Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Trulsamin skrev:
melon skrev:
Trulsamin skrev:
melon skrev:
Trulsamin skrev:Nu har jag äntligen tagit bild på min sjal jag virkat :vågen:

http://i113.photobucket.com/albums/n228 ... /044-3.jpg
Snygg!!! :love: Jag har precis blivit klar med en (exakt?) likadan.

http://2.bp.blogspot.com/-g9Z5g1rGR-0/T ... nono_2.jpg

Virkad i Noro Sekku.
ser ut som att dina kanter kanske är virkasde annorlunda, annars är de likadana :vågen: Vilken fin blå du hittat till din :love:
Intrasslad.
Japp, det är bokstäver på min kant:
Bild
Men vad står det :hmm:
Användarens profilbild
Av Cillan
MuuM skrev:
melon skrev:
Cillan skrev:
MuuM skrev:Jag testar dubbelvirkning, det är skoj.
Det prova rjag oxå för första gången. Ska göra en grytlapp till mamma, med två färger fick jag för mig. Men blä så många ändar det blev hela tiden å jag som hatar att fästa ändar. Annars var det en kul grej med en färg på ena sidan och en färg på andra sidan.
Dubbelvirkning låter skoj, är det som dubbelstickning? Detta måste undersökas :vågen:
Inte riktigt men skoj!

Cilla, jag tyckte det var vansinne att klippa av trådarna efter ett varv jag lät den tråd som inte användes följa med "i mitten". Dvs stack ner nålen i en maskbåge, lät den andra tråden ligga under nålen när jag tog den nedre, bakre, maskbågen. Funkar finfint.
Så kan man i och för sig göra. Jag har virkat med en trådände en bit varje gång så det blir en mindre för varje varv att fästa fast jag tycker det går så långsamt när man måste virka med den fast ska nog göra det sista biten nu för det är otroligt mycket att fästa. Ser ut som någon slags trasmatta. Jag gör just nu en grytlapp till mamma. Vad skulle man mer kunna göra i dubbelvirkning? Har länge velat virka en matta till badrummet då kanske dubbelvirkning vore något? Vad ska man i så fall ha för garn?
Användarens profilbild
Av dolvis
Tassar här lite hoppfullt för inspiration. :D
Jag har kunnat virka, lärde mig som liten och virkade alla möjliga grejer innan jag blev tonåring, men hur jag än försöker nu, tittar på beskrivningar etc, så går det inte. Men nu dök det upp en liten virkkurs här i hålan som är fyra gånger i november, med basic virkning så jag anmälde mig! Här ska banne mig virkas!
Av Enid
sofin skrev:Om man vill virka disktrasor i Lin.. är det något speciellt lingarn man ska köpa då? Eller går det bra med sånt här typ: http://www.tradera.com/MYCKET-LINGARN-- ... _141627354.

(Planerar julklappar)
Jag har stickat och virkat i bomull-lin-blandning eftersom det är mer slitstarkt. De jag haft i 100% lin har tyvärr går sönder av slitaget i tvättmaskinen.

Vävda trasor i 100% lin har jag upplevt som att de håller mycket bättre! Jag gissar att det har o göra med att när man väver hålls fibrerna relativt raka i den färdiga produkten medan när man stickar eller virkar så ligger dom hela tiden böjda.
Användarens profilbild
Av sofin
Enid skrev:
sofin skrev:Om man vill virka disktrasor i Lin.. är det något speciellt lingarn man ska köpa då? Eller går det bra med sånt här typ: http://www.tradera.com/MYCKET-LINGARN-- ... _141627354.

(Planerar julklappar)
Jag har stickat och virkat i bomull-lin-blandning eftersom det är mer slitstarkt. De jag haft i 100% lin har tyvärr går sönder av slitaget i tvättmaskinen.

Vävda trasor i 100% lin har jag upplevt som att de håller mycket bättre! Jag gissar att det har o göra med att när man väver hålls fibrerna relativt raka i den färdiga produkten medan när man stickar eller virkar så ligger dom hela tiden böjda.
Tack för bra svar!! Ska satsa på lin/bomullsblandning då :)
Användarens profilbild
Av Fryle
Sjalette skrev:Hur fäster man trådar på minsta möjliga tråkiga sätt som inte gör att det ser ut som ett fågelbo? :?
Virkar in dem i nästa varv. :tumup:
Av Enid
Sjalette skrev::floet2:

Jag har nu virkat några mormorsrutor och känner mig redo att börja följa någon slags beskrivning.. Men.. problemet är att jag inte fattar beskrivningarna. Det låter så enkelt att jag blir frustrerad. :hopmad:

V1) Start (6)
V2) (ö1)x6 (12) - var ska jag öka? i alla sex maskorna jag gjorde från början eller ska det vara i den första/sista/mittersta?
V3) (1fm, ö1)x6 (18)

Så, en glad blivande amatör söker bildbeskrivning till virkbeskrivning. Någon som har ett hemsidetips?
Jag hade valt att skriva beskrivningen såhär istället:

v1: Virka 6m runt en ring (=6m)
v2: Virka 2fm i varje m hela varvet ut (=12m)
v3: Virka *1fm, 2fm i nästa m* upprepa 6ggr (=18m)

Förklaringar:
m = maska
fm = fast maska
siffran inom parantesen i slutet av varje varv är antalet maskor som varvet består av.

Det finns flera bra beskrivningar på nätet om hur man startar genom att virkar fm runt en ring men jag har inga bra länkar tyvärr.

Jag hoppas det blev mer begripligt, om inte får du fråga om det som fortfarande är oklart.
Användarens profilbild
Av Trulsamin
Sjalette skrev:När man har knäckt en nöt dyker nästa snabbt upp igen!

Min fråga denna gång gäller följande:

3. Varv 3: Likadant som varv 2, 6 fm
4. Varv 4: *1 fm, 2 fm* upprepa *-* = 9 m

Vad betyder "*1 fm, 2 fm* upprepa *-* = 9 m"? Hänger liksom inte med i vad jag ska göra.. :roll:
Det som står mellan de båda stjärnorna ska upprepas hela varvet, i det här fallet *1fm, 2fm* så att det blir 9 maskor totalt
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Sjalette skrev:
Trulsamin skrev:

Vad betyder "*1 fm, 2 fm* upprepa *-* = 9 m"? Hänger liksom inte med i vad jag ska göra.. :roll:
Det som står mellan de båda stjärnorna ska upprepas hela varvet, i det här fallet *1fm, 2fm* så att det blir 9 maskor totalt
Joo så långt är jag med, men 1fm, 2fm.. Är det inte samma sak? Eller ska jag öka? Hur går maskantalet från sex till nio?
Du ska göra en fm och sedan 2fm i nästa fm, alltså öka 3maskor.
Användarens profilbild
Av Maddemoa
Sjalette skrev:
Maddemoa skrev:
Sjalette skrev:
Trulsamin skrev:

Joo så långt är jag med, men 1fm, 2fm.. Är det inte samma sak? Eller ska jag öka? Hur går maskantalet från sex till nio?
Du ska göra en fm och sedan 2fm i nästa fm, alltså öka 3maskor.
Så, det enda som händer på varv 4 är en 3 maskors ökning så att det totalt blir 9 m? :hmm:
Ja, du ökar alltså en maska i varannan maska :tumup:
Vad är det du gör?
Användarens profilbild
Av dolvis
Nu kanske detta finns tidigare i tråden, men jag frågar ändå: någon som vet om ett mönster (obs nybörjarnivå :wink: ) på bebisstrumpor med långa skaft lämpliga för selbärande?

Jag förstår ju att det är smartare att sticka såna, men jag kan ju inte sticka och nu går jag ju virk-kurs och kan få hjälp att tolka mönstret om jag hittar ett. 8)

Har för övrigt lyckats virka ett mobilfodral, nästan helt själv. (kursledaren har inte haft så mkt tid till varje deltagare, men jag blev nöjd trots val av enkla grepp).
Användarens profilbild
Av sofin
dolvis skrev:Nu kanske detta finns tidigare i tråden, men jag frågar ändå: någon som vet om ett mönster (obs nybörjarnivå :wink: ) på bebisstrumpor med långa skaft lämpliga för selbärande?

Jag förstår ju att det är smartare att sticka såna, men jag kan ju inte sticka och nu går jag ju virk-kurs och kan få hjälp att tolka mönstret om jag hittar ett. 8)

Har för övrigt lyckats virka ett mobilfodral, nästan helt själv. (kursledaren har inte haft så mkt tid till varje deltagare, men jag blev nöjd trots val av enkla grepp).
Har du sett det här? :D
http://www.leisurearts.com/how-to-knook
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 117
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?