Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

ganesha skrev:Bild
Nu till den första praktiska grejen.
Dra med trådar eller fästa? :shock:
Började med "bandet" under bysten, för att testa att fägerna kändes ok och sådär. Fyra varv och sen byta färg. Sju färger och lite över 70cm. Det blir kanske 14 gånger per färg lätt uppskattat. Det blir närmare 200 trådar att fästa, bara i den remsan. Men att dra med sex trådar, well...det blir inte FIIIINT. Inte när jag gör det i alla fall. Jag liksom...bara har alla garner i en påse. Det blir lite hur som. :oops:
Hur som helst. Kjolhalvan med de breda ränderna känns lättast att fästa, men de smala? Och den yttersta ärmen på båda klänningarna, den har en prick i en annan färg mitt i sig. Då nästan måste man väl dra med trådarna...?
Hur hade ni gjort?
Användarens profilbild
Av melon
ganesha skrev:
ganesha skrev:Bild
Nu till den första praktiska grejen.
Dra med trådar eller fästa? :shock:
Började med "bandet" under bysten, för att testa att fägerna kändes ok och sådär. Fyra varv och sen byta färg. Sju färger och lite över 70cm. Det blir kanske 14 gånger per färg lätt uppskattat. Det blir närmare 200 trådar att fästa, bara i den remsan. Men att dra med sex trådar, well...det blir inte FIIIINT. Inte när jag gör det i alla fall. Jag liksom...bara har alla garner i en påse. Det blir lite hur som. :oops:
Hur som helst. Kjolhalvan med de breda ränderna känns lättast att fästa, men de smala? Och den yttersta ärmen på båda klänningarna, den har en prick i en annan färg mitt i sig. Då nästan måste man väl dra med trådarna...?
Hur hade ni gjort?
Jag hade nog dött av att ha 7 garnnystan fästade på en och samma stickning :Hahaa: vilket trådkalas. Jag hade inte dragit med dem, det blir för många och för tjockt tror jag. Hälften av dem kan du ju sticka in, dvs sticka med både garn och trådände en bit. De som inte går att sticka in kan du ju fästa lite eftersom. Bra fästningstips är att fika med en intressant kompis samtidigt så går det av bara farten :tumup:
Användarens profilbild
Av semla
CrazyMagpie skrev:Men du, då kanske jag ska våga mig på den där koftan ändå!? :app:
...fast jag ska nog sikta på att köpa garn så att det räcker till en i lite större storlek än precis nyfödd, så att det inte är suuuuperbråttom att få den färdig - och är den så pass lätt att sticka som du skriver är det kke ngt jag fixar även med pyttebäbis? :D
Jag har stickat två såna här:

Bild

Det är väl ungefär samma mönster som den du visade fast med Alpaca istället? Den var jättelätt att sticka. Jag har inte stickat efter mönster på säkert 15 år, men jag fixade det lätt som en plätt ändå. Dock blev minsta storleken så stor att jag fick skala ner mönstret och sticka en till för att den skulle passa min lilla vinterbebis. Den som jag stickade först, i minsta storleken, börjar passa nu när hon är 4 månader (och hon gillar att gnaga på sina kläder = ludd i munnen :lol: ).
melon skrev:Jag hade nog dött av att ha 7 garnnystan fästade på en och samma stickning :Hahaa: vilket trådkalas. Jag hade inte dragit med dem, det blir för många och för tjockt tror jag. Hälften av dem kan du ju sticka in, dvs sticka med både garn och trådände en bit. De som inte går att sticka in kan du ju fästa lite eftersom. Bra fästningstips är att fika med en intressant kompis samtidigt så går det av bara farten :tumup:

Fäster det ordentligt om man stickar in dem? När man byter färg, "ska" man sticka in den man bytte från eller den man bytte till? den man bytte till måste ju bli bäst iofs, för annars blir det två färger i den nya stickningen och det går ju inte.
Fy, jag vet inte om jag är så sugen på det här projektet längre... :hmm: Men går det att få ner hälften av trådarna så ska det nog gå att genomföra. har som sagt gjort en bit av remsan, är inne på femte färgen andra gången så att säga, så har bytt färg tio gånger och jah...även om det är en virkad kant sen och alla meddragna trådar är på insidan så känns det inte så jävla läckert...
Användarens profilbild
Av melon
ganesha skrev:
melon skrev:Jag hade nog dött av att ha 7 garnnystan fästade på en och samma stickning :Hahaa: vilket trådkalas. Jag hade inte dragit med dem, det blir för många och för tjockt tror jag. Hälften av dem kan du ju sticka in, dvs sticka med både garn och trådände en bit. De som inte går att sticka in kan du ju fästa lite eftersom. Bra fästningstips är att fika med en intressant kompis samtidigt så går det av bara farten :tumup:

Fäster det ordentligt om man stickar in dem? När man byter färg, "ska" man sticka in den man bytte från eller den man bytte till? den man bytte till måste ju bli bäst iofs, för annars blir det två färger i den nya stickningen och det går ju inte.
Fy, jag vet inte om jag är så sugen på det här projektet längre... :hmm: Men går det att få ner hälften av trådarna så ska det nog gå att genomföra. har som sagt gjort en bit av remsan, är inne på femte färgen andra gången så att säga, så har bytt färg tio gånger och jah...även om det är en virkad kant sen och alla meddragna trådar är på insidan så känns det inte så jävla läckert...
Så brukar jag alltid fästa mina trådar om jag inte stickar in dem, då blir fästningen lika elastisk som stickningen. Man kan ju bara sticka med den änden som är i samma färg som det man stickar, annars syns det.

Trist att du inte känner lika mycket för projektet. Är det mest fästandet som tar emot?
melon skrev:Så brukar jag alltid fästa mina trådar om jag inte stickar in dem, då blir fästningen lika elastisk som stickningen. Man kan ju bara sticka med den änden som är i samma färg som det man stickar, annars syns det.

Trist att du inte känner lika mycket för projektet. Är det mest fästandet som tar emot?
Nu hänger jag inte med, första meningen. Jag trodde vi pratade om att sticka in trådar och då syftar "så" på just det, vilket du sen ändå tar upp som alternativ i senare i meningen. :hmm:

Ja, alltså. Fattade så klart att det skulle bli mycket att fästa, men tänkte inte på att det blev sååååååå mycket. Ska göra om den där remsan som går runt om och se hur det känns. Kanske det bara blir ett fint bälte, och inte så mycket av den dära klänningen. Annars får vi väl se...gör väl bit för bit och monterar och satsar på vintern 2025 istället för den 2012 som jag nog tänkte i mitt stilla sinne...Finns den här tråden kvar om ett dussin år så jag får visa min fina klänning? :|
Användarens profilbild
Av melon
ganesha skrev:
melon skrev:Så brukar jag alltid fästa mina trådar om jag inte stickar in dem, då blir fästningen lika elastisk som stickningen. Man kan ju bara sticka med den änden som är i samma färg som det man stickar, annars syns det.

Nu hänger jag inte med, första meningen. Jag trodde vi pratade om att sticka in trådar och då syftar "så" på just det, vilket du sen ändå tar upp som alternativ i senare i meningen. :hmm:

Ja, alltså. Fattade så klart att det skulle bli mycket att fästa, men tänkte inte på att det blev sååååååå mycket. Ska göra om den där remsan som går runt om och se hur det känns. Kanske det bara blir ett fint bälte, och inte så mycket av den dära klänningen. Annars får vi väl se...gör väl bit för bit och monterar och satsar på vintern 2025 istället för den 2012 som jag nog tänkte i mitt stilla sinne...Finns den här tråden kvar om ett dussin år så jag får visa min fina klänning? :|
Ursäkta, jag var otydlig. Säg att jag skulle sticka klänningen. Då kan jag sticka in hälften av trådarna. Resten fäster jag genom att sy i ett varv och följa maskorna. Då ligger ju alla de fästade ändarna på samma sätt, fast hälften av dem har jag stickat dit och hälften sytt. Om man fäster tråden genom att sy mellan maskorna drar ju fästtråden åt maskorna och stretchar inte med stickningen om den dras ut. Förstår du nu?
Användarens profilbild
Av MuuM
Kan tala om att muscher var lika otäckt svårstickade i det här garnet som i det andra. Men nu visste jag åtminstone vad jag gav mig in på. Och hade en virknål med mig. Det ska nog gå, i alla fall.
Jag har virkat på en liten hjärtekatt på sistone och igår blev jag väldigt sugen på att sticka en sjal igen, då kom jag på att jag börjat på en echo flower redan :roll: Den hade jag helt glömt bort...
Jag anstränger mig för att inte påbörja för många projekt och det är verkligen svårt.
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 291
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?