Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
Juliusdotter skrev:
Juliusdotter skrev:
Ponyo skrev:
Juliusdotter skrev:ok, tänkte ge mig på den omtalade tubular cast on. Följde en video men jag undrar om den varianten verkligen var lämplig, det blev inte direkt elastiskt. Meningen var att jag borde fått min tub över huvudet då det skall bli halsen på en tröja (uppifrån o ner), men den kom inte över huvudet. Vilken tubular uppläggning tippsar ni om, en som lämpar sig till cirkelsticking (finns det ordet?)
Jag gillar den italienska, där man använder sig av annat garn för att lägga upp.
Tack för tipset, det var inte den jag testade så ikväll vet jag vad jag gör, övar på italienska :)
Tack, det funkade kanon med den uppläggningen, enkel var den också. Nu kommer jag få på mig tröjan.
Gött! :vågen:
Användarens profilbild
Av berit
Stickar little coffee bean cardigan igen, men jag ska ge bort till mitt syskonbarn. Och nu inser jag att det bruna garnet inte räcker för randning hela vägen. Hjälp, hur gör jag nu!?

Alternativ som jag ser:
1) avsluta koftan, både livet och ärmarna helt i vitt
2) randa resten med en annan färg (har ljusblått och ljusgrönt i ungefär samma garn)
3) sticka någon typ av mönster som avslutning på liv och ärmar (typ ett djur eller nåt, och då i annan färg än brunt).

Vad tycker ni?

Bild
Användarens profilbild
Av isbl
berit skrev:Stickar little coffee bean cardigan igen, men jag ska ge bort till mitt syskonbarn. Och nu inser jag att det bruna garnet inte räcker för randning hela vägen. Hjälp, hur gör jag nu!?

Alternativ som jag ser:
2) randa resten med en annan färg (har ljusblått och ljusgrönt i ungefär samma garn)
3) sticka någon typ av mönster som avslutning på liv och ärmar (typ ett djur eller nåt, och då i annan färg än brunt).

Vad tycker ni?
Tycker både alternativ 2 och 3 låter bra. Helvitt blir för tråkigt, tycker jag. Jag är ju svag för ugglor... Men annars tror jag att det skulle bli fint med ränder i någon annan färg, kanske varva grönt och blått på de varv som inte ska vara vita? Både på ärmar och liv. Gör du djurmönster skulle jag nog hålla det till enbart livet.
Användarens profilbild
Av Fryle
berit skrev:Stickar little coffee bean cardigan igen, men jag ska ge bort till mitt syskonbarn. Och nu inser jag att det bruna garnet inte räcker för randning hela vägen. Hjälp, hur gör jag nu!?

Alternativ som jag ser:

Vad tycker ni?
Alternativ 2!
Användarens profilbild
Av berit
Men nu tyckte ni ju helt olika! Görsvårt ju! :lol:

Jag är rädd att det ska se ut för mycket som ett restprojekt hur jag än gör. Och om det vore till min egen unge eller mig så tycker jag bara det är fint men eftersom det är till min systers unge blir jag nervös.

Hur menar du aborre, att jag ska börja resåret "för tidigt" och göra extra lång resår i vitt, eller sticka koftan enligt mönster men utan ränder och avsluta med resår som vanligt?

Och tack för att ni tänker med mig. Tycker det är så svårt att sticka till andra :roll:
Användarens profilbild
Av Fryle
berit skrev: Tycker det är så svårt att sticka till andra :roll:
Åh, visst är det!
Just nu stickar jag en kofta på beställning till en vän. Jättesvårt!
Jag tycker alternativ 2. Du kanske kan ta in den andra färgen innan det bruna tar slut, så det blir: vit-brun-vit-färg-vit-brun-vit-färg... Tänker att det kan se mer planerat ut än byte rakt av.
Användarens profilbild
Av berit
Jag tror jag förstår hur du menar aborre. Ytterligare ett alternativ alltså :lol: . Har lagt koftan på is lite och ska fundera ett tag.

Upplever nästan att glädje i att sticka försvinner när jag stickar till andra. Men samtidigt gillar jag verkligen grejen att göra det en behöver snarare än köpa det. Ideologiskt gillar jag att sticka till andra 8) . Hänger kanske ihop med att de flesta jag känner inte själva gör saker och jag inte vet riktigt om de uppskattar hela diy-grejen = ställer högre krav på perfektion.
Användarens profilbild
Av isbl
hörnsten skrev:Jag tycker alternativ 2. Du kanske kan ta in den andra färgen innan det bruna tar slut, så det blir: vit-brun-vit-färg-vit-brun-vit-färg... Tänker att det kan se mer planerat ut än byte rakt av.
:iagree:
Användarens profilbild
Av berit
hörnsten skrev:Jag tycker alternativ 2. Du kanske kan ta in den andra färgen innan det bruna tar slut, så det blir: vit-brun-vit-färg-vit-brun-vit-färg... Tänker att det kan se mer planerat ut än byte rakt av.
Åhå, intressant :notes: det skulle nog kunna bli fint också...
Jag skulle nog avsluta antingen med en brun rand som inte längre är rak utan istället "scalloped" (vet ärligt talat inte vad den typen av vågmönster kallas på svenska) och sen avsluta helt i vitt, eller avsluta i en annan enfärgad färg, och samma där då, att låta övergången ske med en "scalloped edge".
berit skrev:
Åhå, intressant :notes: det skulle nog kunna bli fint också...
Jag har gjort så med den koftan. Det blir väldigt fint :)
Av Ponyo
Juliusdotter skrev:Någon som har boken/häftet babystrik på pinde 3 (eller vad den nu heter på svenska). Tänkte sticka filten till kommande syskon barn, men har lånat ut min bok till en vän vars mamma dog här om dagen. Har inte hjärta att be henne leta fram boken när hon har annat att stå i.
Jag har. :heart:
  • 1
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 198

Elden Ring offers a vast and versatile range of bu[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?