Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har precis fått 250 gram silkegarn och funderar på att sticka en tunn spetssjal av det. Tycker det är trevligt att sticka i silke, mjukt och lätt.
leonie skrev:Jag har precis fått 250 gram silkegarn och funderar på att sticka en tunn spetssjal av det. Tycker det är trevligt att sticka i silke, mjukt och lätt.
Var kommer det ifrån? :D
Ketronya skrev:
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:Jag vill sticka en tunn sommarsjal till mig själv och funderar på vad jag ska ha för garn, ull känns inte så aktuellt och det får absolut inte var stickigt, kan silke vara en idé? Jag vill helst ha svart... Några tips?
Jag har stickat flera sjalar i lingarn och gillar det verkligen. Silke har jag bara provet men den ligger påbörjad och lär aldrig bli klar för jag tyckte inte om att sticka i det.
Jag har använt mig av överblivna vävgarner till mina lingarnsjalar och då är det tvåtrådigt lingarn, inte lintow (luddigt och entrådigt och går sönder lätt) jag använt.
Men blir det inte lite hårt med lingarn, jag vill gärna att det blir en mjuk sjal som är skön att ha runt halsen.

Varför ogillade du att sticka i silke?
När linsjalen är nyblockad är den lite stel men sen blir den hur mjuk och go som helst tycker jag.
Jag tycker att mitt silkesgarn glider för mycket, det är svårt att se mönstret och sen fastnar det i mina fnasiga, torra fingrar.
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:Jag vill sticka en tunn sommarsjal till mig själv och funderar på vad jag ska ha för garn, ull känns inte så aktuellt och det får absolut inte var stickigt, kan silke vara en idé? Jag vill helst ha svart... Några tips?
Jag har stickat flera sjalar i lingarn och gillar det verkligen. Silke har jag bara provet men den ligger påbörjad och lär aldrig bli klar för jag tyckte inte om att sticka i det.
Jag har använt mig av överblivna vävgarner till mina lingarnsjalar och då är det tvåtrådigt lingarn, inte lintow (luddigt och entrådigt och går sönder lätt) jag använt.
Men blir det inte lite hårt med lingarn, jag vill gärna att det blir en mjuk sjal som är skön att ha runt halsen.

När linsjalen är nyblockad är den lite stel men sen blir den hur mjuk och go som helst tycker jag.
Jag tycker att mitt silkesgarn glider för mycket, det är svårt att se mönstret och sen fastnar det i mina fnasiga, torra fingrar.
Aha, det låter ju inte så dumt då :)

Är det sånt här lingarn du använt?:
http://www.tradera.com/Vavgarn-Lingarn- ... _109639499
Garbstudios cotton viscose tycker jag är trevligt att sticka i och det verkar bli bra i den (raka) sjal jag stickar nu. det är lite grövre än de andra rekommendationerna du har fått, men det finns ju sjalar som passar till det också. Mjukt och skönt och lite glansigt, finns i många färger.
Ketronya skrev:
leonie skrev:Jag har precis fått 250 gram silkegarn och funderar på att sticka en tunn spetssjal av det. Tycker det är trevligt att sticka i silke, mjukt och lätt.
Var kommer det ifrån? :D
Jag vet inte, jag fick en halvfärdig kofta som jag repat upp. Men kvaliteten är väldigt lik Debbie Bliss Pure Silk (så lik så jag tror faktiskt att det är det garnet).
zandrama skrev:Garbstudios cotton viscose tycker jag är trevligt att sticka i och det verkar bli bra i den (raka) sjal jag stickar nu. det är lite grövre än de andra rekommendationerna du har fått, men det finns ju sjalar som passar till det också. Mjukt och skönt och lite glansigt, finns i många färger.
Hur mycket av det garnet tror du att det går åt till din halsduk? Jag vill också sticka en vårhalsduk (eller flera).
zandrama skrev:Garbstudios cotton viscose tycker jag är trevligt att sticka i och det verkar bli bra i den (raka) sjal jag stickar nu. det är lite grövre än de andra rekommendationerna du har fått, men det finns ju sjalar som passar till det också. Mjukt och skönt och lite glansigt, finns i många färger.
Det ser intressant, ut, tack för tipset, tror jag får åka till garnaffären och känna på det :D
leonie skrev:
Hur mycket av det garnet tror du att det går åt till din halsduk? Jag vill också sticka en vårhalsduk (eller flera).
Till just den här går det åt två nystan och jag räknar med att halsduken blir ca 10*120-140 cm. Vill man ha bredare får man lägga till två till, så generellt 2-4 nystan för en halsduk 120-140 cm.
Ketronya skrev:
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:
linafelicia skrev:

Nej, garnet i auktionen är entrådigt. Jag har stickat i ett garn som heter 16/2 tror jag.
Såhär ser två av mina linsjalar ut...
Bild
Bild
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:
linafelicia skrev:

Nej, garnet i auktionen är entrådigt. Jag har stickat i ett garn som heter 16/2 tror jag.
Såhär ser två av mina linsjalar ut...
Bild
Bild
Åh, så snygga! Vad är det för mönster till den nedersta?
linafelicia skrev:
Ketronya skrev:
Åh, så snygga! Vad är det för mönster till den nedersta?
Det är en swallowtail, finns som gratismönster på Ravelry.
Aha, tack :tumup:
Vad är det för skillnad på redgarn och vanligt tunt ullgarn? Och är det stickigare än vanligt?
  • 1
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?