Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SaraLj
Fryle skrev:
SaraLj skrev: ...polokrage är det bästa när man sjalar eller bär på magen. Tog mig halva vintern att ta mig för att sticka en bara... :rodna:
En dubbelpolo tyckte jag var det allra bästa, dvs en polo med två huvudhål. Suveränt!
Har jag inte ens tänkt på att man kan sticka! Självklart suveränt för mig som har en 6 månaders kille. Får bli det eller en poncho med dubbla halsöppningar till sommaren. Som fortfarande känns långt borta *suck*
Grattis Bubbi! :heart: :app: :vågen:

Satt och tänkte på det häromdagen att det kunde vara kul att få sticka smått. Började på en tröja när jag var gravid med E, men körde fast, så nu ligger den och skäms någonstans.
Nu behöver jag råd och kloka tankar... :help:

Har garn (bomull/lin i brunt och svart) till vad som först var tänkt att bli en långärmad randig kofta, men nu vet jag inte längre? Gillar min regnbågsklänning/tunika jättemycket så kanske ska det bli en klänning, eller en tunika istället? :hmm:

Bredrandigt vet jag att jag vill sticka i alla fall... men modellen?
Kankse skulle det vara mer användbart med en klänning/tunika nu inför våren och sommaren, kanske tom med 3/4 ärmar och sen satsa på en långärmad kofta i ull inför nästa höst istället?
Och hur tätstickad ska den i så fall vara? Tillräckligt för att bara ha den (vad det nu blir) som den är en lite mer glesstickad som kräver ett linne under?

:help:

Bubbi - :vågen: :heart:
Hjälp!!

Har börjat sticka en revontuli av mitt "frost"-garn efter ett mönster som länkats i tråden.
Jag måtte dock vara totalt inkompetent på att läsa diagram!

Först och främst står det i diagram 1 att man ska lägga upp 5 maskor att börja med, jag fick det inte att fungera utan lade helt fräckt upp 7 maskor att börja med för att få det att stämma med antalet maskor i diagrammet. Efter lite hjälp från min tygochgarnaffärinnehavare har jag iallafall nu lyckats sticka färdigt diagram 1 och har 51 maskor på mina stickor, vilket jag tror är det som diagrammen säger åt mig att ha.

Då över till diagram 2! Här trodde jag att jag hade fått in klämmen på det här med att läsa diagram men icke. Alternativt så är det mina mattekunskaper som är åt ¤##%. :)
"Sticka varv 26 enligt följande; 2 räta m (kantm), *sticka maskorna i diagram 2, en avig m (mittm.)* 7 gånger, sticka diagram 2 ytterligare en gång, sticka 2 räta m. (kantm). På varje varv upprepas alltså diagram 2 totalt 8 gånger."
Men alltså, om jag har 51 m och ska göra det ovan, då räcker ju maskorna bara till att sticka *diagram 2* 7 gånger? Eller är det bara jag som är korkad?

Jag har provat och repat upp några gånger nu så jag är på väg att ge upp och återgå till min virknål och amigurumisarna...
CrazyMagpie skrev:
solängel skrev: Vad ska jag göra av 100 g karamellfärgsfärgat 2-trådigt ullgarn? Gröngult, lite flammigt.
En sån tovad liten korg att hålla kokta ägg varma i så här inför påsk?
(inte så jätteanvändbar sak dock kanske... :lol: )
Ja, det vore ju nått kanske. Jag var nog lite mer inne på en sjal, men jag vet inte... Birdseye kanske skulle funka, eller blir den jätteliten då? Eller en citron, den kan man väl också sticka tills garnet tar slut? Cirka 300 meter har jag.
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:
CrazyMagpie skrev:
solängel skrev: Vad ska jag göra av 100 g karamellfärgsfärgat 2-trådigt ullgarn? Gröngult, lite flammigt.
Ja, det vore ju nått kanske. Jag var nog lite mer inne på en sjal, men jag vet inte... Birdseye kanske skulle funka, eller blir den jätteliten då? Eller en citron, den kan man väl också sticka tills garnet tar slut? Cirka 300 meter har jag.
Jag röstar på en citron! :tumup:
ellla skrev:
solängel skrev:
CrazyMagpie skrev:
Jag röstar på en citron! :tumup:
Var var det mönstret fanns nu då :hmm: trodde jag hade den i datorn, men icke...
MittNyaJag skrev:Hjälp!!

Har börjat sticka en revontuli av mitt "frost"-garn efter ett mönster som länkats i tråden.

Först och främst står det i diagram 1 att man ska lägga upp 5 maskor att börja med, jag fick det inte att fungera utan lade helt fräckt upp 7 maskor att börja med för att få det att stämma med antalet maskor i diagrammet. Efter lite hjälp från min tygochgarnaffärinnehavare har jag iallafall nu lyckats sticka färdigt diagram 1 och har 51 maskor på mina stickor, vilket jag tror är det som diagrammen säger åt mig att ha.

Då över till diagram 2! Här trodde jag att jag hade fått in klämmen på det här med att läsa diagram men icke. Alternativt så är det mina mattekunskaper som är åt ¤##%. :)
"Sticka varv 26 enligt följande; 2 räta m (kantm), *sticka maskorna i diagram 2, en avig m (mittm.)* 7 gånger, sticka diagram 2 ytterligare en gång, sticka 2 räta m. (kantm). På varje varv upprepas alltså diagram 2 totalt 8 gånger."
Men alltså, om jag har 51 m och ska göra det ovan, då räcker ju maskorna bara till att sticka *diagram 2* 7 gånger? Eller är det bara jag som är korkad?

Jag har provat och repat upp några gånger nu så jag är på väg att ge upp och återgå till min virknål och amigurumisarna...
:klappar:

Kaffemoster har stickat flera revontuli, så hon kan förhoppningsvis svara.
Nu har jag börjat med Easy Lace scarf och cotton viscosen verkar passa bra till mönstret, men den är lite tråkig att sticka. Fördelen är väl att jag strax kan mönstret utantill.
zandrama skrev:
MittNyaJag skrev:Hjälp!!

:klappar:

Kaffemoster har stickat flera revontuli, så hon kan förhoppningsvis svara.
Jamen :hopmad: jag som duckade undan den här frågan och hoppades att någon skulle ha något klokt att säga ;-) jag kommer väl inte ihåg detaljer från något jag stickade för över ett år sen! :D

Men jag ska kika lite på mönstret och återkomma om jag kommer på något fiffigt. (Men jag vet att jag också hade problem med min första innan jag fattade galoppen.)
Användarens profilbild
Av Fryle
Jag behöver garnhjälp. En kompis ska ha sitt andra barn snart och jag tänker virka (eller sticka) en filt. Till hennes första virkade jag i garnet clown, men detta finns inte längre och jag har letat efter bra ersättning. Nu söker jag ett liknande garn: Blandning ull/bomull 50/50, melerat eller på annat sätt flerfärgat i pastellnyanser. Passande ca stickor 3. Nån som vet ett lämpligt garn?
zandrama skrev:Nu har jag börjat med Easy Lace scarf och cotton viscosen verkar passa bra till mönstret, men den är lite tråkig att sticka. Fördelen är väl att jag strax kan mönstret utantill.
Hur många nystan tror du att det går åt om man vill ha den ca 1½ meter lång och ca 20 cm bred? Jag blir så sugen på att sticka mig en grööööön spetshalsduk (som passar till min vårjacka jag köpte förra året och som jag fortfarande kommer i för den är lite klockad)! :vågen:
  • 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 289
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?