Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av mly
Trulsamin skrev:
Luva skrev:
emmy_ackevik skrev:
Sofie skrev:
emmy_ackevik skrev:Jag har virkat en matta av trasor, har virkat in alla ändar som jag har kunnat men nu har jag startänden och slutänden kvar, hur gör jag för att fästa dem?
Kan du inte fästa och trä in med en grov nål?
Så jag hade tänkt, men det känns inte som att det blir enkelt, tänkte att det kanske fanns något knep jag inte hade tänkt på...
Åh,det här har jag varit starkt sugen på att testa, vilken storlek på virknål använde du när du virkade med trasorna? Och hur breda remsor använde du?
Jag virkar fram och tillbaka, nål 15 tror jag, 1.5-2 cm breda remsor...
Vilken skillnad vi hade på nålstorlek, blev din luftig?
Användarens profilbild
Av Trulsamin
emmy_ackevik skrev:
Trulsamin skrev:
Luva skrev:
emmy_ackevik skrev:
Sofie skrev:
emmy_ackevik skrev:Jag har virkat en matta av trasor, har virkat in alla ändar som jag har kunnat men nu har jag startänden och slutänden kvar, hur gör jag för att fästa dem?
Kan du inte fästa och trä in med en grov nål?
Så jag hade tänkt, men det känns inte som att det blir enkelt, tänkte att det kanske fanns något knep jag inte hade tänkt på...
Åh,det här har jag varit starkt sugen på att testa, vilken storlek på virknål använde du när du virkade med trasorna? Och hur breda remsor använde du?
Jag virkar fram och tillbaka, nål 15 tror jag, 1.5-2 cm breda remsor...
Vilken skillnad vi hade på nålstorlek, blev din luftig?
Förhållandevis men inte jätte... måste dubbelkolla vilken storlek jag har, kanske bara är 10 :hmm:
Användarens profilbild
Av Fryle
Sjalette skrev:Jag skulle vilja virka en enkel och mysig sjal i typ mohair men hittar inget mönster jag gillar, har ni några förslag? Det måste vara ganska enkelt för jag har ingen tid att sitta ner och följa mönster :(
Jag gillar spindelsjalen: http://www.sticka.nu/patterns/virkad_sjal_spindlar.htm Om man bara har 30 minuter när man sätter igång, så har man lärt sig de fyra varven sedan och det är bara att virka på. :tumup:
Användarens profilbild
Av Fryle
Sjalette skrev:
varv 1 är enkelt
varv2.. Gör jag 3dst i första dst's förankring får jag en fin cirkel med ekrar ut. Sen ska man hoppa över 2dst? Hoppa över vilka? Har jag gjort alla dst i förankringsmaskan så är jag tillbaka vid de första 6 maskorna..

Hur ska spindlarna se ut? Hittar ingen bra bild så jag vet om jag gör rätt eller fel. :|
Om du bildgooglar spindelsjal hittar du ganska många bilder.

Varv 2 börjar med sex luftmaskor som är första dubbelstolpen. Vid den första av dessa maskorna tar du ner nålen för de kommande tre dubbelstolparna. Sedan gör du två luftmaskor och avslutar med fyra dubbelstolpar i de sex luftmaskorna från första varvet.

Klarnar det?
Användarens profilbild
Av Fryle
Sjalette skrev:
Fryle skrev:
Sjalette skrev:
varv 1 är enkelt
varv2.. Gör jag 3dst i första dst's förankring får jag en fin cirkel med ekrar ut. Sen ska man hoppa över 2dst? Hoppa över vilka? Har jag gjort alla dst i förankringsmaskan så är jag tillbaka vid de första 6 maskorna..

Hur ska spindlarna se ut? Hittar ingen bra bild så jag vet om jag gör rätt eller fel. :|
Om du bildgooglar spindelsjal hittar du ganska många bilder.

Varv 2 börjar med sex luftmaskor som är första dubbelstolpen. Vid den första av dessa maskorna tar du ner nålen för de kommande tre dubbelstolparna. Sedan gör du två luftmaskor och avslutar med fyra dubbelstolpar i de sex luftmaskorna från första varvet.

Klarnar det?

:lol: Jag trodde att det gjorde det för ett tag, men när jag tittade ner på resultatet och jämförde med en bildsökning så.. ja. Jag är inte på rätt väg va? :cry: Men övning ger färdighet sägs det, men nu ska det lagas mat!

Längst till vänster är starttråden. Det rosa garnet är mitt.. övningsgarn.
Bild
När du gjort andra varvets första omgång dubbelstolpar och två luftmaskor ska du göra nästa omgång dubbelstolpar i de sex luftmaskorna från första varvet. På din virkning ser det ut som om du gjort andra omgången dubbelstolpar runt andra varvets sex luftmaskor.
Användarens profilbild
Av pif paf puf
Sofie skrev:Hello Kitty blev ju klar! Jag hann tom en liten klänning så hon slapp slås in i bara trosorna :lol:
Hon brev precis så rosa och sockersliskig som jag trodde :wink:
Verkar som F uppskattade den också.
Bild
Jag är sjukt imponerat. :D
Användarens profilbild
Av pif paf puf
Trulsamin skrev:Har virkat den där My little Ponyn, den blev klar på julafton och var mycket uppskattad!! Fler bilder finns på bloggen...

Bild
:o :love: :love:
Användarens profilbild
Av pif paf puf
emmy_ackevik skrev:Inte lika fint som hello kittyn, men min virkkunskap har iaf utvecklats så långt att jag kan läsa ett mönster för grytlappar, dessa är nu inslagna och ska ges bort i julklapp.
Bild
Så fina! Jag blir helt nostalgisk av det ena paret, ser ut som såna vi hade hemma. Har du ett mellanlager tyg i de översta?
Användarens profilbild
Av pif paf puf
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:Vilka fantastiska skapelser, både Kitty och Pony!

Jag föll för frestelsen att köpa en ergonomisk virknål från Addi när jag beställde garn på nätet. Den är jättefin, men funkar bara om man håller den med skedgrepp. Jag virkar alltid med penngrepp. Bara en utvärdering ifall någon ville veta. :wink:
jag såg någon som hade bakat i sina virknålar i cernitlera, då kan man ju göra dem precis som man vill ha dem :D Tänkte testa det på någon här hemma nån gång.
Vilken bra idé. :D Om man är hardcore skär man väl själv i ben eller trä? :lol:
Användarens profilbild
Av Fryle
pif paf puf skrev:
kvarnvik skrev:
Fryle skrev:Vilka fantastiska skapelser, både Kitty och Pony!

Jag föll för frestelsen att köpa en ergonomisk virknål från Addi när jag beställde garn på nätet. Den är jättefin, men funkar bara om man håller den med skedgrepp. Jag virkar alltid med penngrepp. Bara en utvärdering ifall någon ville veta. :wink:
jag såg någon som hade bakat i sina virknålar i cernitlera, då kan man ju göra dem precis som man vill ha dem :D Tänkte testa det på någon här hemma nån gång.
Vilken bra idé. :D Om man är hardcore skär man väl själv i ben eller trä? :lol:
Hemslöjden hade faktiskt kurs för något år sedan "Tälj egna handarbetsredskap" . Tyvärr kunde jag inte den helgen, annars hade jag tillverkat en smygmasknål. Men nu har jag varit på Gotland och köpt mig en. 8)
Av mly
pif paf puf skrev:
emmy_ackevik skrev:Inte lika fint som hello kittyn, men min virkkunskap har iaf utvecklats så långt att jag kan läsa ett mönster för grytlappar, dessa är nu inslagna och ska ges bort i julklapp.
Bild
Så fina! Jag blir helt nostalgisk av det ena paret, ser ut som såna vi hade hemma. Har du ett mellanlager tyg i de översta?
Tack!
Näe det är bara garn... Håller på med ett par gula likadana som de blå just nu, det är ju kul ju!
Användarens profilbild
Av Fryle
emmy_ackevik skrev:
pif paf puf skrev:
Bild
Tack!
Näe det är bara garn... Håller på med ett par gula likadana som de blå just nu, det är ju kul ju!
Stoff och Stil har beskrivning på danska till och med, kanske något för dig, pif paf puf?
Användarens profilbild
Av pif paf puf
Fryle skrev:
emmy_ackevik skrev:
pif paf puf skrev:
Bild
Tack!
Stoff och Stil har beskrivning på danska till och med, kanske något för dig, pif paf puf?
Oj, jag visste inte att de har virkbeskrivninger! :D
JAg har dock en gammal fin bok - på danska - om att virka, och där finns visst beskrivning till såna. :D
Användarens profilbild
Av imsel
Hallåj :hello:

Jag har funderat ett tag på att lära mig virka, ´men har inte orkat köpa nål och garn :roll:
Så idag var jag hos mamma och lånade nålar och garn :tumup:

Jag kan alltså inte alls virka ännu. Har väl virkat litegrann i skolan, kanske en grytlapp eller nåt nångång :lol:
Så jag börjar alltså från scratch att lära mig.
Har hittat till drops hemsida.
Men...jag vet inte hur eller vad jag ska börja med :hmm:

Jag har provat luftmaskor och fastmaskor (men bara en rad luftmaskor och en rad fastmaskor :lol: )
Eller jag provade att göra fler fastmaskor..men jag vet inte ens om man ska det eller hur man ska fortsätta efter det :hellu:

Hur eller med vad börjar man som är enkelt och där man lär sig "grund"virkning?
:help:
  • 1
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?