att de blir lite långa om du följer mönstret i övrigt, men jag ser inget fel i att ett par byxor slutar under armarna... :-)
Det blev rätt stickfasthet i slutänden trots allt. Frågan är ändå hur de blir, jag försöker sticka typ strl 56, men mönstret börjar på strl 68 så jag har försökt minska måtten i ungefär samma intervall som de gör. Nervöst är det iaf. Tur att jag har beställt garn till ett par 74or till nästa sommar så kan jag sticka enligt mönstret också. :lol:
Fast vilken kick för självförtroendet det blir om det funkar!

Apropå byxor upp till armarna, så när de är pyttisar så är det ju nästan skönast med byxor man kan dra upp så långt, så det blir ju toppen!
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?