Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av jazoo
Kaffemoster skrev:
jazoo skrev:Efterlysning

Jag skulle vilja sticka ett par ullisar till, de förra börjar bli små och så behöver jag ett par med korta ben. Men jag skulle vilja slippa fula sömmar - är det någon som kan tänka sig att låna ut en rundsticka i strl 4 en stund?

Jag betalar givetvis porto eller kommer och hämtar om det finns i närheten.
Jag har nog...
Hur lång behöver du? För om inte annat har jag ju Denise-kitet och där finns 4 (eller i alla fall i det närmaste. 4,1 tror jag det är egentligen)
Jag är inte hundra på att jag klarar av att låna ut mina harmony wood, men metall borde också finnas, och som sagt Denise som är plast.
Hur lång behöver man? Det ska bli blöjbyxor som sagt...
Jag lånar gärna i plast, tror att jag gillar det bättre än metall.

Kan jag komma förbi och hämta under helgen eller kan vi ordna det under nästa vecka på något sätt?

(Tack Bubbi och Asereht som också erbjöd er)
melon skrev:
JinxLinda skrev:
melon skrev:
ellla skrev:jag tror min är 150 centimeter. inklusive stickorna då...
ja, googlade lite snabbt och garnkorgen säger;
Längd upp till 150 cm finns
Men 80 är väl det vanligaste största då :wink: Jag brukar klara mig bra på mina 60 men då stickar jag sällan så stora tröjor :lol:
Fast jag har mina 80 tills magic loop på smala saker :D
Jo, jag har förstått att 80 är bra till det. Men jag är nördig och stickar sånt på strumpstickor :lol:
Jag hade gärna varit nördig, om jag hade fått ha kvar stumpstickorna. De fungerar tydligen väldigt bra som fågelleksaker/kattleksaker/barnleksaker eller ja vad som helst förutom att stickas med. :roll: Nej en rundsticka är svårare för alla att låna :D
Ok, beställning på stickor skickad! (= inga pengar till garn denna månad... :hide: )

Chansade lite så det blev nån extra kabel och ett extra par spetsar, gissar att de kanske kan få nya fina hem om det visar sig att jag inte alls behöver dem? :roll:
Nebulosa skrev:
CrazyMagpie skrev:Ok, beställning på stickor skickad! (= inga pengar till garn denna månad... :hide: )

Chansade lite så det blev nån extra kabel och ett extra par spetsar, gissar att de kanske kan få nya fina hem om det visar sig att jag inte alls behöver dem? :roll:
Varifrån beställde du?
www.3stickor.se De har rea på dem nu så det blev inte så hysteriskt dyrt som det annars hade blivit :-D
(tre kablar, tre par spetsar och en frp strumpstickor inkl frakt för 260:- kändes hyffsat acceptabelt faktiskt)
CrazyMagpie skrev:
Nebulosa skrev:
CrazyMagpie skrev:Ok, beställning på stickor skickad! (= inga pengar till garn denna månad... :hide: )

Varifrån beställde du?
http://www.3stickor.se De har rea på dem nu så det blev inte så hysteriskt dyrt som det annars hade blivit :-D
(tre kablar, tre par spetsar och en frp strumpstickor inkl frakt för 260:- kändes hyffsat acceptabelt faktiskt)
Åh, säljer de dem nu! Det är min arbetskompis som har den butiken :D
Av MariaL
Jag skall kanske åka ned till Stockholm samma helg (3-5/4) som det är syfestivalen i Kista. Är det värt att åka och besöka mässan? Om man tittar på hemsidan http://www.syfestivalen.se/Contents.asp?id=11 så ser det ju mycket intressant ut med mycket garn och stickning. Detta är ju ett återkommande evenemang har några sjalbarnare varit där? Är det bra?
MariaL skrev:Jag skall kanske åka ned till Stockholm samma helg (3-5/4) som det är syfestivalen i Kista. Är det värt att åka och besöka mässan? Om man tittar på hemsidan http://www.syfestivalen.se/Contents.asp?id=11 så ser det ju mycket intressant ut med mycket garn och stickning. Detta är ju ett återkommande evenemang har några sjalbarnare varit där? Är det bra?
Jo, jag har varit där några gånger de senaste åren - och jag tycker nog att jag brukar komma hem med en del garnfynd. Men visst, man måste ju köpa rätt mycket garn till mässpriser för att finansiera inträdet ;-) men man måste ju räkna med njutningen av att gå där och klämma och känna också.
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:
JinxLinda skrev:
melon skrev:
Men 80 är väl det vanligaste största då :wink: Jag brukar klara mig bra på mina 60 men då stickar jag sällan så stora tröjor :lol:
Jo, jag har förstått att 80 är bra till det. Men jag är nördig och stickar sånt på strumpstickor :lol:
Åh, Melon, du är ju hopplöst efter! ;-)

Jag har en 120-sticka men den tycker jag är för lång. 40 är aningens för kort för magic loop så jag skulle definitivt säga att en 80 är det första man skaffar sig. Men nu är ju stickorna redan inköpta så det är jag som är hopplöst efter. :roll:

/MuuM
Användarens profilbild
Av tweed
Jag håller på att sticka en bolero i björnbärsmönster, det går seegt. Har väl hållit på en vecka nu och fått till ca 15 cm :roll: Så här ser det ut nu:
Bild
Så här ska den se ut sen är det tänkt: Bild
Jag tycker att det ser ut att bli lite mer hål i min än vad det är tänkt, men vi får hoppas att det bli någorlunda vettigt ändå.
Användarens profilbild
Av glis
Muuminmamman skrev:
melon skrev:
JinxLinda skrev:
melon skrev:

Jag har en 120-sticka men den tycker jag är för lång. 40 är aningens för kort för magic loop så jag skulle definitivt säga att en 80 är det första man skaffar sig. Men nu är ju stickorna redan inköpta så det är jag som är hopplöst efter. :roll:

/MuuM
Skulle 40 vara aningen för kort för magic loop??? :shock: 40 är ju nästan för kort för att sticka normalt med!!!
Som sagt, några olika extrakablar är billigt och lätt att beställa när man ändå är i farten. Jag har nog 40, 60, 80, 100 och 120, men jag behöver fler långa. Det beror på att jag har några stickningar på gång samtidigt och planerar att dra igång en Sylvi!!! En riktigt lång till Sylvi och så en till 100 eller 80 skulle nog göra min samling ganska komplett.
Användarens profilbild
Av tweed
kvarnvik skrev:Jag håller på att sticka en bolero i björnbärsmönster, det går seegt. Har väl hållit på en vecka nu och fått till ca 15 cm :roll: Så här ser det ut nu:
Bild
Så här ska den se ut sen är det tänkt: Bild
Jag tycker att det ser ut att bli lite mer hål i min än vad det är tänkt, men vi får hoppas att det bli någorlunda vettigt ändå.
Kan någon hjälpa mig att förklara vad de menar med att arbetet ska spegelvändas efter 28cm?
Bolero: Björnbärsmönstret stickas fram och tillbaka på rundst, sedan plockas det upp m till resår och arb stickas runt. Lägg upp 122-126-130-134-138-142 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst nr 5. Sticka 3 v räta, samtidigt som det på varv 3 minskas 24 m jämnt fördelat på (ca var 5:e och 6:e m stickas tills) = 98-102-106-110-114-118 m. Sedan stickas det så här: 3 m rätst - se förkl ovan, björnbärsmönster - se förkl ovan - tills det återstår 3 m, avsluta med 3 m rätst. Fortsätt sedan sticka björnbärsmönster med 3 m rätst i varje sida. Kontrollera stickfastheten! När arb mäter 8-9-10-11-12-13 cm läggs det upp 12 nya m i varje sida till ärm = 122-126-130-134-138-142 m. Fortsätt över alla m med mönster och 3 m rätst i varje sida. Sätt en märktråd när arb mäter 26-28-30-32-34-36 cm. Härifrån spegelvänds arb. När arb mäter 44-47-50-53-56-59 cm avm 12 m i varje sida = 98-102-106-110-114-118 m. Sedan stickas det björnbärsmönster med 3 m rätst i varje sida tills arb mäter 52-56-60-64-68-72 cm (avpassa så att sista v är avigt från rätsidan). Sticka 3 v räta, samtidigt som det på första v ökas 24 m jämnt fördelat = 122-126-130-134-138-142 m. Byt till rundst nr 4,5. Plocka upp 122-126-130-134-138-142 m från uppläggningskanten (arb stickas nu runt på rundst) = 244-252-260-268-276-284 m. Sticka 1 v avigt och öka 60-64-64-68-68-72 m jämnt fördelat (ca mellan var 4:e och 5:e m) läs ökningstips! = 304-316-324-336-344-356 m. Sedan stickas det 1 v räta. Sedan stickas det resår = 2 rm/2 am över alla m. När resåren mäter 3 cm ökas det på nästa v med 1 m i varje parti aviga (det stickas 2 m i 1:a m i varje parti aviga) = 380-395-405-420-430-445 m. Sedan stickas det resår = 2 rm/3 am tills resåren mäter 6 cm. På nästa v ökas det med 1 m i varje parti räta (det stickas 2 m i sista m i varje parti räta) = 456-474-486-504-516-534 m. Sedan stickas det resår = 3 rm/3 am tills resåren mäter 9 cm. Avmaska med rm över rm och am över am.
Jag förstår inte vitsen riktigt :hmm:
Användarens profilbild
Av Fryle
kvarnvik skrev: Kan någon hjälpa mig att förklara vad de menar med att arbetet ska spegelvändas efter 28cm?
Det är väl så att höger och vänster sida är lika, så efter markören stickar du likadant fast spegelvänt?

Fast jag tycker det är lite dubbelt att först skriva att du ska sticka spegelvänt och sedan en beskrivning hur du ska sticka, det ena hade väl räckt.
Användarens profilbild
Av tweed
Fryle skrev:
kvarnvik skrev: Kan någon hjälpa mig att förklara vad de menar med att arbetet ska spegelvändas efter 28cm?
Det är väl så att höger och vänster sida är lika, så efter markören stickar du likadant fast spegelvänt?

Fast jag tycker det är lite dubbelt att först skriva att du ska sticka spegelvänt och sedan en beskrivning hur du ska sticka, det ena hade väl räckt.
Jaha! Det är så de menar. Av den invecklade förklaringen fick jag för mig att det var något mycket mer avancerat, typ att björnbären skulle spegelvändas :whut: Dåså, då fortsätter jag i godan ro precis som jag hade gjort om jag bara hade läst första delen av beskrivningen och tittat på bilden :wink:
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:
Muuminmamman skrev:
melon skrev:
JinxLinda skrev:
melon skrev:

/MuuM
Skulle 40 vara aningen för kort för magic loop??? :shock: 40 är ju nästan för kort för att sticka normalt med!!!
Som sagt, några olika extrakablar är billigt och lätt att beställa när man ändå är i farten. Jag har nog 40, 60, 80, 100 och 120, men jag behöver fler långa. Det beror på att jag har några stickningar på gång samtidigt och planerar att dra igång en Sylvi!!! En riktigt lång till Sylvi och så en till 100 eller 80 skulle nog göra min samling ganska komplett.
Fast 40 är perfekt till små bebismössor! :tumup: Jag längtar också efter att göra en Sylvi. Men det känns lite långt bort tills dess, jag har många projekt före i listan... Och orkar jag? :hmm: Har du bestät dig för kvalité och färg?
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?