Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Slagathoria skrev:
scharlotta skrev:Vilket är bästa tyget att göra en Mei tai i egentligen? Är det lenda man ska satsa på eller? :) Har jag förstått rätt när det ska vara stretchigt på diagonalen?
Jag har verkligen ingen koll på tyger, ser knappt skillnad på satin och manchester :-D Men jag måste ju veta vad jag ska säga till mamma.. Och hur mycket tyg går åt?
http://www.baranara.se/sidor/tygval.html

Ååh! Tack! :app:
Kristina skrev:
puppan skrev::love: :love: Jättejättefin!

Hur ser ryggdelen ut?
Har du lust att fota den liggandes på golvet?
:rodna:
Japp, det kan jag fixa så snart bebisen sovit klart i den. :)
Sådär:

Huvudstödet nedfällt och fastknutet:
Bild
Huvudstödet uppfällt:
Bild
Närmare bild på axelbanden;
Bild
Dubbelvikta in mot mitten. 35 cm breda.

Öglorna är jag rätt nöjd med, när huvudstödet är nedfällt knyter jag som synes fast remmarna i den, när huvudstödet är uppe drar jag remmarna över axlarna (samma väg som axelbanden) och fäster i öglan så det sitter fast. Hade funderat på att sy öglor på axelbanden för att fästa huvudstödet i, men det funkar så pass bra så här så jag tror att det får vara.
Kristina skrev:
Kristina skrev:
puppan skrev::love: :love: Jättejättefin!

Hur ser ryggdelen ut?
Har du lust att fota den liggandes på golvet?
:rodna:
Japp, det kan jag fixa så snart bebisen sovit klart i den. :)
Sådär:

Huvudstödet nedfällt och fastknutet:
Bild
Huvudstödet uppfällt:
Bild
Närmare bild på axelbanden;
Bild
Dubbelvikta in mot mitten. 35 cm breda.

Öglorna är jag rätt nöjd med, när huvudstödet är nedfällt knyter jag som synes fast remmarna i den, när huvudstödet är uppe drar jag remmarna över axlarna (samma väg som axelbanden) och fäster i öglan så det sitter fast. Hade funderat på att sy öglor på axelbanden för att fästa huvudstödet i, men det funkar så pass bra så här så jag tror att det får vara.

Vilken fin! :D
Jag funderar på en sak. När ni har gjort utbredbara band, är det bara ett lager som är fållat?
Ska sy en mei tai som kommer användas i Spanien och det skulle vara att föredra att den är så sval som möjligt... :hmm:.

Funderar lite på om det kanske egentligen är svalare med smala vadderade band också.. :hmm:
Nu är jag äntligen i princip klar med min mei tai! Några små detaljer kvar med att fästa remmarna som håller upp huvudstödet, men annars både klart och provat. Är faktiskt supernöjd! Skulle gjort huvudstödet 3-5 cm högre om jag gjort det nu, men det är inget problem, Alice sover sällan när jag bär henne längre. Nu ska hon bara lära sig att bli van att sättas upp på ryggen igen, var några månader sen det gjordes regelbundet. Väl där är hon jättenöjd, men ibland strejkar hon så det inte går att få upp henne alls. Angående symaskinen så var det något så simpel (och lite konstigt) som att nålen satt för långt ner. Hade jag inte haft samma problem med två nålar hade jag inte tyckt det var så märkligt, men nu hade jag först en som jag redan sytt halva MT:n i innan problemet kom, och sen bytte jag och fick samma problem. Måste ha varit så att första nålen drogs ner för att det var så tjockt tyg (eller för att trådspänningen inte var riktigt bra) eller nåt och att jag sedan råkade slarva när jag satte i nästa nål, maximal otur :D Men lätt åtgärdat i alla fall!

Sammanfattningsvis var det kul och gick snabbt att sy! Blir nog en och annan vän som ska få barn som får en ;)
Svampp skrev:Nu är jag äntligen i princip klar med min mei tai! Några små detaljer kvar med att fästa remmarna som håller upp huvudstödet, men annars både klart och provat. Är faktiskt supernöjd! Skulle gjort huvudstödet 3-5 cm högre om jag gjort det nu, men det är inget problem, Alice sover sällan när jag bär henne längre. Nu ska hon bara lära sig att bli van att sättas upp på ryggen igen, var några månader sen det gjordes regelbundet. Väl där är hon jättenöjd, men ibland strejkar hon så det inte går att få upp henne alls. Angående symaskinen så var det något så simpel (och lite konstigt) som att nålen satt för långt ner. Hade jag inte haft samma problem med två nålar hade jag inte tyckt det var så märkligt, men nu hade jag först en som jag redan sytt halva MT:n i innan problemet kom, och sen bytte jag och fick samma problem. Måste ha varit så att första nålen drogs ner för att det var så tjockt tyg (eller för att trådspänningen inte var riktigt bra) eller nåt och att jag sedan råkade slarva när jag satte i nästa nål, maximal otur :D Men lätt åtgärdat i alla fall!

Sammanfattningsvis var det kul och gick snabbt att sy! Blir nog en och annan vän som ska få barn som får en ;)
:app:

Väntar spänt på bilder :tumup:
kristinek skrev:Jag funderar på en sak. När ni har gjort utbredbara band, är det bara ett lager som är fållat?
Ska sy en mei tai som kommer användas i Spanien och det skulle vara att föredra att den är så sval som möjligt... :hmm:.

Funderar lite på om det kanske egentligen är svalare med smala vadderade band också.. :hmm:
Hur menar du?
Kristina skrev:
kristinek skrev:Jag funderar på en sak. När ni har gjort utbredbara band, är det bara ett lager som är fållat?

Hur menar du?
Så trött idag att jag knappt kan uttrycka mig... :siishah:
Menar alltså om ni haft dubbelt tyg i axelbanden eller ett lager tyg som bara är fållat i kanterna? :hmm:
kristinek skrev:
Svampp skrev:Nu är jag äntligen i princip klar med min mei tai! Några små detaljer kvar med att fästa remmarna som håller upp huvudstödet, men annars både klart och provat. Är faktiskt supernöjd! Skulle gjort huvudstödet 3-5 cm högre om jag gjort det nu, men det är inget problem, Alice sover sällan när jag bär henne längre. Nu ska hon bara lära sig att bli van att sättas upp på ryggen igen, var några månader sen det gjordes regelbundet. Väl där är hon jättenöjd, men ibland strejkar hon så det inte går att få upp henne alls. Angående symaskinen så var det något så simpel (och lite konstigt) som att nålen satt för långt ner. Hade jag inte haft samma problem med två nålar hade jag inte tyckt det var så märkligt, men nu hade jag först en som jag redan sytt halva MT:n i innan problemet kom, och sen bytte jag och fick samma problem. Måste ha varit så att första nålen drogs ner för att det var så tjockt tyg (eller för att trådspänningen inte var riktigt bra) eller nåt och att jag sedan råkade slarva när jag satte i nästa nål, maximal otur :D Men lätt åtgärdat i alla fall!

:app:

Väntar spänt på bilder :tumup:

Bilder kommer nog i helgen, har till och med skaffat en blogg just för ändamålet, men inte hunnit ta bilder än!
kristinek skrev:
Kristina skrev:

Hur menar du?
Menar alltså om ni haft dubbelt tyg i axelbanden eller ett lager tyg som bara är fållat i kanterna? :hmm:
då hajar jag. :) Det är bara ett lager tyg, jag tror det skulle bli bylsigt med dubbelt.
Kristina skrev:
kristinek skrev:
Kristina skrev:

Hur menar du?
då hajar jag. :) Det är bara ett lager tyg, jag tror det skulle bli bylsigt med dubbelt.
Vad bra :vågen:. Nu är jag taggad på att sy en till, tyget är tvättat och redo för kvällens projekt. Bara att hålla tummarna för att lilleman sover gott ikväll :tumup:
Mei tai sömnaden har också fått mig att ladda inför nya projekt, ska bli både våråkpåse till vagnen och ett lapptäcke också.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Tack till er både, Joffsan och sunshine. […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?