Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av lilla trasdockan
oj vad ni hinner med. själv hinner jag ingenting nu i flyttkaoset. men de e väl för att jag hellre sbsurfar de få minuter man sitter ner
Av Sofie
Alecsandra skrev:går det snabbare att kroka än virka och vart hittar man mönster? har gett upp mina stora arbeten ett tag och ska ge mej i kast och göra några tawashi både till mej själv och att ge bort i julklapp
Kroka har sagts vara snabbare, ja. Men jag varken stickar eller virkar särskillt mkt såjag har inte så mkt att jämföra med. Och eftersom jag är nybörjare så kan jag inte säga att det går i ngn turbofart :-)
Kanten på trasan är vanliga virkade stolpar i grupper om tre eller hur man säger, så det är mittenfyrkanten som är krokad.
Just nu håller jag på och lär mig tekniken så jag gör bara fyrkanter el sånt. Har börjat på en halsduk till mannen.
Mönster har jag sett på ravelry, man söker på tunisian crochet.
Användarens profilbild
Av melon
visslan skrev:Blev klar med min andra version av en virkad triangelsjal. Denna i linnegarnet Kalinka.
Jag använde ett mönster från en japansk bok. Otroligt enkelt och överskådligt mönster i diagramform!
Bild

Bild

Jag hade redan gjort en version i ullgarn, som jag tyckte kändes tjockare. Men konstigt nog verkar de bli lika stora!
Bild
Jättefint!! Har du liust att tipsa om den japanska virkboken? De är otroligt duktiga på att rita förståeliga mönster så jag har redan 2 handarbetsböcker på japanska, bilderna räcker långt!
Användarens profilbild
Av visslan
melon skrev: Jättefint!! Har du liust att tipsa om den japanska virkboken? De är otroligt duktiga på att rita förståeliga mönster så jag har redan 2 handarbetsböcker på japanska, bilderna räcker långt!
Den ser ut såhär.
Bild

Jag har också den här, som jag virkat en ananasväska ur.
Bild

Brukar beställa via en säljare på Ebay som heter Pomadour. :tumup:
Användarens profilbild
Av melon
visslan skrev:
melon skrev: Jättefint!! Har du liust att tipsa om den japanska virkboken? De är otroligt duktiga på att rita förståeliga mönster så jag har redan 2 handarbetsböcker på japanska, bilderna räcker långt!
Den ser ut såhär.
Bild

Jag har också den här, som jag virkat en ananasväska ur.
Bild

Brukar beställa via en säljare på Ebay som heter Pomadour. :tumup:
Hm, det blir svårt att söka på titeln där :Hahaa: Men du har inget isbn-nummer eller namn på författare? Ananasmönstret var jättefint det också :vågen:
Användarens profilbild
Av visslan
melon skrev:
Hm, det blir svårt att söka på titeln där :Hahaa: Men du har inget isbn-nummer eller namn på författare? Ananasmönstret var jättefint det också :vågen:
Hehe, ja, inte helt enkelt med titel. Jag brukar kolla igenom Pomadours lista med virkböcker. Det finns oftast några scannade bilder så man vet på ett ungefär vad böckerna innehåller. Har faktiskt aldrig kollat efter dem på Adlibris eller liknande.
Den översta har i alla fall ISBN 978-4-8347-2515-5 och när jag tänker efter beställde jag nog den via garnbutiken Kpixie, för de hade också japanska Olympus-garner till extrapris just då.
Den andra har ISBN 4-277-17190-7, men det är en bok från Ondori och jag tror att det förlaget inte finns längre.
Användarens profilbild
Av melon
visslan skrev:
melon skrev:
Hehe, ja, inte helt enkelt med titel. Jag brukar kolla igenom Pomadours lista med virkböcker. Det finns oftast några scannade bilder så man vet på ett ungefär vad böckerna innehåller. Har faktiskt aldrig kollat efter dem på Adlibris eller liknande.
Den översta har i alla fall ISBN 978-4-8347-2515-5 och när jag tänker efter beställde jag nog den via garnbutiken Kpixie, för de hade också japanska Olympus-garner till extrapris just då.
Den andra har ISBN 4-277-17190-7, men det är en bok från Ondori och jag tror att det förlaget inte finns längre.
Tack så jättemycket! :heart:
Av lilla trasdockan
ska helt klart önska mej kroknings grejer i julklapp :)
Av Sofie
Alecsandra skrev:ska helt klart önska mej kroknings grejer i julklapp :)
Smalare krokade stycken kan man göra m vanlig virknål :-) tex skärp el diadem
Användarens profilbild
Av Cillan
Oj vilken härlig tråd. Har varit lite avis på sticktråden men aldrig kommit på tanken att starta en virktråd. Hängde visst inte riktigt med i början men vad gör det.

Jag är inte så duktig på att virka. Har gjort några grytlappar, disktrasor, filtar med mormorsrutor, en gästhandduk och något som skulle likna en snuttetrasa men bidde inte så bra.

Skulle önska att det fanns lite mer garn som tål 60 grader till disktrasor, grytlappar och handdukar. Har väldigt svårt att hitta det. Gillar garner som är typ batikfärgade eller vad det heter (den lilla mössan några sidor tillbaka i tråden var ju i riktigt läckert garn), då slipper man krångla med att byta färg :wink:.
Användarens profilbild
Av Fryle
Cillan skrev: Skulle önska att det fanns lite mer garn som tål 60 grader till disktrasor, grytlappar och handdukar. Har väldigt svårt att hitta det. Gillar garner som är typ batikfärgade eller vad det heter (den lilla mössan några sidor tillbaka i tråden var ju i riktigt läckert garn), då slipper man krångla med att byta färg :wink:.
Alla bomullsgarner (100% alltså) kan tvättas i 60 och till och med kokas. Det som kan hända att de tappar en del av sin färg och form, men det kanske inte är så noga med disktrasor och grytlappar.
Av ädl
Mannen har slarvat bort, troligen slängt mitt mönster på kofta som jag höll på med. Någon som har mönster på en virkad kofta från COATS? På framsidan av mönstret fanns bild på både kofta och väst, mörkgrått garn med en sydd blomranka. Jag har kollar COATS hemsida men där fanns den inte. Känns ju lite trist att dra upp allt som jag hunnit göra.
Av ädl
ädl skrev:Mannen har slarvat bort, troligen slängt mitt mönster på kofta som jag höll på med. Någon som har mönster på en virkad kofta från COATS? På framsidan av mönstret fanns bild på både kofta och väst, mörkgrått garn med en sydd blomranka. Jag har kollar COATS hemsida men där fanns den inte. Känns ju lite trist att dra upp allt som jag hunnit göra.

Tjoho jag hittade det bland mina filer på datorn! :tumup:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 117

If you’ve been diving deep into Helldivers 2[…]

Vi fick fåren klippta i början av somma[…]

Min partner gick bort för en tid sedan och ja[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?