Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Annika80
:lol: , vad vill du kunna sy? har du symaskin?
Raksöm och sicksack är ju inte så svårt att manövrera på raka stycken till en början.
Användarens profilbild
Av Anso
Låna någon bra bok på biblioteket?
Någon studiecirkel om du har gått om extra tid som småbarnsförälder.....
Kolla med någon symaskinsförsäljare om de inte har någon kurs eller vet någon som har?
Någon sykunnig person i närheten? Går kanske att önska sig någon sömnadslektion i julklapp av någon händig kompis?
:D
Användarens profilbild
Av Silverälva
Annika80 skrev::lol: , vad vill du kunna sy? har du symaskin?
Raksöm och sicksack är ju inte så svårt att manövrera på raka stycken till en början.
Jag har symaskin och jag har faktiskt till och med fållat gardiner :wink:.
En gång sydde jag ett linne med, blev så bra att ingen trodde på att jag gjort det, jag med mio etta i syslöjd :).

Vad jag behöver lära mig är nog dels rätta tänket, du vet "gör jag så här så blir det så" och materialkunskp samt facktermer så jag fattar beskrivningar!
Användarens profilbild
Av Silverälva
Anso skrev:Låna någon bra bok på biblioteket?
Kolla med någon symaskinsförsäljare om de inte har någon kurs eller vet någon som har?
Någon sykunnig person i närheten? Går kanske att önska sig någon sömnadslektion i julklapp av någon händig kompis?
Nackdelen med att bo i hassela är just bristen på kurser, bibliotek och kompisar :wink:. Hur lärde du dig?
Användarens profilbild
Av Anso
mist skrev:
Anso skrev:Låna någon bra bok på biblioteket?
Nackdelen med att bo i hassela är just bristen på kurser, bibliotek och kompisar :wink:. Hur lärde du dig?
Öva, pröva till största del, man lär sig av misstagen.....
Lånat böcker, köpt lite böcker med mönster. Jag vill jättegärna gå en kurs någon gång men när sjutton när jag ska få tid för det?
Användarens profilbild
Av Skogskajsa
Jag säger som svärmor som är fantastisk på att sy:
"Jag kan inte sy, men jag är bra på att fuska!" :wink:
Användarens profilbild
Av Silverälva
Skogskajsa skrev:Jag säger som svärmor som är fantastisk på att sy:
"Jag kan inte sy, men jag är bra på att fuska!" :wink:
*springer genast och granskar skogskajsas regnbågsABC sömmarna! Men det hjälper föga eftersom jag kan skvatt* :wink:
Användarens profilbild
Av Kusmi
Övning ger färdighet. Öva öva öva. Jag syr hellre än bra.
Användarens profilbild
Av teres
Biblioteket är en bra start. Finns flera bra grundböcker, med barnklädesmönster som liksom börjar från början. Kan återkomma med titeln imorgon på en, den är just nu på utlån och skall returneras imorgon. Författaren är Hanne Meedom. Den har många bra grundmönster och förmedlar grundtänket tycker jag.

Sedan börjar du med att ta ett riktigt billigt tyg, syr en tröja eller en t-shirt. så fort du undrar något så postar du en fråga på forumet, så ska du se att du är igång!

Mitt allra första plagg var en pyjamas i flannel, tja den var ju användbar, men det är nog allt....
Av anna m
mist skrev:Nå? :wink:

Annars får ni komm med tips på bästa sättet att lära sig när man kan skvatt och mamma bor 65 mil bort!
Du är i alla fall inte ensam.
Användarens profilbild
Av Kaja
Vad sägs om att önska sig en sykurs i julklapp??

Annars så är det trial-and-error som gäller. Ofta när jag försöker lära mig något nytt så misslyckas jag ett antal gånger. Söker efter information i böcker och på nätet. Sedan testar jag och testar och testar tills jag är helt nöjd med det. Då letar jag upp något nytt som jag inte kan och som jag vill bli bra på.

Jag har två grundtips. Nåla mycket och stryk hela tiden. Det blir lättare då. Resten är bara träning.

//Kaja
Användarens profilbild
Av Hello
teres skrev:Biblioteket är en bra start. Finns flera bra grundböcker, med barnklädesmönster som liksom börjar från början. Kan återkomma med titeln imorgon på en, den är just nu på utlån och skall returneras imorgon. Författaren är Hanne Meedom. Den har många bra grundmönster och förmedlar grundtänket tycker jag.

Sedan börjar du med att ta ett riktigt billigt tyg, syr en tröja eller en t-shirt. så fort du undrar något så postar du en fråga på forumet, så ska du se att du är igång!

Mitt allra första plagg var en pyjamas i flannel, tja den var ju användbar, men det är nog allt....
Den heter helt enkelt "Barnkläder" och den är jättebra! Finns tyvärr bara att få tag på på danska nuförtiden :( Men den kan ju finnas på bibblan. Jag har den hemma från vårt bibliotek just nu!

Börja med att prova i billigt tyg (men det verkar du ju ha gott om nu ;) ) ställ frågor här om du undrar nåt och sen kan du komma till mig en helg, eller nåt! Det tar ca 2 timmar att köra, vill jag minnas. Kan det stämma?
Användarens profilbild
Av ladylie
mist skrev:Nå? :wink:

Annars får ni komm med tips på bästa sättet att lära sig när man kan skvatt och mamma bor 65 mil bort!
Här är en länk till grundläggande kunskaper på nätet:
även ordlista på sömnadsrelaterade ord.

http://www.husqvarnaviking.com/mediafil ... oom_sv.asp

Prova där, sen är det bara övning som gäller.
Läs alltid mönstret noga, så löser sig det mesta, det finns nästan alltid en sybeskrivning med.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?