isbl skrev:berit skrev:isbl skrev:Fryle skrev:Mosan skrev:Fryle skrev:Mosan skrev:Plötsligt händer det!
Jag har blivit sugen på att sticka i bomull. Jag vill att det ska bli sådär stadigt och lite kraftigt i karaktären. En lite kavajaktig kofta vill jag göra. Finns det något bomullsgarn för det ändamålet tro?
Flox?
Ska kolla upp!
Jag har faktiskt bara stickat ett plagg i det, men jag är nöjd så långt och använder det gärna igen. När jag kollade lite nu ser Panduro ut att vara billigast med 27 kr/50 g.
http://www.marks-kattens.se/stickat/garner/flox
Hur blir bomull när en stickar det med dubbla trådar? Har ett barnkoftmönster som kräver stickor fem som jag är sugen på, men det måste vara totalt osticksigt garn + maskintvättbart. Trevligt pris + bra färgutbud var det ju helt klart på Flox!
Jag stickar en tröja (vuxenstorlek) just nu i bomull där en av färgerna utgörs av dubbelt hållet virkbomullsgarn. Inget lyxigt garn alltså, utan sånt där hårt, ganska tunt, vitt bomullsgarn som jag köpt billigt på loppis.
Jag är inte klar med tröjan, så har inte börjat använda den eller tvättat den, men hittills är tröjan mjukare än vad jag trodde att den skulle bli. Jag stickar nog med lite (kanske ett nummer) för stora stickor (använder 5 mm) så att det inte skulle bli så stabbigt och kompakt - det är det jag tänker är bomullens största problem (förutom att det är stumt att sticka i).
Låter ju smart, men då kanske två trådar Flox blir för tjockt ändå. Fast kanske en tråd Flox och en tråd sånt virkgarn skulle funka 
Ja, kanske det skulle funka.
Nu har jag stickat 3/4 av kroppen på min tröja och insåg bomullens andra problem: det är tungt! Jag gillar inte alls stickat i bomull särskilt mycket inser jag, tror inte jag skulle köpa bomullsgarn idag för att sticka med, men använder upp det jag har hemma.
Tycker själv det är svårt att sticka såna plagg som kan bäras närmast kroppen alternativt till barn/stickskänsliga just för att bomull är jobbigt att sticka i, och blir ganska hårt och kompakt. Och tungt! Vet inte vad ni andra tycker, eller vad du tycker generellt om bomull, isbl, men finns det andra alternativ? Kanske bambu (aldrig testat)? Eller merinoull?