Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

*morr* Jag befriade ellla från hennes Kaunigarn idag och skyndade hem för att beställa mönstret till Ruths mössor. Det skulle man ju få direkt i datorn, fraktfritt, men när jag försöker beställa så lägger de ändå på en frakt på 15:- :evil:

Nu har jag mailat garnkorgen, men jag lär ju inte få svar förrän imorgon. Och jag som ville börja NUUU, ju!
Bakstycket till Karins (eller Björns? Det beror på hur den blir när den blir monterad.....) tröja är färdig.
barntroja.jpg
Första gången jag stickar något annat än sockor av sånt där självmönstrande sockgarn, och jag tycker nog att det blir riktigt snyggt!
Kaffemoster skrev:Bakstycket till Karins (eller Björns? Det beror på hur den blir när den blir monterad.....) tröja är färdig.
barntroja.jpg
Första gången jag stickar något annat än sockor av sånt där självmönstrande sockgarn, och jag tycker nog att det blir riktigt snyggt!
Super fint!! :tumup:
ellla skrev:
solängel skrev:Var köper man rundstickor med utbytbara spetsar? Och hur funkar de eg?
det finns ett set med denise-stickor här och ett par treor från knitpics. Du får låna om du vill!
Jag kan ju titta... har du lite att göra i veckan (om du inte blir upptagen med att föda barn och så, alltså) kan du väl komma förbi. Vi kan äta Herman! :D
Användarens profilbild
Av SoFaD
solängel skrev:
ellla skrev:
solängel skrev:Var köper man rundstickor med utbytbara spetsar? Och hur funkar de eg?
det finns ett set med denise-stickor här och ett par treor från knitpics. Du får låna om du vill!
Jag kan ju titta... har du lite att göra i veckan (om du inte blir upptagen med att föda barn och så, alltså) kan du väl komma förbi. Vi kan äta Herman! :D
åh, herman, det var länge sen! har en sats smet i frysen.. kanske man skulle göda den lite o baka av några delar o frysa in den sista igen..... mums!!
Kaffemoster skrev:Bakstycket till Karins (eller Björns? Det beror på hur den blir när den blir monterad.....) tröja är färdig.
barntroja.jpg
Jättesnyggt.
Jag är också väldigt, väldigt avis på alla er som varit poå syfestival. Extra avis är jag eftersom jag har den inom räckhåll men inte har råd. :( Men så blir det ibland, man måste budgetera och när pengarna är få och flera fyller år så blir det till att hålla igen bäst man kan.

Jag har haft ett lite påskprojekt. Jag har stickat hönor/kycklingar som sedan tovats i maskinen. De blev helt ok faktiskt även om det inte riktigt blev som jag tänkt mig. Dels för att jag köpt garn till ett annat tovprojekt (en påse med restgarner i olika färg för dekoration av tovat projekt) via en webshop och det visade sig att ett av garnerna var superwashbehandlat så det tovade sig ju inte. Jäkligt irriterande, visst borde man klaga på det?

Hur som helst så fick jag försöka rädda de stackar höns som blev drabbade genom att repa av och sticka på och tova igen. Blev inte helt perfekt men funkade ändå. Nu har jag ett omgång stora höns/kycklingar i tvätten för andra gången då jag tyckte de filtade sig lite dåligt första. De sälskapbar med ett gäng lakan för bättre friktion. Håll tummarna för att de sköter sig. ;)

Bild på en höna/kylling i vardera strl otovade finns i bloggen. :)
Nu har jag fått hem och skrivit ut mössmönstret! :vågen: Jag är såå sugen på att börja, men egentligen kanske jag borde ta upp den stickade barnklänningen jag började med förra sommaren istället, :hmm: jag ledsnade eftersom det var så svårt att få till mönstret med rutor (vad heter de, jag kallar dem golfrutor, för de finns på varenda golftröja? Argylerutor?)...

Fast det ÄR ju faktiskt fortfarande vinter här uppe... :wink:
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnvik skrev:Grr, nu har jag kommit till axelkilen på min kofta och fattar inte hur jag ska göra. Får ge upp för idag och försöka reda ut det imorgon. Det här mönstret är det http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... =3&lang=se
Det är alltså det som är rödmarkerat som jag har problem att fatta :hmm: Jag har alltså lagt upp 12 nya maskor i kanten av arbetet. och nu ska jag tydligen sticka vidare som vanligt, fast aviga maskor på kilen och minska vart åttonde varv. Det fattar jag inte heller, det står att jag ska minska i båda sidorna av kilen, men den ligger ju liksom längst ut på arbetet så det känns konstigt att minska i den kanten som inte är ytterkant :hmm: :help:
Fram- och bakst: Lägg upp 90-94-98-102-106 m med 2 trådar på st 4,5. Sticka så här (varv 1 = rätsidan): 1 kantm som stickas rät på alla v, * 2 rm, 2 am *, upprepa *-* över 12 m, M.1 (= 8 m), * 2 am, 2 rm *, upprepa *-*, avsluta med 1 kantm som stickas rät på alla v. Sticka så tills arb mäter 16-16-18-18-20 cm. Nu läggs det upp 12-12-14-14-16 nya m överst på axeln - dessa stickas aviga (sett från rätsidan) med 1 kantm ytterst = 102-106-112-116-122 m. Nu ska dessa nya m minskas igen så att det bildas en kil på axeln för bättre passform. Samtidigt som de resterande m stickas vidare som förut stickas de 2 yttersta aviga m i varje sida på kilen ihop på vart 8:e v tills det återstår 2 am. Samtidigt när arb mäter 29-31-34-37-41 cm stickas det vidare över endast de nedersta 57-57-61-61-65 m – de resterande m sätts på 1 tråd till ärmen - resten av m i kilen minskas när ärmen stickas). Sticka 1 cm, sätt 1 märktråd (= höger sida), sticka 1 cm till. Nu läggs det upp 33-37-37-41-41 nya m över de som sitter på 1 tråd för ärmen = 90-94-98-102-106 m. Sticka vidare med mönster som innan. När arb mäter 43-47-51-57-63 cm från märktråden i sidan sätts de översta 33-37-37-41-41 m på 1 tråd till ärmen. Sticka 1 cm över de resterande 57-57-61-61-65 m – sätt 1 märktråd (= vänster sida), sticka 1 cm till. Sedan läggs det upp 37-41-41-45-45 m över m som sitter på en tråd för ärmen = 94-98-102-106-110 m. Sticka vidare så här från axeln: 1 kantm, 4 am, *2 rm, 2 am *, upprepa *-* över 12 m, M.1 (= 8 m), *2 am, 2 rm *, upprepa *-* och avsluta med 1 kantm. Fortsätt så – samtidigt ökas det till kil på axeln genom att sticka 2 am i första och sista am på axeln på vart 8:e v tills det är 12-12-14-14-16 aviga m i kilen = 102-106-112-116-122 m. När arb mäter 14-16-17-20-22 cm från märktråden i vänster sida avm de översta 12-12-14-14-16 aviga m till hals = 90-94-98-102-106 m. Sticka vidare med mönster - samtidigt efter 1 cm avm för 2 knapphål överst från rätsidan så här: sticka 5 m, avm 2 m, sticka 9 m, avm 2 m, sticka v ut. På nästa v läggs det upp 2 nya m över de avm. Fortsätt mönstret. Maska av för 2 knapphål till på samma sätt när arb mäter 28-30-33-36-40 cm från märktråden i vänster sida. Sticka 2 cm till, maska av alla m.
Såhär ser arbetet ut nu:
SNV84986.JPG
Nu behöver jag lite översättningshjälp från danskan:

Sådan strikkes hestetömmen
Så stickas (häst)tömmen

Slå 5 masker op
Lägg upp 5 maskor

För garnet bag vd och strik fra "den forkerte side"
För garnet bak ? och sticka från "?" fel sida? framsida?

Skub masker til den anden ende af pinden og strik fra samme side igen
Skjut maskorna till andra änden av stickan och sticka från samma sida igen

Stik rundpinden inden i hestetömmen
Stick in rundstickan i tömmen

Strik 133 masker op som dannes ved at stramme hestetömmen ned over pinden
Sticka 133 maskor ? som skapas genom att ? tömmen ner över stickan

Det går liksom bra till sista meningen, jag tror att jag kanske vet, men hjälp gärna till med översättning.
  • 1
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 84
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?